باندپهن

باندپهن سیار

August 22, 2017
11:31 سه شنبه، 31ام مردادماه 1396
کد خبر: 84625

تراکمه: پروتکل اینترنت جایگزین سوئیچینگ سیم مسی می‌شود

عضو هیأت‌مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: با یکپارچه شدن IP شبکه شرکت مخابرات عملیات سوئیچینگ از مراکز مخابراتی به لایه بالاتری منتقل می‌شود که با تغییر شکل سوئیچ‌های کشور، مراکز مخابراتی تغییرات اساسی خواهند داشت.  
 
تراکمه عضو هیأت‌مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه پیش بینی می‌شود مراکز مخابراتی تا 5 سال آینده با از دست دادن کارایی فعلی خود به سمت تبدیل شدن به دیتاسنتر پیش می‌روند؛ همچنان که بزرگ ترین اپراتورهای مخابراتی دنیا با استفاده از این بستر موجود اکنون یکی از بزرگ‌ترین دارندگان دیتاسنتر هستند، گفت: طبق پروژه ALL IP در شرکت مخابرات ایران (به روزرسانی شبکه مخابرات)، کشور به سه منطقه مخابراتی شامل تهران، خراسان و خوزستان تقسیم‌ شده که یکی از اقدامات این پروژه اجرای معماری IMS است.
 
وی افزود: پیشرفته ترین معماری شبکه های مخابراتی در جهان است که برای پوشش دادن ظرفیت های بسیار بالا (میلیون ها شماره) طراحی شده و ضمن انعطاف پذیری بسیار بالا این امکان را فراهم می کند که محدوده وسیعی از خدمات نوین ارزش افزوده در اختیار مشترکین شبکه مخابراتی قرار گیرد. بر اساس این معماری، همگرایی بین زیرساخت شبکه های موبایل و ثابت صورت می گیرد که صرفه جویی های هنگفتی را در زیرساخت مخابراتی به همراه خواهد داشت.
 
تراکمه ادامه داد: در هر 3 منطقه core IMS (مرکز شبکه) ایجاد شده که مجموع شبکه سوئیچ کشور به سمت شبکه IMS هدایت می‌شود و عمل سوئیچینگ در مراکز مخابراتی به یک لایه بالاتر در IMS منتقل می‌شود.
 
وی گفت: نداشتن مراکز مخابراتی کمی دور از ذهن است زیرا ارتباط مردم با سیم است و سیم باید جایی پیاده شود. اما اینکه مراکز تبدیل به چه خواهند شد روند پیش روی دنیاست که مخابرات ایران نیز قدم در این راه گذاشته و پس از اجرای لایه IP در آینده شکل سوئیچ‌های کشور دیگر قطعا به شکل فعلی نخواهد بود.
 
عضو هیأت‌مدیره شرکت مخابرات ایران ادامه داد:  تمامی پروتکل‌ها از TDM (مالتی پلکس زمانی) به IP تغییر می‌کند و پس از این اتفاق بدون شک مراکز مخابراتی تغییرات اساسی خواهند داشت.
 
وی اضافه کرد: تحولات حوزه ICT به‌گونه‌ای است که گاهی 5 سال زیاد و گاهی کم است، اما آماده شدن برای این تحول در نگرش شرکت مخابرات وجود دارد.
 
تراکمه پیش از این از سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان مخابرات برای ایجاد شاهرگ اصلی دیتای کشور خبر داده و گفته بود: به روزرسانی شبکه شرکت مخابرات ایران آغاز شده و در لایه IP و در لایه انتقال OTN کار بزرگی را برای کل کشور شروع کرده ایم که زیرساخت تمام شبکه های اپراتور رقیب، غیر رقیب، سیار و ثابت خواهد بود و شاهرگ اصلی دیتای کشور به ویژه در شهر و روستاها می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.