رگولاتوری

August 19, 2017
18:23 شنبه، 28ام مردادماه 1396
کد خبر: 84586

خوراکیان خبر داد: تفکیک تخلف صاحب سرویس و کاربر در پیام‌رسان‌ها، قانونی شد

امیر خوراکیان: تفکیک مسئولیت صاحب سرویس و کاربر در مقررات پیام‌رسان‌ها تصویب شد و در صورت وقوع جرم توسط کاربر یک پیام‌رسان، از همان ابتدا مدیر سرویس مجرم شناخته نمی‌شود که به تعطیلی کسب‌وکار منجر شود.
 
امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، درباره مشکل کسب‌وکارهای کاربرمحور که در صورت بروز تخلف توسط کاربر، صاحب کسب‌وکار متخلف شناخته شده و کسب‌وکار تعطیل می‌شود، گفت: تلاش برای حل این مشکل تا حدود زیادی پیشرفت داشته است و در برخی مصادیق به نتایج نهایی رسیده است که برای مثال در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌ها در پیوست مربوط به قوه قضائیه، تفاوت مسئولیت سرویس‌دهنده و کاربر در تخلف دیده شده است.
 
او ادامه داد: در این پیوست دیده می‌شود که در وقوع هر تخلف، در نخستین اقدام سرویس‌دهنده به عنوان متخلف دیده نشود؛ البته سرویس‌دهنده باید برای شناسایی و برخورد با شخص متخلف همکاری کند.
 
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: این موضوع به شیوه خوبی در حال پیشرفت است و این بحث‌ها با نهادهای قضایی مطرح شده است. آمادگی‌هایی در حال ایجاد است که در چنین مواردی در مرحله اول فوراً سرویس‌دهنده تعطیل نشود.
 
خوراکیان ادامه داد: این موضوع دارای چندین بعد است که باید همه اجزای این پازل موازی پیش بروند که یکی از اجزا نظام هویت است تا اقدام هر شخص در فضای مجازی روشن باشد.
 
۴ مقوله مهم در تنظیم مقررات‌ برای کسب‌وکارهای نوین
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت:‌ در حال حاضر ایران در دوره گذار از مشاغل سنتی به نوین است و از این رو نیازمند ۴ مقوله مهم آموزش و فرهنگ‌سازی برای مدیریت چالش‌ها و آسیب‌ها و آینده‌نگری و رشد و توسعه کشور هستیم.
 
خوراکیان ادامه داد: بخش ارتباط با بخش خصوصی مرکز ملی فضای مجازی، به طور مرتب بازدیدهایی را از کسب‌وکارهای فضای مجازی انجام می‌دهد تا با نظرات و مشکلات فعالان این بخش بیشتر آشنا شود. در این بازدید‌ها گاهی به نمونه‌های مشترکی در مشکلات می‌رسیم که برخی از آنها با فرهنگ‌سازی و آموزش حل می‌شوند.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مقوله مهم آموزش و فرهنگ‌سازی، اضافه کرد: سرویس‌دهنده باید متولی آموزش نیز باشد و سرویس‌ها به همراه خود بسته آموزش و فرهنگ‌سازی داشته باشند تا از طریق این پیوست استفاده بهینه به حداکثر و استفاده منفی به حداقل برسد.
 
خوراکیان گفت:‌ به همه ارائه‌دهندگان سرویس محتوایی در کشور توصیه می‌کنم و از آنها می‌خواهم که به پیوست فرهنگی و آموزش توجه کنند.
 
او افزود: در حوزه پیوست فرهنگی دو سند قانونی وجود دارد که یکی پیوست فرهنگی اپراتورها و دیگری نظام پیوست‌نگاری است و در نظام پیوست‌نگاری دیده شده که هر فرآیندی از جمله سرویس های بزرگ نیازمند پیوست فرهنگی است و در این نظام چارچوب پیوست دیده شده است.
 
مدیریت چالش‌ها و آسیب‌ها
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مدیریت چالش‌ها و آسیب‌ها، گفت: در دوره گذار از مشاغل سنتی به نوین، برخی مشاغل سنتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند که در این رابطه همکاری دستگاه‌ها بسیار مهم است. بعضاً دیده شده دستگاه‌ها ضوابطی را ابلاغ می‌کنند که فعالان فضای مجازی باید از دستگاه‌ها مجوزهای جداگانه و متعدد بگیرند.
 
خوراکیان تأکید کرد: باید در حوزه صدور مجوز از اعمال نظر سلیقه‌ای پرهیز شود.
 
قصد حمایت داریم اما در عمل امکان رقابت نیست
 
او با اشاره به لزوم حمایت از سرویس‌های بومی گفت: در حالی که قصد حمایت از سرویس‌های بومی را داریم اما در عمل آنقدر محدودیت ایجاد می‌کنیم که هیچ سرویسی نمی‌تواند رقابت کند که در این زمینه کمک دستگاه‌ها، سرویس‌دهنده‌ها و بخش خصوصی موردنیاز است.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی می‌تواند در به حداقل رساندن چالش‌ها و آسیب‌ها نقش مهمی داشته باشد تا با حداقل آسیب و ضرر اقتصادی از دوره گذر از سرویس‌های سنتی به نوین عبور کنیم.
 
اهمیت آینده‌نگری در تنظیم مقررات‌ برای کسب‌وکارهای نوپا
 
خوراکیان با اشاره به مقوله آینده‌نگری در تنظیم مقررات‌ برای کسب‌وکارهای نوپا گفت:‌ مسیر رشد آی‌تی در ایران مسیر همه دنیا است و باید با نگاه فرصت‌محور، حداکثر تلاش برای استفاده از این فرصت در تمامی حوزه‌ها از جمله اقتصاد،‌ اشتغال، فرهنگ و آموزش را به کار گیریم. 
 
۹۶ عنوان مشکل بر سر راه کسب‌وکارهای نوپا است
 
او با اشاره به لزوم توجه به مقوله رشد و توسعه آینده کشور در تنظیم مقررات‌ برای کسب‌وکارهای نوپا گفت: در برنامه ششم توسعه حدود ۴ درصد تولید ناخالص کشور باید در حوزه ICT باشد که این رقم هم‌اکنون ۲ تا ۲.۵ درصد در کشور است؛ درحالی که در برخی از کشورهای رقیب به رقم ۴ درصد رسیده‌اند.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: از این رو باید موانع کسب‌وکار شناسایی شوند که در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکنون ۹۶ عنوان مشکل و موانع کسب‌وکارهای نوپا در ۱۵ محور اولویت‌دار شناسایی شده‌اند و در جلسه اخیر کمیسیون محتوا ارائه شدند و اصلاحاتی روی آنها انجام شد.
 
خوراکیان گفت: در نهایت با مشورت بخش خصوصی ۹۶ عنوان مشکل همراه با ارائه راهکار نهایی می‌شود.
 
او از فعالیت ۵۸۸ هزار شغل ایرانی در فضای مجازی خبر داد و گفت:‌ این تعداد در سال ۹۹ باید به ۸۷۲ هزار شغل برسد که البته معتقدیم ظرفیت موجود در کشور بسیار بیشتر از رقم پیش‌بینی‌شده است.
 
مهم‌ترین مشکلات کسب وکارهای نوپا 
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره مهم‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای محتوایی گفت: یکی از مشکلات عمده، عدم آگاهی کاربران به دلیل جدید بودن فضا است که مشکلاتی را در مراجع قضایی و انتظامی ایجاد می‌کند و با آموزش و فرهنگ‌سازی این مشکلات کاهش پیدا خواهند کرد.
 
خوراکیان افزود: مشکل دیگر، ارتباط موازی دستگاه‌های مختلف با کسب‌وکارهای نوپا است که از این رو صاحبان این کسب‌وکارها خواهان ایجاد پنجره واحدی برای ابلاغ ضوابط و مقررات هستند تا ابلاغ قوانین به صورت هماهنگ‌تر انجام شود.
 
او ادامه داد: اعمال سلایق از دیگر مشکلات فعالان این بخش است. این فعالان در برخی موارد ابلاغیه‌هایی دریافت می‌کنند که نمی‌دانند قانونی است یا خیر و در برخی از این ابلاغیه‌ها نشانه رفتارهای سلیقه‌ای و نبود پشتوانه قانونی دیده می‌شود.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی آگاهی متولیان را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: در این رابطه جلساتی را با نهادها تشکیل داده‌ایم که آشنایی بیشتری برای متولیان امر نسبت به فعالان این حوزه و ویژگی‌های محیط فعالیت آنها ایجاد شود.
 
خوراکیان همچنین درباره اینکه قرار بود مقررات ساماندهی کسب‌وکارها در فضای مجازی و راه حل تداخل کسب‌وکارهای سنتی و نوین تهیه شود، گفت: سند جامعی برای ایجاد مشاغل در فضای مجازی در حال آماده‌سازی است که در این سند به ملاحظات مشاغل سنتی نیز توجه لازم خواهد شد.
 
او همچنین تأکید کرد: مرکز ملی فضای مجازی تصمیم قطعی دارد که قبل از فراگیر شدن اینترنت اشیا درباره آن تصمیم‌گیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.