اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 2, 2017
17:53 سه شنبه، 12ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83120

سِروِرهای پرسروصداترین «اولین دانشنامه بانکی ایران» خاموش شد!

دانشنامه ویکی مبنا دیگر در دسترس نیست. حتی دو سال از رونمایی پرسروصدای «اولین دانشنامه بانکی ایران» نگذشته است؛ انگار همین دیروز بود. پژوهشکده پولی و بانکی که آرام جایگاه مهمی در بین کسب‌وکارهای ایرانی پیدا کرده بود، رونمایی پرسروصدایی برای دانشنامه بانکی مبنا گرفت. خرداد ماه سال ۹۵ و در ۲۵امین همایش سیاست‌های پولی «از اولین دانشنامه بانکی ایران تحت عنوان ویکی‌مبنا و تمبر یادبود آن با حضور دکتر ولی‌الله سیف، دکتر علی طیب‌نیا، محمد حسن ترابی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و دکتر فرهاد نیلی رونمایی شد.» اکنون مدتی است که در حجم فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی، برخی فعالیت‌های پژوهشی به فراموشی سپرده شده است. چند روز دیگر پژوهشکده پولی و بانکی همایش تجاری بانکی ایران و اروپا را با همکاری «گروه مالکی» که از بزرگ‌ترین  واسطه‌های بین‌المللی است برگزار می‌کند؛ شاید حجم این فعالیت‌ها فرصتی برای رسیدن به کارهای پژوهشی باقی نگذاشته یا شاید هم فرصت هست، اما دیگر علاقه و انگیزه‌ای نیست.
 
دانشنامه ویکی مبنا خودش را این گونه معرفی می‌کرد: «اولین «دانشنامه مدل بانکداری نوین ایران» با نام «ویکی‌مبنا» با آدرس الکترونیکی https://mabnaa.com/wiki در بیست‌و‌پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی رونمایی شد. ویکی‌مبنا یک دانشنامه با دسترسی آزاد و تخصصی در حوزه پولی و مالی است که مدیریت فنی و ساختاری آن بر عهده پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک می‌باشد. هدف اصلی از تألیف و عرضه این دانشنامه، ایجاد پایگاهی برای اندیشیدن، آموختن و به اشتراک گذاشتن دانش پولی و مالی، به ویژه در حوزه بانکی میان علاقمندان، محققین، دانشجویان و در نهایت عموم افراد می‌باشد.»
 
 
در پژوهشکده پولی و بانکی چه خبر است؟
بعد از لغو برخی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کشورهایی مانند آلمان که در دوران تحریم کم‌ترین همکاری اقتصادی را با ایران داشتند، به دنبال ورود کم‌ریسک به بازار ایران هستند و به نظر می‌رسد پژوهشکده پولی و بانکی به کمک جاهایی مانند گروه مالکی رفته است. گروه مالکی در چند سال گذشته تلاش کرده مسیر ورود شرکت‌های آلمانی به بازار ایران را صاف کند. شاید به دلیل چنین همکاری‌هایی است که مدیران پژوهشکده فرصت ادامه دادن طرح‌هایی که خودشان ۲ سال پیش با سروصدای بسیار راه‌اندازی کردند را ندارند. منتها این سوال درباره جایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شود بی‌پاسخ مانده که در پژوهشکده پولی و بانکی چه خبر است؟
 
چند روز پیش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی گفتگویی با نادر مالکی که برگزار کننده این رویداد است انجام داد. او در این گفتگو می‌گوید: «مخاطبان اروپایی هیچ‌گونه اطلاعاتی از نحوه انجام فعالیت‌های تجاری در ایران نداشتند. به همین دلیل این نشست قطعا درهای ایران را به سوی بسیاری از شرکت کنندگان باز کرد.» این که پژوهشکده پولی و بانکی به همکاری با شرکت‌های واسطه‌گر پرداخته محل ایراد نیست، این که بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی یک نهاد دولتی تعطیل شده محل ایراد است. راستی در پژوهشکده پولی و بانکی چه خبر است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.