امنیت

فناوری اطلاعات

June 22, 2017
16:16 پنجشنبه، 1ام تیرماه 1396
کد خبر: 83711

باج افزار واناکرای کارخانه هوندا در ژاپن را به تعطیلی کشاند

هوندا موتور اعلام کرده که فعالیت کارخانه‌ی این کمپانی در کشور ژاپن به دلیل باج افزار واناکرای یک روز متوقف شده است.
 
هوندا موتور امروز اعلام کرد که فعالیت کارخانه‌ی خود در کشور ژاپن را به دلیل باج افزار واناکرای برای یک روز متوقف کرده است. واناکرای ماه گذشته‌ی میلادی در سطح جهان شمار بسیار زیادی از رایانه‌های شخصی را مورد حمله قرار داد.
 
به گزارش رویترز که برگرفته از اطلاعات ارائه‌شده توسط هوندا است، این کمپانی ژاپنی فعالیت کارخانه‌ی سایاما را که در شمال شرق توکیو واقع شده، طی روز دوشنبه متوقف کرده است. این کارخانه خودروهایی نظیر مدل سدان آکورد، مینی‌ون ادیسه و استپ‌ واگن تولید می‌کند. تیراژ تولید این کارخانه بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط هوندا، نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در روز است.
 
سخنگوی هوندا اعلام کرده است که متخصصان این کمپانی، روز یکشنبه متوجه آلوده شدن شبکه‌های کامپیوتری هوندا در ژاپن، آمریکای شمالی، اروپا و چین شده‌‌اند. شبکه‌های رایانه‌ای هوندا با وجودی با مشکل روبه‌رو شده‌اند که این کمپانی در میانه‌های ماه می برای پیشگیری از نفوذ باج افزار واناکرای، امنیت سیستم‌های خود را افزایش داده بود. واناکرای تا امروز شبکه‌های متعلق به بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ را آلوده کرده است.
 
با توجه به اینکه شبکه‌ی رایانه‌ای سایر کارخانه‌های این کمپانی آسیب ندیده، تولید همچنان به قدرت سابق ادامه دارد. گسترش باج افزار واناکرای از ماه گذشته‌ی میلادی به نسبت کاهش پیدا کرده است. این باج افزار بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه رایانه را در ۱۵۰ کشور مختلف درگیر کرده بود. متخصصان امنیتی هشدار داده‌اند که این پایان ماجرا نیست و احتمالا نسخه‌های پیشرفته‌تری از آن، در آینده دوباره شبکه‌های رایانه‌ای را تحت تأثیر قرار خواهند داد.
 
از جمله‌ی خودروسازان دیگری که تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند باید به رنو و نیسان اشاره کرد که ماه گذشته با این باج افزار دست و پنجه نرم کرده‌اند. این دو کمپانی که در قالب کنسرسیوم رنو-نیسان با هم همکاری می‌کنند، ماه گذشته در اثر این باج افزار تولید خود در کارخانه‌های واقع در ژاپن، بریتانیا، فرانسه، رومانی و هندوستان را متوقف کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.