رسانه‌های اجتماعی

July 11, 2017
16:44 سه شنبه، 20ام تیرماه 1396
کد خبر: 83936

جهرمی خبر داد: جزئیات طرح دولت برای رفع فیلتر محدود بلاگ‌اسپات و یوتیوب/ حرفی درباره سایت‌های دیگر نیست

معاون وزیر ارتباطات درباره احتمال تعمیم ایده رفع فیلتر بلاگ اسپات و یوتیوب به کل کشور گفت: شاید بتوانیم این ایده را در محیط کوچک دانشگاه اجرا کنیم، اجرای نظامات را ببینند اعتماد کنند سپس شاید ان‌شاءالله درباره کل‌ کشور بتوان صحبت کرد.
 
محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پیشنهاد رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب در شبکه علمی کشور در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در حال صحبت هستیم که بتوانیم برای شبکه علمی در دانشگاه‌ها این کار را انجام دهیم که البته اگر دوستان قضائی و روال‌های قانونی دخیل در این مسئله مصحلت بدانند که این حوزه را باز کنند، آمادگی داریم که تدابیر لازم را انجام دهیم. در نهایت این مسئله بستگی به تأیید نهایی دارد که هنوز تصمیمی در این باره نهایی نشده است. 
 
*رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب، سرآمد درخواست‌ها در دانشگاه‌ها است
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: رفع فیلتر این دو سرویس در حد دانشگاه‌ها ضرورت و درخواست برای آنها بسیار است، زیرا مطالب مفید بسیاری در این حوزه وجود دارد که برای مثال بلاگ اسپات دایره‌المعارفی برای دانشگاهیان کشور است و در یوتیوب نیز مطلب زیاد است. 
 
وی ادامه داد: به هر دانشگاهی که می‌رویم سرآمد شرح درخواست‌ها، رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب است. 
 
جهرمی گفت: درباره این دو سرویس بین مسئولان دغدغه‌هایی وجود دارد که تصور می‌کنیم درست است، اما اکنون مبحثی را در این باره شروع کرده‌ایم که رفع فیلتر این دو شبکه را از شبکه علمی به عنوان اجرا در حد یک مجموعه آغاز کنیم که شاید امکان توسعه بعدی این ایده وجود داشته باشد. 
 
*پس از حصول نتایج رفع فیلتر در دانشگاه‌ها شاید بتوان درباره اجرا در کل کشور صحبت کرد
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان توسعه امکان رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب در خارج از فضای دانشگاهی وجود دارد، گفت: نمی‌دانم فضا چگونه باشد، این موضوع بستگی دارد که نظام کنترل خطوط قرمز چگونه قابل پیاده‌سازی باشد.
 
جهرمی توضیح داد: مجموع دانشگاه‌های کشور 5 درصد از استفاده از اینترنت در کل کشور را ندارند و حوزه دانشگاه‌ها حوزه کوچکی است که شاید بتوانیم بگوییم مزایای اجرای این طرح بر معایب آن ارجحیت دارد، اما درباره اینکه این ایده را به کل کشور تعمیم دهیم، شاید نتوان به راحتی صحبت کرد. شاید در یک محیط کوچک بتوانیم این ایده را اجرا کنیم، نظامات را بگذاریم، یکبار ببینند و به شیوه‌ها اعتماد کنند، سپس ان‌شاءالله درباره کل کشور بتوان صحبت کرد. 
 
*جز بلاگ‌اسپات و یوتیوب، حرفی درباره سرویس‌های بیشتر نیست
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا علاوه بر بلاگ‌اسپات و یوتیوب درباره سرویس‌های دیگری نیز صحبت از رفع فیلتر حتی در محدوده دانشگاهی مطرح شده، گفت: مبحث علمی در سایر سرویس‌ها به پررنگی این دو سرویس نیست و مراکز دانشگاهی مکرراً این دو سرویس را درخواست می‌کنند. 
 
وی با طرح این سوال که برای مثال فیسبوک چه نقشی در مراکز علمی دارد؟ تاکید کرد: موضوعیت دو سرویس بلاگ‌اسپات و یوتیوب در فضای دانشگاهی کشور بیشتر است. 
 
*اصالت موضوع رفع فیلتر سرویس‌های خاص نیست
 
جهرمی در پاسخ به این سؤال که آیا ایده رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب از فضای دانشگاهی به مجموعه‌های محدود دیگری خارج از فضای دانشگاهی نیز تسری خواهد یافت، گفت: اصالت موضوع، حل مشکل دانشگاه‌هاست نه رفع فیلتر برخی سرویس‌ها. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.