رگولاتوری

آشنایی با جوان‌ترین وزیر پیشنهادی دولت جدید

منبع: ایرنا
«محمد جواد آذری جهرمی » که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، وی را امروز به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده ، در مجموع دارای تجربه 10 ساله در مناصب اجرایی است.
 
وی با 36 سال سن سابقه یک دوره تصدی مدیرکلی امنیت سیستم های ارتباطی را در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران دارد.
 
آذری جهرمی به مدت 2 سال عضو غیر موظف هیات مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل (95-1393) بوده و در حال حاضر معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران است.
 
یک دوره عضویت در هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ایران(95-1393)، عضوکمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی ، عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از دیگر مسئولیت های آذری جهرمی در سال های گذشته است.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم متولد سال 1360 در جهرم است . آذری جهرمی متاهل ودارای دو فرزند است.
 
** برنامه چهار ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
* چشم انداز
توانمند سازی کشور و مردم با افزایش آگاهی جمعی و اخلاقی مبتنی بر خلاقیت، همدلی و مسئولیت پذیری برای بهره مندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی از انقلاب دیجیتالی چشم انداز برنامه های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم است.
استراتژی کلانی که برای آن تعریف شده عبارت است از اتخاذ رویکرد فرصت محوری به توسعه اقتصاد دیجیتالی مبتنی بر فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوای بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات
 
*اهداف کلان استراتژیک
-توسعه متوازن، عادلانه، امن، ایمن و پایدار دسترسی پهن باند به شبکه ملی اطلاعات با رعایت صیانت اجتماعی و فرهنگی و متناسب با تقاضا با افزایش سرعت و کیفیت و کاهش قیمت خدمات پهن باند (سیاستهای کلی و قانون برنامه ششم)
-افزایش رشد ارزش افزوده زیر بخش مخابرات معادل 19.4 درصد (قانون برنامه ششم) و گسترش بازار آن به دو و نیم( 2.5 )برابر سال 1395
-هوشمند سازی دولت ، شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوای بومی بارویکرد اقتصادی و تجاری و توسعه کسب و کارهای نوین(سیاستهای کلی برنامه ششم)
-تحقق اقتصاد دیجیتالی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان با افزایش رشد ارزش افزوده زیر بخش فناوری اطلاعات حداقل معادل 42 درصد و گسترش بازار آن بیش از 5برابر سال 1395 و ایجاد فرصتهای شغلی جدید
 
-بهره گیری از موقعیت ممتاز کشور با هدف تبدیل ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافکیی ارتباطات و اطلاعات منطقه وگسترش حضور در بازارهای بین المللی (سیاستهای کلی برنامه ششم و قانون برنامه ششم)
-توسعه فناوری فضایی با طراحی، ساخت، آزمون، پرتاب و بهره برداری از سامان ههای فضایی و حفظ و بهره برداری حداکثری از نقاط مداری کشور(سیاستهای کلی برنامه ششم و قانون برنامه ششم)
-همگرایی در سیاستها، تصمیم ها و اقدم ها با نهادهای بالادستی به ویژه شورای عالی فضای مجازی
-رفع انحصار طبیعی جهت شکل گیری بازار رقابتی در توسعه شبکه دسترسی
 
-شفاف سازی مناسبات بازار و مقررات زدایی و آزادسازی و رفع انحصار برای توسعه سرویسهای نوین پهن باند به ویژه محتوای بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات
-حمایت تحقیقاتی، مقررات گذاری و شفاف سازی مناسبات بازار برای توسعه کاربردهای فناوریهای نوین مخابراتی از قبیل:5G ، Cloud، Big Data،IOT
-حمایت لازم برای توسعه زیرساختهای نوین مهارت آموزی جهت توسعه کاربرد های فناوری اطلاعات و محتوای بومی
 
-ایجاد زیرساختهای نهادی مناسب شامل پولی، مالی، سرمایه و نظام بیمه و مالیات برای توسعه کسب و کارهای مبتنی برفناوری اطلاعات با تاکید بر تولید و عرضه محتوای بومی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید و استفاده حداکثری از ظرفیت پست بانک به عنوان بانک تخصصی بخش 
-ایجاد فضای رقابتی و حمایت و مقررات گذاری مناسب جهت ایجاد اپراتورهای غیر دولتی ارائه کننده خدمات دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی و یادگیری الکترونیکی
-سازماندهی ، مدیریت و نظارت مناسب و مستمر با تقسیم کار شفاف جهت تحقق هوشمند سازی دولت و شفاف سازی نظام اداری
 
-توسعه خدمات نوین پستی به عنوان اصلی ترین بستر فیزیکی تحقق دولت الکترونیک و اینترنت اشیا 
-ایجاد شرکت ترانزیت (انتقال) پهنای باند بین الملل و خدمات مرتبط جهت مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای خصوصی و خارجی
-استفاده بهینه و حداکثری از نقاط مداری با تأکید بر مزیتهای اقتصادی و تخصصی برای توسعه صنعت فضایی
 
*اهداف خرد استراتژیک
-دسترسی 80 درصد خانوارها به پهن باند
-افزایش سرعت دسترسی مشترک به حداقل 20 مگابیت بر ثانیه
-حداقل کردن هزینه پهنای باند اتصال شبکه های توزیع محتوای بومی
-تامین صد درصدی زیرساختهای ارتباطی، اطلاعاتی و مقرراتی جهت تحقق دولت هوشمند
-رصد، پژوهش و ارتقاء دانش در فناوریهای نوین ازجمله: نسل پنجم تلفن همراه، دادههای عظیم، پردازش ابری، اینترنت اشیاء
 
-برقراری امکان دسترسی پرسرعت به 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار
-تامین زیرساختهای خدمات الکترونیکی دولت برای 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور
-افزایش سهم در آمدی خدمات نوین پستی
-افزایش ظرفیت ترانزیت ترافیک به 30 ترابیت بر ثانیه
-استقرار 100 درصدی سامانه صیانت اجتماعی
-رصد و پژوهش فناوری های نوین فضایی به منظور استفاده اقتصادی و صلح آمیز از فضای ماورا جو
-خرید و بهره برداری دو ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور
 
*سیاست های اجرایی
-آزادسازی فعالیتها و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی
-اولویت بکارگیری محصولات راهبردی تولید داخل جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
-استفاده از روشهای تأمین منابع مالی پروژه ها به شیوه مشارکت عمومی خصوصی 
-ارتقا و کارآمد کردن نظامها و زیرساختهای تنظیم مقرراتی و نظارتی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
-استفاده اقتصادی از منابع حیاتی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از قبیل: فرکانس رادیویی ،آدرس و دامنه اینترنتی و تخصیص شماره و اعمال مدیریت کارآمد
-استفاده حداکثری از ظرفیت پتانسیلهای جوان کشور برای شکل گیری اقتصاد دیجیتالی و توسعه فضای مجازی بومی
 
-پیگیری ایجاد نظام حقوقی و مقرراتی شفاف برای رعایت مال یکت معنوی در فضای مجازی
-تلاش و پیگیری جهت ایجاد هماهنگی ، همکاری، خلاقیت، همدلی و مسئولیت پذیری بین همه ارکان حاکمیت، بخشهای دولتی و خصوصی، دانشگاهها، سازمانهای مردم نهاد و آحاد جامعه برای تعریف مجدد مرزهای اخلاق و معنویت وافزایش آگاهی جمعی و اخلاقی برای پاسداری از ارزشهای انسانی و حفظ حریم خصوصی انسانها در فضای مجازی
-اجازه ورود شبکه های جهانی تحویل محتوا ( CDN ) و شبکه های اجتماعی در داخل در چارچوب قوانین و مقررات کشور
 
روزآمد کردن مصادیق خدمات عمومی اجباری آی.سی.تی با توجه به آمایش سرزمین
-شفاف سازی و بهبود محیط کسب و کار برای ارائه کنندگان خدمات نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات
-تسلط بر دروازه های ورودی و خروجی ارتباطی کشور
-توزیع سامانه های صیانت اجتماعی در لایه دسترسی
-مشارکت و همکاری با اپراتورها و سازندگان خارجی فناوریهای فضایی
-مشارکت با بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) برای خرید ماهواره ملی

​​