سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 3, 2017
15:29 شنبه، 13ام خردادماه 1396
کد خبر: 83433

ساخت رایانه‌های کوآنتومی با الماس

دانشمندان یک گام به سوی ساخت رایانه‌های کوآنتومی با استفاده از الماس نزدیک شدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از انگجت، فیزیکدانان همواره معتقد بوده‌اند الماس می‌تواند ماده‌ای کارآمد برای ساخت رایانه‌های کوآنتومی عملیاتی باشد. می‌توان از نارسایی‌های(defect) اتمی موجود در الماس برای ذخیره‌ بیت‌های کوآنتومی بهره برد و داده‌های کوآنتومی را در این نارسایی‌ها ذخیره کرد.
 
با این حال معمول‌ترین نارسایی یعنی جایی که اتم‌های نیتروژن جایگزین اتم‌های کربن می‌شوند، چنان طیف وسیعی از نور را ساطع می‌کند که دقت داده‌های ذخیره‌شده را دچار مشکل خواهد کرد. به تازگی، تیمی از دانشمندان دانشگاه هاروارد، دانشگاه ام‌آی‌تی و آزمایشگاه‌های ملی ساندیا(Sandia) در آمریکا شیوه‌ای برای به حداقل رساندن میزان این بی‌دقت معرفی کرده‌اند و آن استفاده از سیلیکون است که طیف بسیار باریک‌تری از نور را ساطع می‌کند.
 
این ترفند شامل خراش دادن اندازه یک الماس مصنوعی تا زمانی است که فقط 200 نانومتر ضخامت داشته باشد؛ رویکرد جدید همچنین شامل ایجاد حفره‌های نوری در سطح الماس(برای افزایش‌دادن شفافیت انتشارات نور) و استفاده از یک نانوایمپلنتر خاص برای پرتاب کردن یون‌های سیلیکونی به داخل این حفره‌ها است. در حالت عادی فقط می‌توان مقدار محدودی از سیلیکون را به داخل حفره‌های الماس تزریق کرد اما فیزیکدانان توانستند از طریق بمباران کردن الماس با پرتوهای الکترونی(که حفره‌های بیشتری ایجاد می‌کنند) و حرارت‌ دادن آن تا زمان پر شدن حفره‌ها از سیلیکون، نارسایی‌های مملو از سیلیکون بیشتری ایجاد کنند. هرچه این فرآیند بیشتر تکرار شود، نارسایی‌های بیشتری ایجاد می‌شوند و می‌توان داده‌ها را به شکل دقیق‌تری ذخیره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.