تبلت

تلفن همراه

May 28, 2017
18:29 یکشنبه، 7ام خردادماه 1396
کد خبر: 83350

تلگرام بات پرداخت درون برنامه‌ای خود را معرفی کرد

نسخه چهارم اپلیکیشن تلگرام روز پنج‌شنبه به سه‌ به‌روزرسانی عمده منتشر شد: پیام‌های ویدیویی و تلسکوپ، پلتفرم انتشار محتوا  Instant View و API برای پرداخت از طریق بات‌های تلگرام. پیش از این هم مدیرعامل تلگرام یعنی پاول دورف با انتشار تصاویری در اینستاگرام خود خبر داده بود که در حال فعالیت برای ایجاد ابزار پرداخت درون‌برنامه‌ای در  تلگرام هستند. البته این ابزار هنوز نهایی نشده و این که در ایران و با کارت‌های شتابی هم بتواند مورد استفاده قرار گیرد احتمالا در آینده نزدیک ممکن نیست.
 
تلگرام می‌خواهد مسئله‌ای را حل کند که پیش از او خیلی‌های دیگر به شکل دیگری آن را حل کرده‌اند. تلگرام از دنیایی صحبت می‌کند که بتوانید با فشار یک دکمه پول پیتزایی که سفارش داده‌اید را پرداخت کنید، پول کفشی که خریده‌اید را بدهید و پول کرایه تاکسی را بدهید؛ همه هم فقط با یک اشاره شما در تلگرام. البته پیش از تلگرام پیام‌رسان وی‌چت در چین پیشتاز استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای بوده و همین الان هم کاربران زیادی در چین دارد. پیام‌رسان پرطرفدار واتس‌اپ هم اخیرا تلاش‌هایی برای ایجاد پرداخت درون‌برنامه‌ای در هند را آغاز کرده است. تلگرام هم برای عقب نماندن از قافله Bot Payments API را معرفی کرده است.
 
سناریو هم به این صورت است که شما وقتی می‌خواهید خریدی را انجام دهید، فروشنده به کمک این بات دکمه پرداخت ایجاد می‌کند و شما با فشار دادن دکمه و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود پرداخت را انجام می‌دهید. این بات قابلیت ذخیره اطلاعات کارت شما را هم دارد و با اپل‌پی هم کار می‌کند. تلگرام برای تست این ویژگی دو بات ایجاد کرده که می‌توانید تا مرحله وارد کردن اطلاعات کارت بانکی بروید. اولین بات به شما «ماشین زمان» می‌فروشد و دیگری ابزار پذیرش کمک‌های مالی شما به تلگرام است.
 
برای تست این ویژگی می‌تواند از بات @shopbot و @telegramdonte استفاده کنید.
 
در حال حاضر بیشتر توسعه‌دهندگان از استرایپ برای ساخت دکمه پرداخت استفاده می‌کنند. تلگرام با ابزاری که معرفی کرده می‌خواهد پلتفرمی برای همه ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت در سرتاسر جهان باشد. تلگرام با توجه به محلی که فروشنده و خریدار قرار دارند به بهترین ارائه‌دهنده خدمات پرداخت که کمترین کمیسیون و کارمزد را می‌گیرد متصل می‌شود. آنها ادعا کرده‌اند به زودی در ۱۹۰ کشور دنیا با همکاری ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت محلی این ابزار آماده سرویس است.
 
با این که ایرانی یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که مردم آن از تلگرام استفاده می‌کنند در کشورهایی که تلگرام به آنها اشاره کرده نامی از ایران نیست و با توجه به محدودیت‌هایی که در ایران وجود دارد به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک هم این امکان در تلگرام برای ایرانی‌ها قابل استفاده شود. هند (با همکاری RazorPay)، نیجریه، غنا، اوگاندا و آفریقای جنوبی (با همکاری FlutterWave) از جمله کشورهایی هستند که به زودی امکان استفاده از بات پرداخت تلگرام را پیدا می‌کنند. بعد از این چند کشور روسیه (با همکاری Yandex.Money و Qiwi ) و ازبکستان (با همکاری Payme) در صف قرار دارند.
 
تلگرام اطلاعات کارت بانکی افراد را ذخیره نمی‌کند و برای تسهیل انجام تراکنش‌های مالی کارمزد و کمیسیونی نمی‌گیرد. باید منتظر ماند و دید که توسعه‌دهندگان بات‌های تلگرام در آینده نزدیک چگونه از این ابزار استفاده خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.