تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 25, 2017
18:08 سه شنبه، 3ام مردادماه 1396
کد خبر: 84199

گوگل به‌زودی سیستم پرداخت UPI خود را در هند راه‌اندازی می‌کند

گوگل، فیس‌بوک، واتس‌اپ و اوبر ازجمله شرکت‌هایی هستند که به دنبال راه‌اندازی سیستم رابط پرداخت یکپارچه (UPI) در بازار هند هستند؛ سیستمی که به‌طور قطع می‌تواند چهره پرداخت‌های دیجیتال در کشور را تغییر اساسی دهد.
 
احتمالا طی ۴۵ روز آینده، شرکت گوگل راهکار پرداختی خود را که در آن از سیستم رابط پرداخت یکپارچه استفاده شده است را راه‌اندازی می‌کند و در حال حاضر هم در انتظار دریافت تأییدیه از Reserve Bank of India است.
 
NPCI (شرکت ملی پرداخت کشور هند) احتمالا چندین وام‌دهنده را وارد می‌کند تا اسپانسر بانک‌ها برای سیستم UPI گوگل شوند و به این ترتیب مانع از ایجاد انحصار هم شود.
 
تحت قوانین RBI، از آنجایی که شرکت‌های غیربانکی نمی‌توانند سرمایه مشتری را نزد خود ذخیره کنند، باید برای ارائه سرویس‌های UPI با یک بانک جهانی وارد همکاری شوند.
 
سخنگوی Google India می‌گوید: «ما همیشه به دنبال راهی بودیم تا امکان پرداخت از طریق دستگاه موبایل را برای افراد راحت‌تر کنیم.»
 
اوبر و واتس‌اپ هم وارد بازی شده‌اند
شرکت اوبر همچنان درحال بررسی استفاده از سرویس UPI برای پرداخت کرایه‌های خود است و واتس‌اپ هم هنوز درگیر انجام برخی آزمایش‌های موردنظر NCPI است.
 
یکی از سخنگوهای شرکت اوبر اعلام کرده است که این شرکت درحال انجام کارهای لازم برای اطمینان پیدا کردن از امکان ارائه پرداخت‌های UPI به مشتریان است.
 
منفعت UPI برای شرکت‌ها
به نظر می‌رسد که این موضوع، موقعیت برد بردی را هم برای NPCI و هم برای این شرکت‌های تکنولوژی فراهم کند. NPCI امیدوار است تا با اضافه کردن یازده میلیارد تراکنش دیجیتال، جدای از ۲۵ میلیارد تراکنشی که دولت قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ به آن دست یابد، مشارکت و همکاری در حوزه پرداخت‌های دیجیتالی دولت داشته باشد.
 
به گزارش RBI، ماه گذشته حدود ۱۰.۲ میلیون تراکنش UPI به ارزش ۳.۰۷۰ روپیه انجام شد، درحالی که این آمار در دوماه پیش، یعنی در ماه می، ۹.۲ میلیون تراکنش به ارزش ۲.۷۷۰ روپیه بوده است.
 
NPCI قصد دارد تا ارزش متوسط هر تراکنش را که در حال حاضر ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ روپیه است را کاهش دهد. تنها راه حلی که وجود دارد این است که مشتریان بیشتری، UPI را به‌عنوان شیوه انجام تراکنش منتخب خود انتخاب کنند.
 
شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک، با ورود به حوزه پرداخت‌های کشور هند، دسترسی بیشتری به داده‌های کاربران پیدا می‌کنند. شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان با تعامل با مشتری گره خورده است می‎بایست از گزینه «پرداخت» به‌عنوان یک استراتژی جانبی برای تحکیم کردن روابطشان با مشتری استفاده کنند.
 
ماه گذشته Hike Messenger، نخستین اپلیکیشنی بود که روی شبکه UPI فعالیتش را آغاز کرد. این اپلیکیشن هندی، بیش از صد میلیون کاربر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.