اپلیکیشن

تلفن همراه

April 14, 2017
17:17 جمعه، 25ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82941

همراه اول، ایرانسل و رایتل تماس تلگرام را مسدود کردند

تماس صوتی رایگان تلگرام در حالی برای ایرانیان فعال شده است که از ساعاتی پیش همراه اول، ایرانسل و رایتل برقراری این تماس را مسدود کرده‌اند.
 
a41ba1246953ffe5e2ef9f8f130aa69c_XL.jpg
بر اساس تست‌های مختلف، مشاهدات کاربران و شنیده‌های زومیت از منابع معتبر، تماس رایگان صوتی تلگرام که از شامگاه دیروز برای ایرانیان فعال شده بود، در شبکه‌های اینترنت همراه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل مسدود شده است.
 
همچنین پاول دورف موسس تلگرام نیز دقایقی پیش در توییتی این مسدودسازی را تایید کرد و گفت :
 
"ما تماس صوتی را برای کاربران ایرانی فعال کرده ایم اما اوپراتورهای ایرانی، آغاز به مسدود کردن آن کرده اند."
 
 
از همان ساعات اولیه که تماس صوتی برای کاربران ایرانی فعال شد، برخی از افراد با مشکل روبه‌رو شدند که برخی از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی احتمال وقوع آن را به سرورهای تلگرام مرتبط دانستند. در حالی‌که این امکان توسط افرادی که از اینترنت ثابت و خانگی استفاده می‌کردند برقرار بود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این قابلیت را برای افراد مختلف و در دسترسی‌های مختلف آزمایش کنیم و هم‌زمان نیز اطلاعاتی را از مسدود کردن این تماس در شبکه‌های مختلف به‌دست آوریم.
 
بدین ترتیب اگر یکی از دو مخاطبی که می‌خواهند با هم تماس داشته باشند از اینترنت همراه همراه اول، ایرانسل و رایتل استفاده کنند، تماس بعد از زنگ خوردن (حالت ringing) در حالت برقراری ارتباط (حالت connecting) باقی می‌ماند و پس از چند ثانیه تماس قطع می‌شود. اما اگر هر دو شخص، از اینترنت های خانگی استفاده کنند تماس با موفقیت انجام خواهد شد.
 
این قابلیت بر اساس آزمایش‌های ما در شبکه‌های شرکت‌هایی چون مخابرات، شاتل، های‌وب و داتک فعال است و مشترکان همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز تنها با استفاده از ابزارهای تغییر آی پی می‌توانند این تماس را برقرار کنند.
 
بر اساس پیگیری‌های ما از افراد مطلع، پیش از این نیز قرار بوده است که این قابلیت توسط همراه اول و ایرانسل مسدود شود و رایتل نظر یا تصمیمش را اعلام نکرده بود. البته هنوز هیچ یک از مسئولان این سه اپراتور نظر رسمی در این مورد نداده‌اند و خبر مسدود شدن آن بر اساس شواهد، آزمایش‌ها و نظرات افراد مطلع است.
 
ضمناً تا کنون از سوی هیچ مقام مسئولی فرمان مسدود شدن این قابلیت در شبکه‌های دسترسی به اینترنت در ایران صادر نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.