فناوری اطلاعات

June 16, 2017
17:57 جمعه، 26ام خردادماه 1396
کد خبر: 83633

خصوصی‌ها گرفتار بروکراسی دولت هستند

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علی‌رغم دستاوردهایی از جمله افزایش پهنای باند، سازماندهی استارت‌آپ‌ها و موارد این چنینی، در تحقق بخشیدن ارزش فناوری اطلاعات و جایگاه بخش خصوصی کاملا موفق نبوده و همچنین هنوز موانعی وجود دارد که بخش خصوصی در بروکراسی بخش دولتی گیر کرده است.
 
علی آذرکار – مسئول کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عملکرد چهار ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: این که فضای تعامل باز شد و بخش خصوصی رسمیت بیشتری پیدا کرد، پهنای باند افزایش یافت، به پروانه‌هایی که پیش از این مسکوت مانده بود مانند اینترنت نسل‌های ۳ و ۴ رسیدگی شد، سازماندهی استارت‌آپ‌ها، ایجاد قوانین تسهیلی، وام‌های وجوه اداره شده و توجه به شبکه‌های اجتماعی از دستاوردهای این وزارتخانه بود که قابل تقدیر است.
 
وی با بیان این که در بخش خصوصی تاکید ما این بوده که کار مردم باید به خودشان واگذار شود، گفت: بخشی از این فرآیند در دولت یازدهم طی شده است، اما هنوز موانع و گرفتاری‌هایی وجود دارد که بخش خصوصی در بروکراسی بخش دولتی گیر کرده است. به عنوان مثال شورای عالی انفورماتیک بیش از یک سال و نیم پیش منحل شده است. تلاش‌هایی صورت گرفته که این نهاد به بخش خصوصی منتقل شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
 
مسئول کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران را نیز برعهده دارد، ادامه داد: ما هنوز نتوانسته‌ایم قوانین را به درستی اجرا کنیم. همت دولت برای تحقق بخشیدن ارزش فناوری اطلاعات و جایگاه بخش خصوصی کافی نبوده است. دولت باید از تشتت آراء و تشکل‌های موازی که ایجاد می‌شوند جلوگیری کنند و در سطح خصوصی همگرایی ایجاد کند.
 
آذرکار با بیان اینکه بخش خصوصی فشارهای زیادی را در این مدت متحمل شده است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود از جمله تحریم‌ها، کمبود نیروی کار که باعث اختلال فرآیند شرکت‌های دانش بنیان فناوری اطلاعات شده است، اما با این وجود شرکت‌ها تلاش کرده‌اند باب تعامل باز کنند. با این وجود این باب تعامل باید دو طرفه باشد که امیدواریم این اتفاق در دولت دوازدهم بیفتد.
 
وی با اشاره به برنامه‌ ششم توسعه و لزوم افزایش سهم IT از GDP، بیان کرد: از این طریق می‌توان اشتغال‌زایی را افزایش داد و توسعه ایجاد کرد. این موارد در ذهن بخش خصوصی هم بوده است و دولت هم همین ادعا را داشته، اما در مواردی قوانین دست و پاگیر وجود دارد که باید حل شود. مهم‌ترین مشکل این است که طبق قانون نمی‌توان عمل کرد و بروکراسی موجود دست بخش خصوصی و حتی دولت را هم بسته است.
 
مسئول کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تاکید بر لزوم تسهیل قوانین حوزه فناوری اطلاعات، گفت: حوزه کسب و کار در فناوری اطلاعات نیازمند تسهیلات است، زیرا این فضا یک فضای منعطف در حال تغییر است بنابراین مقررات نباید به قدری سخت می‌شد که اجازه حرکت را بگیرند. فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نیز شامل همین موضوع می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.