باندپهن

باندپهن ثابت

September 6, 2017
9:27 چهارشنبه، 15ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84808

آخرین آمار وزارت ارتباطات؛ رشد تلفن ثابت در کشور متوقف شد/ بیشترین مشترکان موبایل در گیلان

آخرین آمار ارائه شده از دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات از عبور ضریب نفوذ موبایل از ۱۰۴ درصد و توقف رشد تلفن ثابت در کشور حکایت دارد.
 
دفتر بررسی های اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، آخرین آمار مربوط به وضعیت تلفن همراه در کشور را تا پایان خردادماه سال جاری منتشر کرد.
 
بررسی ها نشان می دهد که تقریبا از میان سیم کارتهای فروخته شده توسط اپراتورها، نزدیک به نیمی از آنها، غیرفعال است. به طوریکه از مجموع ۱۵۶ میلیون و ۱۱ هزار و ۲۸۳ شماره فروخته شده، ۸۳ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۳۴ خط فعال است و ضریب نفوذ موبایل در کشور ۱۰۴.۱۳ درصد اعلام شده است.
 
این درحالی است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ ضریب نفوذ موبایل ۷ درصد رشد را نشان می دهد. در خرداد سال ۹۵ ضریب نفوذ موبایل در کشور ۹۷.۵۹ درصد بوده است.
 
براساس آمار منتشر شده، تا پایان خردادماه سال ۹۶ از تعداد سیم کارتهای دائمی، اعتباری و دیتای فعال در کشور سهم اپراتور همراه اول ۴۹ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۳۱ سیم کارت، سهم اپراتور ایرانسل ۳۲ میلیون و ۵۴ هزار و ۶۱ سیم کارت و سهم اپراتور رایتل یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۹۸ سیم کارت است. براین اساس اپراتور همراه اول ضریب نفوذ ۶۲.۰۵ درصد، ایرانسل ۴۰.۱ درصد و رایتل ۲.۰۸ درصد را به خود اختصاص داده است.
 
تعداد مشترکان اپراتور تالیا نیز ۳۷ هزار و ۷۷۱ سیم کارت و مشترکان منطقه آزاد کیش ۹ هزار و ۱۴۹ سیم کارت عنوان شده است.
 
با وجودی که بیشترین ضریب نفوذ سیم کارتهای همراه اول در استان یزد با نفوذ ۸۰.۰۲ درصد و بیشترین ضریب نفوذ سیم کارتهای ایرانسل و رایتل در استان تهران به ترتیب با ۹۹.۹ درصد و ۲.۰۸ درصد ضریب نفوذ عنوان شده است، اما بررسی ها نشان می دهد که در مجموع استان گیلان بیشترین تعداد مشترکان موبایل را دارد و ضریب نفوذ موبایل در این استان به ۱۲۸.۸۳ درصد رسیده است.
 
این درحالی است که استان سیستان و بلوچستان با ضریب نفوذ ۵۸.۵۲ کمترین تعداد مشترکان موبایل را در اختیار دارد.
 
براساس اعلام معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات، تا پایان خردادماه امسال، بیشترین خطوط واگذارشده دائمی، اعتباری و دیتا مربوط به اپراتور ایرانسل است اما در این بازه زمانی بیشترین سیم کارت فعال را اپراتور همراه اول داشته است. براین اساس سهم بازار این اپراتورها به ترتیب ۳۸.۴۷ درصد و ۵۹.۵۳ درصد اعلام شده و اپراتور رایتل تنها ۲ درصد سهم بازار موبایل کشور را در اختیار دارد.
 
در همین حال دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات، آخرین وضعیت توسعه تلفن ثابت در کشور را نیز اعلام کرده است.
 
طبق این آمار، ۳۰ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۹۰۸ خط تلفن در کشور فعال است و ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۸.۶۱ درصد رسیده است. این تعداد خط، توسط شرکت مخابرات ایران و ۴ اپراتور بخش خصوصی تلفن، واگذار شده است. در خردادماه سال ۹۵ ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۸.۱۳ درصد بود و این نشان می دهد که توسعه تلفن ثابت تقریبا متوقف شده است.
 
از سوی دیگر، تعداد روستاهای دارای اینترنت پرسرعت ۲۷ هزار و ۷۳۹ روستا اعلام شده است که در مدت مشابه سال قبل ۱۸ هزار و ۲۸۴ روستا بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.