اپراتورها

تلفن همراه

September 5, 2017
13:42 سه شنبه، 14ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84791

نخستین اپراتور مجازی در بازار ایران عرضه سیم‌کارت‌های ٠٩٩٨ آغاز شد

نخستین اپراتور مجازی ایران وارد بازار شد. محمود واعظی پیش از ترک ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها از شکستن انحصار بازار سه اپراتور گفته و از ورود اپراتورهای مجازی به بازار کشور خبر داده بود. اتفاقی که به گفته او می‌توانست به سلطه بی‌چون و چرای خدمات بی‌کیفیت ارتباطی پایان دهد و رقابت‌ها را بالا ببرد.
 
حالا از ۵ اپراتوری که گفته می‌شود مجوز یا موافقت اصولی ورود به بازار کشور را دریافت کرده‌اند، شاتل به‌عنوان نخستین اپراتور مجازی، سیم‌کارت‌های ٠٩٩٨ خود را روانه بازار کرد. اپراتورهای مجازی قرار است تنها خدمات پوشش شبکه و سیگنال‌های رادیویی را از اپراتورهای اصلی اجاره کنند، اما تمامی سازوکار آنها مشابه بقیه اپراتورهاست و حتی مشترکان سایر اپراتورها می‌توانند با حفظ شماره قبلی‌شان درخواست مهاجرت (ترابرد) را به اپراتور جدید بدهند.
 
شانه‌ساززاده، مدیرعامل نخستین اپراتور مجازی تلفن ‌همراه می‌گوید که در بازار اشباع ایران تنها راه بازاریابی را ارایه خدمات متنوع و جذاب برای مشترکان می‌داند؛ اتفاقی که البته در بازار خدمات ارتباطی کشورهای اروپایی نیز مرسوم است و اپراتورها را به جای سلطه به مشتریان ناچار به رقابت کرده است. البته باید منتظر ماند و دید شاتل که بنا به اعلام اخیر رگولاتوری در ارایه خدمات اینترنتی یکی از پرشکایت‌ترین شرکت‌ها معرفی شده است تا چه اندازه می‌تواند در بازار موبایل رقابت و مشتری جلب کند.
 
نخستین اپراتور مجازی
نخستین اپراتور نوع اول نسل جدید تلفن ‌همراه (Full MVNO) راه‌اندازی شد. این اتفاق اما در شرایطی رخ می‌دهد که ١۵۶‌میلیون و ١١‌هزار و ٢٨٣ شماره واگذار و مجموع مشترکان فعال شبکه‌های تلفن‌ همراه کشور به ٨٣‌میلیون و ٢٢۴‌هزار و ١٣۴ شماره رسیده است.
 
آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، ضریب نفوذ تلفن ‌همراه در کشور به ١٠۴,١٣‌درصد رسیده و به گفته مدیرعامل اپراتور شاتل، بازار تلفن ‌همراه ایران اشباع شده است.
 
حالا این اپراتور تلفن ‌همراه سعی دارد با ایجاد تغییراتی در خدمات ترابردپذیری (تغییر اپراتور با حفظ شماره موبایل) و اپراتورهای مجازی موبایل (با رویکرد بازارهای خاص) و ورود MVNOها و کاهش قواعد رگولاتوری به ایجاد رقابت و هیجان در این بازار اشباع شده کمک کند.
 
حالا بعد از حدود دو‌سال، سیم‌کارت‌های اپراتور نسل جدید تلفن‌ همراه «شاتل موبایل» با ارایه خدمات مکالمه، پیامک، اینترنت همراه مبتنی بر ٣G و ۴G و مکمل با پیش‌شماره ٠٩٩٨ و کد یک، از دیروز وارد بازار تلفن‌ همراه کشور شد.
 
آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل با اشاره به سطوح مختلف فعالیت اپراتورهای مجازی گفت: ساده‌ترین سطح اپراتور مجازی همه امکانات را اجاره و با برند خود محصول عرضه می‌کند که در ایران نیاز به پروانه ندارد و بالاترین سطح اپراتوری مجازی همه امکانات به غیر از شبکه رادیویی را فراهم می‌کند.به گفته مدیرعامل شاتل، در ابتدای فراخوان واگذاری موافقت اصولی اپراتورهای مجازی تلفن‌ همراه، ۵١ شرکت برای دریافت موافقت اصولی اقدام کردند که درنهایت ٢۵ شرکت موافقت اصولی گرفتند.از ۵ اپراتور دارای پروانه نوع اول اپراتور مجازی، ۴ شرکت دارای عقبه بانکی و یک شرکت دارای سابقه اینترنتی (اپراتور ارتباطات ثابت) هستند که این اپراتور برنامه تبدیل به نخستین اپراتور نسل جدید Multi MNO برای عرضه خدمات به سایر MVNOها را در دستور کار دارد.
 
مدیرعامل نخستین اپراتور مجازی موبایل با اشاره به این‌که این اپراتور نسل ٢ تلفن ‌همراه را ندارد و سیم‌کارت‌ها با پیش‌شماره این اپراتور ٠٩٩٨ عرضه می‌شود، در رابطه با دیگر ویژگی‌های این اپراتور گفت: هزینه هر دقیقه مکالمه درون شبکه ۵۵۵ ریال، مکالمه برون شبکه ٨٨٨ ریال، پیامک انگلیسی ٢٢٢ ریال، پیامک فارسی ١١١ ریال و اینترنت مصرف آزاد بین ٠.٠٧۵ تا ٠.۶ ریال است.
 
آرش کریم‌بیگی افزود: براساس نیازسنجی انجام گرفته از بازار هدف، به این نتیجه رسیدیم تا خدمات خود را با دسترسی به اینترنت پرسرعت تلفن‌ همراه بدون محدودیت در سرعت و فناوری روی شبکه موبایل نسل‌های ٣، ٣.٧۵، ۴ و۴.۵ ارایه کنیم و به‌زودی امکان استفاده از خدمات شبکه TD-LTE روی فرکانس کاربردی ٢۶٠٠ مگاهرتز برای کاربران شاتل فراهم می‌شود.
 
تعرفه خدمات سیم‌کارت‌های شاتل
کریم‌بیگی با تأکید بر این‌که شاتل موبایل مقرون به‌صرفه‌ترین نرخ مکالمه پیش‌پرداخت را ارایه داده است، گفت: در صورت مصرف خارج از بسته، هزینه هر دقیقه مکالمه درون شبکه ۵۵۵ ریال، هر دقیقه مکالمه برون شبکه ٨٨٨ ریال، ارسال پیامک با نوشتار انگلیسی ٢٢٢ ریال، پیامک با نوشتار فارسی ١١١ ریال، ارسال پیامک به خارج از کشور ١۵٠٠ ریال و استفاده از اینترنت همراه ٣G/۴G/۴,۵G  به صورت مصرف آزاد (خارج از بسته) بین ٠.٠٧۵ تا ٠.۶ ریال تعیین شده است. ضمن این‌که ٢٢ بسته افزایشی اینترنت همراه با قابلیت تمدید خودکار و انتقال مانده ترافیک به دوره بعد، در اختیار مشترکان قرار گرفته است.
 
او افزود: همچنین براساس بسته‌های مختلفی که آماده شده، مشترکان براساس نیاز خود و براساس پرداخت ماهانه از ١٨‌هزار تومان تا ۴٠‌هزار تومان مبلغ ثابت می‌توانند از خدمات صوت و دیتا استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.