فناوری اطلاعات

July 7, 2017
20:24 جمعه، 16ام تیرماه 1396
کد خبر: 83872

واعظی: مذاکراتی برای باز پس گیری ماهواره مصباح صورت گرفته است

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اعلام اینکه مذاکراتی برای پس گرفتن ماهواره مصباح با ایتالیایی‌ها انجام شده، تصریح کرد: این ماهواره به موزه نمی‌رود؛ چرا که موزه‌ای برای ماهواره‌ها نداریم.
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیات دولت به توضیحاتی در رابطه با ماهواره مصباح پرداخت و اظهار کرد:  ماهواره مصباح اولین ماهواره سنجشی بود که کار آن به صورت آزمایشی از ۱۳ سال قبل آغاز  و ۱۰ سال قبل کار آن تمام شد. در آن زمان ما پرتاب‌کننده نداشتیم و دولت قبل بر اساس هماهنگی اولیه آن را به ایتالیا فرستاد و برای پرتاب با مشکل مواجه شد و ایتالیایی‌ها اعلام کردند آن را پرتاب نمی‌کنیم و این ماهواره آنجا ماند.
 
وی ادامه داد: بعد از دو سال رییس‌جمهور وقت اعلام کرد اگر آن ماهواره را پرتاب نمی‌کنند خودمان در کشور برای پرتاب ماهواره بعدی گام برمی‌داریم که همینطور هم شد و ماهواره‌هایی در دولت قبل و این دولت ساخته شد و به فضا پرتاب شد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به مذاکراتی برای باز پس گیری ماهواره مصباح خاطر نشان کرد: آنچه مطرح است این است که ما بعد از برجام مذاکراتی برای پس گرفتن ماهواره انجام دادیم وقتی عمر ماهواره می‌گذرد باتری آن هم تمام می‌شود این ماهواره ۱۰ سال از دست ما خارج بوده و نمی‌دانیم چه بر سر آن آمده است.
 
وی در همین راستا ادامه داد:  ما در حال مذاکره برای پس گرفتن این ماهواره هستیم تا آن را به متخصصان بدهیم و آنها بگویند قابل پرتاب هست یا خیر، اینکه یکی از کارشناسان سازمان فضایی گفته اگر ماهواره قابل پرتاب نباشد، به موزه می‌رود غلط است، چون ما اصلا موزه‌ای برای ماهواره نداریم.  حتما ماهواره را که برگرداندیم گروه تخصصی بررسی می‌کنند طبق نتیجه کار آنها تصمیم می‌گیریم که چه کاری انجام دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ارتباط با عملکرد این وزارتخانه اظهار کرد: اگر این وزارت‌خانه در گذشته صددرصد فنی بود الان یک وزارت‌خانه فنی و اقتصادی و سیاسی است با توجه به اینکه امروز فضای مجازی در همه امور کشور نقش دارد، فکر می‌کنم وزیر این قسمت باید جامعیت داشته باشد تا آن را اداره کند.
 
وی ادامه داد: در مورد چالش این وزارت‌خانه دغدغه رهبری خیلی دقیق است همواره تلاش کردیم دغدغه فرهنگی ایشان مورد توجه قرار گیرد. البته در مورد دغدغه ایشان درباره فضای مجازی آنچه به ما مربوط می‌شود، در مورد زیرساخت‌هایی است که باید فراهم کنیم.
 
واعظی یادآور شد: خوشبختانه با همت دولت و مجلس و ارتباط نزدیک با بخش خصوصی کار خوبی انجام شد. روی دو محور تمرکز کردیم یکی در مورد شبکه ملی اطلاعات بود و فکر می‌کنیم خیلی از دغدغه‌های رهبری را می‌تواند پاسخ دهد.
 
وی در پایان گفت: زیرساخت‌های این شبکه را فراهم کردیم اما برای بارگذاری آن همه دستگاه‌های کشور باید در بستر تولید محتوای آن قرار بگیرند. البته شبکه علمی کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات راه ‌ندازی شد و سلامت الکترونیک را هم تا پایان این دولت بارگذاری می‌کنیم همه دستگاه‌ها باید در این بستر حضور داشته باشند تا این موارد حل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.