رسانه‌های اجتماعی

April 25, 2017
9:07 سه شنبه، 5ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83087

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: با بسته شدن فضای مجازی تصمیمات مردم تغییر نمی‌کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مردم خودشان برای اداره زندگی بهتر از بقیه می‌توانند تصمیم بگیرند، گفت: با بسته شدن فضای مجازی تصمیمات مردم تغییر پیدا نمی‌کند.
 
محمود واعظی در همایش روز جهانی دختران و ICT ضمن رونمایی از تمبر تجلیل از مقام زن و تبریک عید مبعث گفت: از زمانی که اینترنت وارد کشور شده و گسترش پیدا کرده کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت به راه افتاده‌اند. در نتیجه امروز مساله ICT در هوشمندسازی همه بخش‌ها فعالیت می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه امروز در بسیاری از کشورها زنان به مسائل آی‌تی آشنا هستند و در این زمینه تخصص دارند، بیان کرد: زنان می‌توانند مدیران خوبی در سراسر جهان برای این بخش باشند و در دنیا خیلی از شرکت‌هایی که مبتنی بر ICT شکل گرفته است مدیران زن دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به نگاه دولت در بخش ICT، این بخش بسیار پیشرفت کرده است.
 
وی با بیان اینکه مردم نباید از آنچه حقشان است در دسترسی آزاد اطلاعات محروم شوند، گفت: ICT می‌تواند خود رسانه‌ای جدا باشد و امروز این مساله مطرح نیست که اندیشه‌های مختلف فقط از یک طریق منتشر شود.
 
واعظی ادامه داد: امروز نمی‌توانیم قیم مردم باشیم و بگوییم که چه مطالبی را بدانید و چه مطالبی را ندانید. امروزه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها در خدمت مردم هستند.
 
وی با بیان اینکه هر پدیده‌ای که در جهان‌های سنتی وارد می‌شود با مخالفت عده‌ای به ظاهر دلسوز مواجه می‌شود، تصریح کرد: عده‌ای سعی می‌کنند در مقابل پدیده‌های جدید بایستند و محدودیت ایجاد کنند ولی پس از مدتی که از عهده این کار بر نمی‌آیند آنرا به حال خود رها می‌کنند و در نهایت زجر و سختی کار را کسانی می‌کشند که متولی این موضوعات هستند.
 
واعظی اظهار کرد: مردم خودشان فهمشان برای زندگی خود از بقیه بیشتر است و می‌دانند که چه اقدامات و وسایلی برایشان ضروری است.
 
وی با بیان اینکه بحث اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله موضوعاتی است که می‌توانیم در مورد آنها با مردم مدارا کنیم و اینها را در اختیارشان بگذاریم، گفت: متاسفانه فشارها باعث شده است که این مسائل به یک موضوع سیاسی تبدیل شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: آقای روحانی قبل از انتخابات وعده تحقق حقوق شهروندی را داده بودند و طی این مدت علی‌رغم فشارهای زیاد به عهد خود با مردم در این خصوص وفا کردند.
 
واعظی افزود: اینطور نیست که اگر فضای مجازی بسته شود مردم جور دیگری تصمیم بگیرند زیرا آنان خودآگاه هستند. کسانی که در گذشته وضعیت بد سیاست خارجی و تحریم‌ها و مشکلات دیگر را به کشور وارد کردند مدعی شده‌اند که یک شبه می‌توانند ایران را گلستان کنند.
 
وی با بیان اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات از سیاست‌های جدی این دولت بوده است و برای کاهش شکاف دیجیتالی تلاش شده است، خاطرنشان کرد: در روستاها و مناطق محروم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در حال حاضر بیش از 27 هزار روستا اینترنت دارند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع زنان در منشور حقوق شهروندی گفت: در این منشور به موضوع زنان و کسب و کار آنان توجه ویژه‌ای شده است و اگر به درستی انجام شود قطعا حقوقی که مربوط به زنان است در سراسر کشور محقق می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این دولت تلاش شده که در استخدام‌های دولتی سهم زنان رعایت شود و از وزرا خواسته شد که در انتخاب مدیران به زنانی که شایسته هستند فرصت داده شود.
 
واعظی تصریح کرد: در این دولت درصد انتصاب مدیران زن 189 درصد افزایش داشته است و در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات این میزان 250 درصد افزایش داشته است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه آی‌تی حدود 100 هزار شغل به وجود آمد گفت: در حال حاضر در بخش‌های مختلف حدود 127 هزار اپلیکیشن فارسی نوشته شده است که این میزان نسبت به گذشته بی‌سابقه بوده است همچنین صادرات نرم‌افزار به خارج داشته‌ایم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 43 میلیون نفر تعداد مشترکین اینترنت افزایش پیدا کرده است. در ابتدای این دولت یک یا دو شهر اینترنت نسل سه داشتند آن هم با تعداد 150 هزار نفر ولی امروز بیش از 900 شهر کشور اینترنت نسل سوم دارند. همچنین اینترنت نسل چهار در ابتدای دولت اصلا در کشور وجود نداشت ولی الان 742 شهر در کشور اینترنت نسل چهار دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.