لبه تکنولوژی

June 12, 2017
20:51 دوشنبه، 22ام خردادماه 1396
کد خبر: 83583

تست موفقیت آمیزاولین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده درایران

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: اولین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در ایران با موفقیت تست شد.
علی فتی بیان داشت: این سیستم قابلیت نصب بر روی تمام خوردرو ها با گیربکس اتوماتیک را دارا می باشد.
 
وی افزود: این سیستم بعد از نصب بر روی خودرو توانست اولین تست خود را به طول 25 کیلو متر در مسیر تعیین شده بدون خطا و دخالت انسان با موفقیت به پایان برساند.
 
به گفته فتی، این سیستم بعد از انجام تمام تست های ایمنی در نیمه دوم سال جاری با حضور مسولین رونمایی خواهد شد.
 
139603220927429861688083.jpg
در همین ارتباط علیرضا شیخ جعفری مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس و سرتیم این پروژه گفت: با استفاده از این سیستم ، خودرو می تواند به صورت خودکار در مسیرهای شهری و بین شهری تردد نماید. این سیستم  از طریق سه دوربین نصب شده بر روی خودرو ، سیستم ناوبری جهانی (GPS) ، سنسورهای التراسونیک ، اسکنر لیزری  و سامانه های هوشمند می تواند ضمن تشخیص مسیر جاده و خیابان ، موانع و تابلوهای راهنمایی و رانندگی ، در مسیر تعیین شده با دقت و امنیت بالا تردد نماید.
 
شیخ جعفری خاطرنشان کرد، از ویژگی های این سیستم، پیاده سازی الگوریتم های بسیار سریع و دقیق پردازش تصویر با قابلیت تشخیص، انسان، خودور، موانع، خطوط جاده و خیابان، تابلوهای راهنمایی و رانندگی در مسیر حرکت خودرو می باشد. کنترل مرکزی این سیستم قابلیت کنترل فرمان با دقت یک یکصدم درجه و کنترل پدال گاز و ترمز به صورت همزمان و با سرعت عکس عمل 0.001 ثاینه دارا می باشد.
 
وی به دیگر امکانات این خودرو اشاره کرد و گفت: این سیستم دسترسی مستقیم به اینترنت برای بررسی مسیر وشرایط جاده و آب هوا به صورت خودکار می باشد. این سیستم وضعیت آب و هوا را به صورت خودکار از طریق اینترنت بررسی کرده وضمن گزارش وضعیت آب و هوا در مسیر حرکت وجود تجهیزات ایمنی  مناسب مانند زنجیره چرخ(مثلا برای آب وهوای برفی) را بررسی کرده و آن را به شما گزارش می دهد.
 
به گفته وی، تمام این کار به صورت خودکار انجام می شود.
 
وی افزود: از قابلیت های دیگر این سیستم امکان برقراری ارتباط با سایر خودرو های مشابه است که این امکان را به خودرو می هد از شرایط مسیر حرکت تا چندین کیلومتر جلوتر بدون استفاده از سیستم های آنلاین آگاه شود.
 
شیخ جعفری خاطرنشان کرد، یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سیستم قابلیت دریافت فرمان شما به زبان فارسی می باشد. برای وارد کردن مسیر به سیستم کافی شما مقصد خود را به سیستم بگویید .
 
وی تصریح کرد، این سیستم قابلیت شناسایی راننده از طریق پردازش تصویر را داراست که باعث بالا رفتن امنیت و عدم امکان سرقت ماشین خواهد شد.
 
گفتنی است، علاقه مندان می توانند فیلم های مربوط به تست این سیستم  و مراحل توسعه آن را از طریق کانال اینستا گرام و تلگرامPGITIC  و یا سایت www.pgitic.ir پیگیری نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.