رگولاتوری

June 5, 2017
22:03 دوشنبه، 15ام خردادماه 1396
کد خبر: 83480

فناوری های خط شکن معرفی شدند

نشست علمی «پایش، رصد، بررسی، ارزیابی و آینده نگری وضعیت فناوری های خط شکن در جهان با رویکرد تحلیل تاثیرات آن ها بر اولویت های نقشه جامع علمی کشور» برگزار شد.
دومین نشست علمی – تخصصی «پایش، رصد، بررسی، ارزیابی و آینده نگری وضعیت فناوری های خط شکن در جهان با رویکرد تحلیل تاثیرات آن ها بر اولویت های نقشه جامع علمی کشور» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه که به ریاست حاجی آخوندی معاون پایش، ارزیابی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به اهمیت و ضرورت بررسی فناوری های خط شکن در انقلاب صنعتی چهارم پرداخته شد.
 
با عنوان اینکه انقلاب صنعتی چهارم از ۲۰۱۵ شروع و در ۲۰۳۰به اوج خود خواهد رسید فناوری های، اینترنت اشیا، فناوری چاپ سه بعدی، فناوری چاپ زیستی، فناوری چهار بعدی و زیست شناسی بومی اولویت های فناوری های خط شکن کشور معرفی شد که باید برای آن ها در سال های آتی برنامه ریزی مشخصی داشت.
 
براساس تحقیقات ارائه شده در این جلسه سرعت زیاد تغییر و تحولات علمی پیشرفت های فناوری، گریزناپذیری از ورود به حوزه فناوری های نوظهور، پتانسیل بالای این فناوری ها در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و افزایش قدرت و توان کشور و تاثیر گذاری عمیق برحوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بخشی ازعواملی است که نیاز به پرداختن به این فناوری ها را در کشور ضروری ساخته است.
 
در ادامه جلسه با بیان این که بسیاری از فناوری های جدید توانمند ساز هستند و باعث تکمیل فرآیند فن آوری قبلی می شود مطرح شد: در ایالات متحده آمریکا کمتر از ده درصد فناوری های جدید چرخه عمر خود را به طور کامل طی می کنند و سایرین به عللی مثل حضور رقبای جدید، شکست در بازاریابی و… از ادامه در چرخه باز می مانند.
 
هم چنین تاکید شد که انقلاب چهارم صنعتی هم جوشی و همگرایی فناوری های مختلف و جدید است که مرزهای زیستی و فیزیکی را در هم می نورد.
 
پتانسیل بالای دامنه نفوذ، توان ارزش آفرینی بالا، پتانسیل تاثیر در بازار و بازارسازی، اثرات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز به عنوان شاخص کلی انتخاب فناوری های نوظهور و خط شکن عنوان شد.
 
در بخش دیگر جلسه با تصریح اینکه تهدید و آسیب زا بودن فناوری های خط شکن اختصاص به جامعه ایرانی و دینی ندارد عواملی چون ایجاد نابرابری در بازار کار، که موجب نش اجتماعی می شود با عنوان تهدیدات و درامدزایی، پدیدآمدن بازارهای جدید و افزایش ثروت و کیفیت زندگی مردم نیز فرصت های ایجاد فن آوری های خط شکن مطرح شد.
 
هم چنین بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۵ خروجی اقتصاد دنیا صد تریلیون دلار خواهد بود که یک سوم آن از تکنولوژی هایی چون اینترنت اشیا، رباتیک پیشرفته، ذخیره سازی انرژی و مواد پیشرفته و خواهدبود.
 
در انتهای بحث با لزوم دقت و توجه به فناوری های خط شکن گفته شد که در بررسی های انجام شده در سندهای ملی سیاست گذاری فناوری کشور در سال ۹۴ فناوری هایی چون خودکارسازی مشاغل دانشی، رباتیک پیشرفته، خودروهای خودران، چاپ سه بعدی که در سندهای دیگر کشورها به آن ها پرداخته شده است، در سند های فناوری کشور وجود ندارد و تنها از سال ۹۵ برای دو فناوری اینترنت اشیا و چاپ سه بعدی سند نوشته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.