امنیت

فناوری اطلاعات

June 9, 2017
9:46 جمعه، 19ام خردادماه 1396
کد خبر: 83545

چطور از نفوذ هکرها جلوگیری کنیم؟

روش مهندسی اجتماعی برای نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای یکی از روش‌های سخت و در عین حال آسان است که اگر اطلاعات خود را کمی بالا ببرید، استفاده از این روش حتی برای حرفه‌ای‌ترین هکرها نیز دشوار خواهد شد.
 
متداول‌ترین روش‌ هکرها برای نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای مهندسی اجتماعی است. با وجود این در صورتی که کاربران اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرند، استفاده از این روش نیز برای هکرها دشوار خواهد شد. دقت در انتخاب و حفظ کلمه عبور و به‌روزرسانی نرم‌افزارها نمونه‌ای از رعایت نکات امنیتی برای جلوگیری از نفوذ هکرها محسوب می‌شود.
 
دقت در انتخاب و حفظ کلمه عبور
کاربران باید در انتخاب گذرواژه‌های خود دقت کافی و لازم را به خرج دهند. بعضی افراد شماره تلفن، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و غیره را برای پسورد خود انتخاب می‌کنند، زیرا به قول خودشان پسوردها را زود فراموش می‌کنند. همیشه در پسورد خود از اعداد و کلیدهایی مثل space استفاده کنید و همچنین پسورد خود را با طول زیاد انتخاب کنید. این روش امکان هک شدن شما را کاهش می‌دهد.
 
گذرواژه‌های خود را به صورت متن در فایل ذخیره نکنید، زیرا در صورت نفوذ به سیستم شما حساب‌های کاربری شما نیز مورد دستبرد قرار می‌گیرد. همچنین یکی از روش‌هایی که افراد فرصت‌طلب هنوز از آن استفاده می‌کنند دزدیدن پسورد از روی حرکت دست‌های شماست. هنگامی که پسوردتان را وارد می‌کنید مراقب چشم‌های اطراف خود باشید.
 
کوکی (Cookie) مرورگرها گزینه دیگری است که مورد توجه هکرها قرار می‌گیرد. کوکی‌ها تکه‌های کوچکی از اطلاعات هستند که وب‌سایت‌ها آنها را را روی سیستم ذخیره می‌کنند. کوکی‌ها تنها شامل مقداری متن هستند و نه چیز دیگری. حال آن متن می تواند یک آی‌دی کاربر یا هر نوع متن دیگری باشد. کوکی‌ها اطلاعات حیاتی را نگه می‌دارند. البته به صورت کدشده، ولی افراد حرفه‌ای می‌توانند آن را از حالت کد شده در آورند تا اطلاعات مفیدی بدهد.
 
لزوم به‌روزرسانی نرم‌افزارها
سیستم عامل و نرم‌افزارهای نصب‌شده روی سیستم خود را همیشه به‌روز نگه دارید. با توجه به اینکه بیشتر حملات سایبری امروزه از طریق مرورگرهای وب هستند، مرورگر خود را نیز همیشه به‌روز نگه دارید. همچنین سیستم‌های رایانه‌ای خود را مجهز به آنتی‌ویروس و فایروال به‌روز کنید. این دو برنامه سد دفاعی شما در برابر تهدیدات در فضای وب هستند.
 
هنگام استفاده از ایمیل، تیک گزینه Rememher را برداشته و حتما هنگام خارج شدن از گزینه Logout استفاده کنید. همچنین بر اساس اطلاعات وب‌سایت پلیس فتا، نفوذگران با بهره‌گیری از بستر ایمیل اقدام به ارسال فایل‌های آلوده به کاربران می‌کند، بنابراین به هیچ عنوان روی لینک‌های ارسالی توسط افراد ناشناس کلیک نکنید. اگر نیازی به اطلاعات History (تاریخچه) وب‌سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید ندارید، هراز چند گاهی آن را پاک کنید.
 
کی‌لاگر (keylogger) برنامه‌های جاسوسی هستند که می‌توانند اطلاعات شما را ضبط و ثبت کنند. راه‌های ورودی کیلاگرها را با نصب آنتی‌ویروس مناسب و فایروال مسدود کنید. همچنین هنگام دانلود کردن برنامه‌ها سعی کنید از سایت‌های معتبر، برنامه‌هایتان را دانلود کنید و در صورتی که ممکن نبود، حتما از سایت مورد نظر اطمینان پیدا کنید و بعد از دانلود فایل‌ها را ویروس‌یابی کنید.
 
از رایانه‌های عمومی برای انجام امورات مهم خود مانند عملیات بانکی و غیره استفاده نکنید. همچنین در زمان استفاده از مراکز ارائه‌دهنده اینترنت (کافی‌نت‌ها) به نکات امنیتی توجه داشته باشید و از ذخیره‌ اطلاعات خود در این سیستم‌ها جدا بپرهیزید. هنگام ثبت‌نام کردن در سایت‌هایی مانند یاهو، گوگل و غیره سوالی مبنی بر این که اگر روزی پسورد خود را فراموش کردید از شما می‌پرسد. این مشخصات را به دقت به خاطر بسپارید تا در موقع ضروری بتوانید از آنها استفاده کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.