رگولاتوری

July 23, 2017
8:10 یکشنبه، 1ام مردادماه 1396
کد خبر: 84128

6 گزینه برای جانشینی واعظی روی میز شایعات

درست یک روز پس از آن که جمعی از فعالان بخش خصوصی در جلسه ای در هتل کوثر تهران دور هم جمع شدند تا درباره وزیر آینده ارتباطات بحث و تبادل نظر کنند و در زمانی که دادستان کل کشور و معاون وی در زمینه فیلترینگ فشار زیادی را به وزارت ارتباطات وارد می کنند، محمود واعظی به طور تلویحی از این وزارتخانه خداحافظی کرد.
 
بسیاری از کارشناسان و رسانه ها، استفاده محمود واعظی از عبارت «توصیه ام به وزیر بعدی این است…» را به معنای خداحافظی وی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قلمداد کردند. البته این احتمال هم هست که با توجه به پایان دولت، واعظی می خواهد فضا را برای تصمیم گیری رییس جمهور آماده کند.
 
این دومین بار بود که واعظی به وزیر بعدی ارتباطات توصیه می کرد که گزارش آن پیش تر در فناوران منتشر شد. حال باید دید در روزهایی که واعظی قیچی به دست، از این شرکت به آن شرکت می رود تا کارنامه خود را با افتتاحات مختلف پربارتر کند، چقدر می توان توصیه به وزیر بعدی را، به معنای رفتن او از وزارت ارتباطات تلقی کرد.
 
 نارضایتی بخش خصوصی در هتل کوثر
برخی از مدیران شرکت های بزرگ و کوچک بخش خصوصی به میزبانی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور عصر دوشنبه دور هم جمع شدند تا انتظارات و خواسته هایشان را از وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم بیان کنند.
 
بسیاری از این حاضران از عملکرد فعلی واعظی انتقاد داشته و معتقد بودند او به بخش CT بسیار بیشتر از IT توجه داشته است. حل نشدن مشکلاتی مانند بیمه تامین اجتماعی و موضوع واردات نیز از دیگر مباحث حاضران در این نشست بود.
 
کاهش قوانین دست و پاگیر به جای تغییر مکرر در قوانین از سوی سازمان تنظیم مقررات از دیگر انتقادات فعالان بخش خصوصی به وزارت محمود واعظی بود. آنها معتقد بودند 80 درصد زمان ترخیص کالا از گمرک، صرف تاییدیه رگولاتوری می شود و این موضوع گرفتاری های زیادی برای سرمایه و عملکرد شرکت ها به وجود آورده است. همچنین بسیاری از فعالان این حوزه به ممنوعیت واردات 21 قلم کالای فناوری اطلاعات که اخیرا اعلام شده است، معترض بودند. 
 
یکی دیگر از انتقاداتی که تعداد زیادی از حاضران به آن پرداختند، فعالیت های بیرون از وزارتخانه واعظی است. او در چهار سال گذشته هم به عنوان رییس کمیته های همکاری مشترک با چندین کشور از جمله ترکیه و روسیه فعال بود و هم در حزب اعتدال و توسعه از فعالان و اعضای اصلی به شمار می رفت. بسیاری از فعالان بخش خصوصی معتقد بودند آنقدر فناوری اطلاعات و ارتباطات مشکلات دارد که یک وزیر تمام وقت نیاز دارد.
 
 وزیری با منتقدان زیاد
محمود واعظی از آن دسته وزرایی است که به دلیل حساسیت فضای مجازی و تاثیری که این شبکه بر جامعه دارد، با انتقادات و مناقشات زیادی مواجه می شود.
در آخرین مناقشات، درگیری لفظی وزیر ارتباطات با دبیر کارگروه فیلترینگ بر سر مسدودسازی کانال های تلگرام بود. دادستان کل کشور هم در این ماجرا به حمایت از دبیر کارگروه پرداخت و از اینکه واعظی گفته بود فیلتر برخی کانال ها نظر شخصی دبیر کارگروه فیلترینگ است، انتقاد کرد.
 
 نقش جدید واعظی
بعید است انتقادات بخش خصوصی و انتقادات مدیران قوه قضاییه سبب تغییر نظر رییس جمهور درباره محمود واعظی شود. از یک سو سرعت تغییر و تحول در حوزه ارتباطات در سه چهار سال اخیر بالا بوده و حتی برخی پیروزی رییس جمهور در انتخابات را مدیون قطع نشدن اینترنت و فیلتر نبودن تلگرام می دانند. از سوی دیگر واعظی پیش از انتخابات، بیش و پیش از همه وزرا، با صدایی بلند و رسا از روحانی در انتخابات حمایت کرد و بسیاری از شهرها و روستاهای کشور را برای تبلیغ عملکرد دولت یازدهم درنوردید.
 
به همین دلیل بسیاری معتقد بودند اگر قرار به تغییر واعظی باشد، باید پست درخوری برای وی در نظر گرفت. گفته می شود از آنجا که نهاوندیان رییس دفتر فعلی رییس جمهور اصرار دارد در دولت دوازدهم وزیر باشد، واعظی به جای وی این کرسی را برعهده خواهد گرفت.
 
 جانشینان مطرح برای وزارت ارتباطات
شنیده شده است بسیاری از گروه های سیاسی به دنبال سهم خود از کابینه هستند. به همین دلیل در چند روز اخیر نام های زیادی از بیرون وزارت خانه و از جریان های مختلف سیاسی مطرح می شود.
رضا فرجی دانای اصلاح طلب از جمله افرادی است که مرتب نامش به عنوان کاندیدای وزارت ارتباطات به گوش می رسد. او البته تخصصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد اما به عنوان استاد برق دانشگاه تهران و وزیر اسبق علوم، گزینه پیشنهادی اصلاح طلبان به روحانی برای وزارت ارتباطات یا علوم است.
 
از آن سر طیف جریان های سیاسی، نام محمد فروزنده شنیده می شود. او رییس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. وی هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و می تواند تا حد زیادی انتقادات اصول گراها را از دولت در فضای مجازی کاهش دهد. هرچند روحانی این روزها نشان داده است که چندان به فکر راضی کردن جریان رقیب نیست.
 
در کنار نام گزینه های سیاسی، در بازار شایعات نام سه تن از معاونان وزیر ارتباطات هم برای جانشینی وی شنیده می شود. شنیده شده نصرالله جهانگرد و برات قنبری به عنوان دو عضو پرسابقه وزارت ارتباطات برای ریاست بر فاوای کشور شانس دارند. 
 
جهانگرد گزینه مطلوبی برای بخش خصوصی به شمار می رود و بسیاری از فعالان این حوزه، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اوایل دهه 80 را مدیون او و طرح تکفا می دانند. علاوه بر این جهانگرد در کنار توجه به بخش ارتباطات و مخابرات، توجه ویژه ای به IT دارد و این موضوع می تواند بر سلطه مطلق بخش CT بر وزارت ارتباطات پایان دهد.
 
قنبری در مقابل شاید گزینه مطلوب مخابرات و اپراتورهای ارتباطی به شمار بیاید. عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مدیرکل پست و مخابرات سازمان برنامه و بودجه و ریاست مرکز تحقیقات مخابرات ایران از جمله پست های اوست. او اکنون رییس هیات مدیره مخابرات و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات است.
 
در کنار این دو عضو باسابقه صنعت مخابرات کشور، این روزها نام محمد جواد آذری جهرمی هم شنیده می شود. جهرمی یکی از جوان ترین معاونان تاریخ وزارت ارتباطات است و به عنوان مدیرعامل شرکت زیرساخت فعالیت می کند. او اخیرا در اینستاگرام فعال شده و به تقدیر از واعظی وزیر ارتباطات می پردازد.
 
واعظی هم گویا رابطه خوبی با جهرمی دارد و در چندین برنامه که با حضور وزیر و معاونان وزارت ارتباطات برگزار شده، جهرمی همراه با وزیر و با اتومبیل وی به برنامه آمده است تا خبرنگاران اینطور قلمداد کنند که وی به واعظی نزدیک تر از سایر معاونان است. بنابراین بعید نیست این نزدیکی سبب شد رییس دفتر احتمالی آینده رییس جمهور، جهرمی را به عنوان جانشینش به روحانی توصیه کند.
 
البته در کنار همه این گزینه ها، نباید نام ابوالحسن فیروزآبادی را فراموش کرد. او در ابتدای دولت یازدهم در آستانه صندلی وزارت ارتباطات پیش رفت و اکنون هم به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی، نقش بینابینی میان منتقدان و وزارت ارتباطات ایفا کرده است.
 
آنچه به نظر می رسد این است که بسیاری از این گزینه ها در حال لابی کردن و تلاش برای رسیدن به پست وزارت ارتباطات هستند و باید 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.