اپراتورها

تلفن همراه

June 20, 2017
8:40 سه شنبه، 30ام خردادماه 1396
کد خبر: 83689

با سیم کارت های سنتی خداحافظی کنید

بعد از حدود دو دهه استفاده از سیم کارت های پلاستیکی سنتی در گوشی ها، سرانجام زمان استفاده از نسل جدیدی از سیم کارت ها موسوم به eSIM فرا رسیده است.
eSIM یا Embedded-SIM نه تنها اتصال به شبکه های مخابراتی بی سیم را تسهیل می کند، بلکه کیفیت و سازگاری بیشتر با دیگر ابزار رایانه ای و الکترونیک را به ارمغان می آورد.
 
2492016.jpg
نمونه های اولیه eSIM ها در سال ۲۰۱۳ معرفی شدند، اما در سال ۲۰۱۶ بود که سازمان بین المللی و معتبر GSM Alliance (GSMA) با انتشار دستورالعملی به روز شده آنها را به رسمیت شناخت.
 
در یک سال اخیر با همکاری میان مایکروسافت، اینتل و کوالکوم نسل جدیدی از eSIM ها تولید شده که به راحتی بر روی رایانه های شخصی هم قابل نصب هستند. پیش بینی می شود در آینده بتوان eSIM ها را به راحتی در هر وسیله الکترونیکی نصب کرد تا برقراری ارتباط از طریق آنها به راحتی انجام شود.
 
سیم کارت های سنتی یک تکه پلاستیک به اندازه نوک انگشت هستند که بر روی گوشی ها، لپ تاپ ها، تبلت ها و ساعت های هوشمند قابل نصب هستند. حافظه اندک سیم کارت ها ذخیره تعدادی شماره و پیام را ممکن می کند. اما eSIM ها به علت سازگاری با طیف گسترده ای از سخت افزارها اعم از پردازنده ها و مودم های ساخت شرکت های مختلف می توانند به سادگی به آنها اضافه شوند. Snapdragon ۸۳۵ ساخت کوالکوم از جمله مشهورترین پردازنده های سازگار با eSIM هاست. البته eSIM با رایانه های قدیمی هم سازگار است.
 
یک مزیت بسیار مهم دیگر eSIM آن است که می توان نمایه های مختلفی را بر روی آن ذخیره کرد. بنابراین هر eSIM می تواند بر روی شبکه های مخابراتی متعلق به اپراتورهای گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد و تنها بر روی یک اپراتور مخابراتی قفل نشود.  
 
بنابراین می توان بر روی این سیم کارت ها شماره ها و پیام های متنوعی را که مربوط به چند اپراتور باشند ذخیره کرد و بدون نیاز به خرید سیم کارت جدید از خدمات چند اپراتور استفاده کرد.
 
تا به حال ۲۰ اپراتور تلفن همراه در سراسر جهان پشتیبانی از eSIM ها را آغاز کرده اند و مایکروسافت هم پشتیبانی از این سیم کارت ها را در ویندوز ۱۰ شروع کرده است. انتظار می رود در ماه های آینده ایسوس، لنووو، اچ پی و … هم تولید محصولات سازگار با eSIM ها را آغاز کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.