اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 3, 2017
17:43 شنبه، 13ام خردادماه 1396
کد خبر: 83442

موافقت اتحادیه جهانی مخابرات با برگزاری دوره آموزشی بین المللی اینترنت اشیا درایران

رییس دانشکده پست و مخابرات از کسب موفقیت دیگری در بعد جهانی برای کشورمان خبرداد و گفت:اتحادیه جهانی مخابرات چندروزپیش موافقت خود با برگزاری دوره بین المللی آموزشی اینترنت اشیا درکشورمان را اعلام کرد.
 
 
'وحید یزدانیان' روز یکشنبه افزود: پس از موافقت اتحادیه جهانی مخابرات با برگزاری دوره اینترنت اشیا (IOT ) در ایران، در این دوره نقشه راه اینترنت اشیا و فناوری هایی که در این زمینه استفاده می شود بررسی خواهد شد.
به گفته یزدانیان ملاحظات امنیتی و اقتصادی اینترنت اشیا و معرفی نمونه های موفق در این بخش، از جمله دیگر مباحثی است که در این دوره بررسی خواهد شد.
 
رییس دانشکده پست و مخابرات با بیان این که دوره اینترنت اشیا در تقویم اتحادیه جهانی مخابرات، قیده شده است، عنوان کرد: دوره مذکوردر 17 تیرماه امسال به مدت 5 روز و با حضور مدرسین اتحادیه جهانی مخابرات برگزار می شود و همه کشورهای آسیا و اقیانوسیه از طرف این اتحادیه، در این دوره دعوت شده اند.
 
یزدانیان مخاطبان این دوره را صنعتگران ، فعالان توسعه و ایجاد شبکه، اپراتورها و دانشگاهیان دانست و گفت: پس ازآگاهی ازموافقت اتحادیه جهانی مخابرات با برگزاری دوره، برای برگزاری این دوره کمیته راهبری تشکیل شد که در این کمیته، سرفصل های قابل ارایه بررسی می شود.
 
وی با بیان این که سرفصل ها و چهارچوب اصلی مباحث دوره اینترنت اشیا توسط اتحادیه جهانی مخابرات، تدوین و ابلاغ می شود ، بیان کرد : اما با توجه به شرایط میزبانی و بر اساس نیازهای بومی کشور، می توانیم تا حدود 40 درصد این سرفصل ها را تغییر داده و به همین منظور کمیته ای برای بررسی این موضوع ها و تدوین سرفصل ها تشکیل شده است.
 
رییس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با بیان این که در بخش اینترنت اشیا مرکزهای دیگری هم در کشور فعالیت می کنند، افزود : به عنوان مثال در مرکز تحقیقات مخابرات، طرح اینترنت اشیا تعریف شده است و به همین دلیل در کمیته راهبری از مرکز تحقیقات مخابرات و مرکز های دیگر فعال در این بخش ، برای بررسی سرفصل های این دوره دعوت شده است تا این سرفصل ها بر اساس نیازهای بازیگران تدوین شود.
 
یزدانیان یکی از سرفصل های این دوره را اینترنت اشیا و امنیت اعلام و تاکید کرد : به دلیل این که این دوره نخستین دوره اینترنت اشیا در ایران است و ارایه کنندگان بین المللی در آن حضور دارند؛ این موضوع هابه صورت کلی بررسی می شودالبته همه این دوره های آموزشی که در گذشته هم برگزار شده است می تواند با عمق بیشتری و به صورت مجزا نیز بررسی شود.
 
وی درباره حضور نمونه های موفق اینترنت اشیا در این دوره آموزشی اظهار کرد: حضور نمونه های موفق اینترنت اشیا از طریق اتحادیه جهانی مخابرات انجام می شود و در زمان برگزاری دوره آموزشی، از طریق ارایه های بین المللی، معرفی می شوند به طور مثال مجموعه رادیو های لورا ( LORA) که در اروپا با موفقیت در حوزه اینترنت اشیا در حال فعالیت است به عنوان یک نمونه موفق در این دوره آموزشی ارایه می شود.
 
رییس دانشکده پست و مخابرات به رتبه 3 تا 5 ایران در بخش آموزش اینترنت اشیا در آسیا و اقیانوسیه، اشاره کرد و گفت : فعالیت های انجام شده در کشور ما در این حوزه قابل توجه است و پیشگام این حوزه نیز، دانشکده پست و مخابرات بوده است.
 
وی گفت: دوره بین المللی آموزشی اینترنت اشیا از 17 تیرماه امسال به مدت 5 روز و با حضور مدرسین اتحادیه جهانی مخابرات در تهران برگزار می شود .
 
اینترنتِ اشیاء (Internet of Things ‪(IoT)‬) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است و به صورت خلاصه 'اینترنت اشیاء' فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌ شود.
 
یزدانیان از برگزاری سومین دوره آموزشی با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات در تهران خبرداد و افزود: سال گذشته با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) دو دوره موفقیت آمیز با استاندارد های مناسب، برگزار شد که دوره نخست در زمینه توسعه نقشه راه پهن باند سیار بود.
 
وی ادامه داد : دوره دوم هم با موضوع ملاحظات اقتصادی مدیریت طیف، با حمایت های گسترده تر اتحادیه جهانی مخابرات برگزار شد و مدرسین ممتازی در این دوره حضور داشتند.
این مقام مسوول یادآور شد: با برگزاری این دوره ها توانستیم در پایان سال گذشته، به صورت مستقل عضویت اتحادیه جهانی مخابرات را در حوزه علمی آموزشی به دست آوریم.
 
چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور مجوز برای برگزاری دومین کارگاه آموزشی بین المللی اتحادیه جهانی مخابرات در تهران را نشانه بازگشت اعتماد سلب شده این اتحادیه به ایران و مرکزیت یافتن کشور ما در فعالیت های اینترنتی مرتبط با اتحادیه دانست.
 
«محمود واعظی» گفت: ارتباطات ایران با اتحادیه جهانی مخابرات در 10 سال گذشته قطع شده بود و این اجازه را به دانشکده پست و مخابرات نمی دادند که کارگاه آموزشی منطقه ای برگزار کند.
نخستین دوره آموزشی با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات شانزدهم تا بیستم مردادماه امسال با موضوع «توسعه نقشه راه پهن باند بیسیم» به میزبانی دانشکده پست و مخابرات برگزار شد که در این دوره 19 شرکت کننده خارجی و 41 شرکت کننده داخلی حضور داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.