رسانه‌های اجتماعی

August 2, 2017
18:05 چهارشنبه، 11ام مردادماه 1396
کد خبر: 84378

واعظی: تقاضای ۲ وزیر برای رفع فیلتر یوتیوب/ دادستان شرایط سختی گذاشت

وزیر ارتباطات از ارائه درخواست رفع فیلتر برای دو سرویس یوتیوب و بلاگ اسپات برای دانشگاهیان به دادستانی کل کشور خبر داد و گفت: موافقت دادستان با شرایط سختی همراه است.
 
محمود واعظی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم رونمایی از دیتاسنتر شماره دو دولت در پاسخ به سوال مهر در مورد جزییات رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ اسپات برای دانشگاهیان گفت: نامه ای از سوی من و وزیر علوم برای دادستانی کل کشور و رئیس کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ ارسال شد تا سرویس هایی که دانشگاهیان با آن کار پژوهشی انجام می دهند رفع فیلتر شود.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه و کسانی که کار پژوهشی انجام می دهند از بخش علمی این سایت ها استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: دادستان در پاسخ ما شرایطی گذاشتند که ما باید با اعمال این شرایط نسبت به رفع فیلتر این سایت ها اقدام کنیم.
 
وی با بیان اینکه برخی از دانشگاهیان خودشان شرایطی دارند که می توانند از صفحات نامناسب استفاده نکنند، افزود: به طور کل استفاده کنندگان دانشگاهی به دنبال سایت های بی ربط نیستند و بیشتر برای کارهای علمی از این سرویس ها استفاده می کنند.
 
وی ادامه داد: البته شرایطی از سوی دادستانی برای رفع فیلتر این سایت ها در نظر گرفته شده است که چند تا از این شرط ها آنقدر سخت است که انجام آن مشکل است. اما به هر ترتیب ما به دنبال انجام شروط مدنظر هستیم.
 
هرایرانی صاحب یک صندوق پستی الکترونیکی می‌شود
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص نحوه استفاده از کارپوشه ملی ایرانیان گفت: همانطور که در گذشته هر ایرانی به یک صندوق پستی به صورت شخصی دسترسی داشت و می‌توانست تمامی نامه‌های خود را از طریق آن دریافت کند، امروز نیز با وجود کارپوشه ملی ایرانیان، یک صندوق پستی الکترونیکی به هر ایرانی تعلق گرفته است.
 
وی افزود: با این وجود تمامی مراجعات دولتی و هر سندی که فرد می‌خواهد آن را به دستگاه‌های دولتی ارائه دهد، در این کارپوشه قرار می‌گیرد و دیگر نیازی نیست مردم در مراجعه به دستگاه‌های دولتی و دریافت خدمات بخواهند مدارک خود را جابجا کنند.
 
واعظی ادامه داد: این صندوق پستی الکترونیکی یک هویت برای هر فرد محسوب می‌شود و به طور کامل امنیت آن در نظر گرفته شده است؛ به نحوی که فقط دستگاه‌های دولتی می‌توانند در آن اطلاعات گذاشته، اما مردم عادی نمی‌توانند نسبت به درج اطلاعات در این صندوق اقدام کنند.
 
دفاتر پیشخوان دولت حذف نمی‌شوند
 
وی در مورد امکان حذف دفاتر پیشخوان دولت با وجود راه‌اندازی کارپوشه ملی ایرانیان تأکید کرد: جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و ما در دولت دوازدهم نیز به این موضوع واقف هستیم که دفاتر پیشخوان دولت باید به کار خود ادامه دهند و همانطور که از پست حمایت می‌کنیم، از این دفاتر نیز حمایت خواهیم کرد.
 
پرداخت موبایلی تا شهریور ماه اجرایی می‌شود
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای طرح موبایل بانکینگ و تفاوت آن با سیستمی که هم‌اکنون کاربران از طریق اپلیکیشن‌ها به بانک‌ دسترسی دارند، گفت: در گذشته برداشت‌های غلطی برای اجرای این طرح وجود داشت، به نحوی که بانک مرکزی بسیار محتاط در این زمینه عمل می‌کرد.
 
واعظی ادامه داد: ما طی جلساتی که داشتیم، بانک مرکزی را به این اطمینان رساندیم که سبکی که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته‌ایم، لطمه‌ای به رگولاتوری مالی و بانکی این حوزه نمی‌زند و امنیت آن کاملاً تضمین شده است؛ به همین دلیل مقرر شد تداخلات موجود در این حوزه رفع شده تا ما بتوانیم بخشی از این پروژه را به زودی اجرایی کنیم.
 
وی افزود: با وجود قول‌هایی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر شهریور ماه پرداخت موبایلی (موبایل بانکینگ) برای مردم اجرایی شود. تفاوت این سیستم با اپلیکیشن‌های بانکی در این است که برای اجرای آن دیگر نیازی به کد ویژه و پسورد برای امور بانکی نیستی.
 
استقبال سه برابری مردم از درگاه دولت در عرض یک روز
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به راه‌اندازی فاز نخست دولت الکترونیک و درگاه خدمات دولت از روز گذشته گفت: طی یک روز گذشته میزان مراجعات به درگاه دولت سه برابر شد و این نشان می‌دهد که مردم به ما اعتماد کرده و از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند.
 
واعظی با بیان اینکه تحولات خوبی در حوزه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک در جریان است، تصریح کرد: از مردم تشکر می‌کنیم که ما را باور کرده‌اند و به تبلیغات گذشته در خصوص شبکه ملی اطلاعات توجهی نداشته‌اند.
 
وی گفت: نمود این ادعا در استفاده مردم از خدمات دولتی مشهود است؛ به نحوی که طی یک روز گذشته بالغ بر ۹۰۰ هزار مراجعه برای استعلام هویت سیم‌کارت در درگاه دولت صورت گرفت و ۴۹ میلیون درخواست بابت دریافت سرویس آدرس پستی در این درگاه به ثبت رسیده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تشکر و قدردانی متفاوت از نصرالله جهانگرد به عنوان مجری پروژه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک گفت: متأسفانه کار ایشان سخت‌تر از بقیه بود، چرا که برخی قسم خورده‌اند که به هر شکلی که شده با آقای جهانگرد مخالفت کنند، اما مهندس جهانگرد با توکل بر خدا، از این‌گونه سنگ‌اندازی‌ها عبور کرد و با روحیه خوبی توانست این پروژه‌ها را به اتمام برساند؛ به همین دلیل مخالفت‌های بی‌مبنا در آن اثری نداشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.