رگولاتوری

March 6, 2017
20:06 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82703

آخرین جزئیات بهره‌برداری از مراکز داده استانی

ایجاد و توسعه مراکز داده داخلی امن و پایدار از وظایف سازمان فناوری اطلاعات است تا به منظور ایجاد بستری مقیاس‌پذیر، پرسرعت، قابل اطمینان و کم‌هزینه جهت نگهداری اطلاعات به ارائه خدمات الکترونیکی بپردازد.
 
ایجاد و توسعه مراکز داده داخلی امن و پایدار از وظایف سازمان فناوری اطلاعات است تا به منظور ایجاد بستری مقیاس‌پذیر، پرسرعت، قابل اطمینان و کم‌هزینه جهت نگهداری اطلاعات به ارائه خدمات الکترونیکی بپردازد.
 
سازمان فناوری اطلاعات ایران از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام کند.
 
بر همین اساس این سازمان اقدامات لازم جهت ایجاد و راه‌اندازی ۱۹ مرکز داده امن و پایدار استانی به منظور ایجاد بستری مقیاس‌پذیر، پرسرعت، قابل اطمینان و کم‌هزینه جهت نگهداری اطلاعات، میزبانی پایگاه‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی را در بستر شبکه ملی اطلاعات و با استفاده از فناوری‌های نوین و حتی‌الامکان بومی از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد.
 
در حال حاضر بهره‌برداری از ۱۱ مرکز داده استانی در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، فارس، قم، کرمان، گلستان، البرز، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی و تهران آغاز شده و عملیات اجرایی سایر مراکز نیز پایانه پذیرفته و آماده بهره‌برداری هستند.
 
دستاوردهای مراکز داده استانی
 
توسعه میزبانی اطلاعات در داخل کشور مطابق با الزامات شبکه ملی اطلاعات، مدیریت و ساماندهی زیرساخت‌های دولت الکترونیک در کشور، مدیریت و توسعه زیرساخت رایانش ابری در کشور و حمایت از کسب‌وکارهای نوین، خدمات قابل ارائه در مراکز داده استانی، ارائه خدمات ابری زیرساختی IaaS برای درگاه‌های استانی، ارائه خدمات ابری زیرساختی SaaS و PaaS، ارائه خدمات CDN برای خدمات محتوایی ملی، ارائه خدمات تبادل اطلاعات استانی IX، ارائه خدمات تبادل ترافیک استانی IXP، ارائه خدمات DNS و استقرار حسگرهای پایش شاخص‌های کیفی شبکه را می‌توان از دستاوردهای مراکز داده استانی دانست.
 
مرکز داده استان خوزستان به عنوان اولین مرکز داده استانی در سال ۱۳۹۳ افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این مرکز قابلیت ارائه سرویس‌های متنوع و گوناگونی را به مشترکان دارد که از جمله آنها می‌توان به ارائه بیش از ۵۰۰ سرویس سرور مجازی (VPS به سازمان)، میزبانی بیش از هزار وب‌سایت، ارائه خدمات مانیتورینگ سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه برای تمام سازمان‌ها، ارائه خدمات ایمیل استانی به میزان بیش از ۱۰۰ هزار ایمیل و ارائه فضا به صورت Per unit و به صورت Per rack اشاره کرد.
 
مهم‌ترین خدمات مرکز داده استان خراسان رضوی شامل ارائه انواع خدمات رایانش ابری به خصوص IAAS، PAAS، ارائه تجهیزات سخت‌افزاری و برقراری کنترل ارتباطات شبکه، نصب، راه‌اندازی و پیکربندی انواع سیستم‌عامل و برقراری و کنترل ارتباطات شبکه و انتقال تجهیزات سخت‌افزاری با مالکیت مشتری به مرکز داده می‌شود.
 
از جمله مهم‌ترین خدمات شهر الکترونیک شیراز نیز می‌توان به سامانه یکپارچه شهرسازی با هدف تعاملات شهرداری با سایر دستگاه‌ها، سامانه حفاری با هدف مدیریت یکپارچه حفاری‌های شهری و مکانیزاسیون صدور مجوز حفاری، سامانه نظارت و کنترل ناوگان شهری با هدف کنترل، رهگیری و ناوبری ناوگان خودرویی شهرداری، سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی با هدف اشتراک‌گذاری و دسترسی به اطلاعات مکانی و توصیفی شهر شیراز، سامانه نقشه شهروندی با هدف اداره داده‌های مکان مرجع شهری به شهروندان و گردشگران و جست‌وجوی اماکن و کاربری‌های شهری اشاره کرد. دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر شرکت گاز، شرکت آبفا، شرکت برق، اداره اوقاف و شرکت پست در حال بهره‌برداری از این سامانه‌ها هستند.
 
مهم‌ترین خدمات مرکز داده استان قم نیز شامل ارائه سرورهای مجازی VPS و سرورهای فیزیکی، ارائه سیستم بکاپ‌گیری از داده‌های مشتریان، ارائه فضای ذخیره‌سازی برSAN Storage و ارائه سرویس DNS می‌شود.
 
در مرکز داده استان همدان نیز اقداماتی از جمله ارائه خدمت سرورهای مجازی، ارائه خدمات میزبانی لینوکس و ارائه خدمات رایانش ابری انجام شده است.
در استان تهران نیز می‌توان به ارائه سرویس سرور اختصاصی مجازی، ارائه سرویس سرور اختصاصی فیزیکی و ارائه سرویس میزبانی فضا به عنوان مهم‌ترین خدمات مرکز داده اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.