تلفن همراه

گوشی

September 12, 2017
10:32 سه شنبه، 21ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84855

تجربه‌ لذ‌ت‌بخش با بهر‌ه‌وری بالا

به زحمت افتادن کاربران در استفاده از یک محصول بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای هر کالایی رخ دهد. هرچند در زمان طراحی هر محصول بسیاری از موارد لحاظ می‌شود اما این تجربه واقعی کاربران است که میزان موفقیت طرح را در محصول نهایی تعیین می‌کند.
 
مثلا همه ما آب میوه‌هایی را به خاطر داریم که در کیسه‌های پلاستیکی عرضه می‌شد. روی این کیسه‌ها نقطه‌ای برای باز کردن آن مشخص شده بود. اما درصد بسیار بالایی از مصرف کنندگان آب میوه را از ته کیسه باز می‌کردند. زیرا تجربه کاری ثابت کرده بود هم باز کردن کیسه از آنجا راحت‌تر است و هم در این حالت کل محتوای آن به راحتی نوشیده می‌شود.
 
مقوله «تجربه‌ کاربری» یا User Experience (UX) با هدف رفع این چالش‌ها پا به دنیای طراحی محصولات گذاشته است. کارشناسان تجربه کاربری با مطالعه رفتار کاربران سعی دارند تا راحت‌ترین و در عین حال بهینه‌ترین راه را پیش‌روی کاربران قرار دهند.
 
در گوشی‌های هوشمند این موضوع نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد، جایی که در کنار «تجربه کاربری» موضوع «رابط کاربری» هم مطرح می‌شود تا با برقراری یک ارتباط بهینه میان سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه، راحت‌ترین، سریع‌ترین و کارآمدترین تجربه‌ها برای کاربران طراحی و خلق شود.
 
بهترین نمونه طراحی تجربه کاربری را می‌توان در گوشی‌های گلکسی‌ S8 و S8+ سامسونگ دید. همین طراحی عالی UX باعث شد تمام کاربران، صرف نظر از جنسیت، سن و سطح سواد، تجربه لذت‌بخشی از این دو گوشی داشته باشند.
 
طراحان گلکسی S8 با اتکا به میراث گرانبهای چندین نسل سری S، تمامی عناصر دستگاه را به نفع راحتی بیشتر کاربران تغییر دادند. ژوان پارک، عضو تیم نوآوری موبایل سامسونگ در مورد تجربه کاربری گلکسی S8 می‌گوید «کلیت مفهوم تجربه کاربری گلکسی S8 به جریان انداختن یک ریتم جدید است. کلمه ریتم از ریشه  sreu به معنی جاری بودن می‌آید. ما این مفهوم را برای معرفی تجربه‌ کاربری نوین گلکسی S8 در نظر گرفتیم. در این گوشی‌ها به منظور ایجاد تجربه کاربری مستمر و بدون نقص عناصر بصری و صوتی یکپارچه و منسجم‌تر شده‌اند.»
 
به گفته پارک، تجربه کاربری چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را روی صفحه نمایش دید. بلکه جریان پیوسته از کارهایی است که کاربر با گوشی خود انجام می‌دهد. بنابراین تمامی عناصر گوشی باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند.
 
تغییر برای بهبود
در این طراحی نوآورانه، عناصر بصری گلکسی S8 هماهنگ و سازگار با نمایشگر بدون مرز درآمده‌اند. با حذف دکمه‌های فیزیکی هوم و جایگزینی آن با دکمه‌های لمسی، کاربران با کمترین اسکرول و حرکت، محتواهای بیشتری را می‌بینند. همچنین تمامی اپلیکیشن‌ها، منوها و بخش‌های تصویری بر اساس سبک‌ زیبایی‌شناسی الهام گرفته شده از بازی نور و سایه طراحی شده است.
 
پنل لبه‌های خمیده یا اج ((Edge در گلکسی S8 در دسترس قرار گرفته است. به کمک میانبرها و ابزار‌های جدیدی که در این پنل‌ها قرار دارد، کار با گوشی راحت‌تر و سریع‌تر از همیشه شده است.
 
مواردی همچون پاک کردن حافظه پنهان گوشی، مدیریت برنامه‌ها، تماس سریع با مخاطبین و ساخت آسان GIF از جمله مواردی هستند که میانبرهای کاربردی پنل‌های اج را تشکیل داده‌اند. همچنین دسترسی به متن‌ها و عکس‌های ذخیره شده بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشنی خاص و از طریق پنل‌های اج امکان‌پذیر شده است.
 
صفحه نمایش همیشه روشن یکی دیگر از بخش‌هایی است که تجربه رضایت‌بخشی را برای کاربران رقم زده است. برای بهره‌وری بیش‌تر و استفاده سریع از برنامه‌های گوشی، کاربران می‌توانند فهرستی از کارهای روزانه را به همراه متن‌ها و تصاویر دلخواه در نمایشگر همیشه روشن بیاورند و به طور ثابت در طول روز آنها را پیش چشمان خود داشته باشند. علاوه بر این کاربران بدون باز کردن اپلیکیشن مربوطه، می‌توانند موسیقی در حال پخش را از صفحه نمایش همیشه روشن کنترل کنند. نمایش تاریخ شمسی در این بخش نیز برای کاربران ایرانی در نظرگرفته شده است.
 
همچنین با قابلیت پیش نمایش نوتیفیکیشن‌ها، تمرکز کاربر روی ویدئو یا بازی بیشتر می‌شود. استفاده سریع از برنامه‌ها، منوها و امکانات گوشی با حذف موانع و عناصر مزاحم باعث شده تا کاربران بهره‌وری بالاتری را در زمان کار با گلکسی S8 تجربه کنند. به کمک این موضوع کاربران پرچمداران کهکشان سامسونگ ساده‌تر و بهینه‌تر از همیشه می‌توانند ویدئو ببینند، وبگردی کنند و از شنیدن موسیقی لذت ببرند.
 
هیونگ کیونگ کیم، یکی دیگر از اعضای دفتر نوآوری موبایل سامسونگ در این مورد می‌گوید «ما به طور مداوم به ایده‌های دیگر همکاران گوش می‌کنیم و به وبلاگ‌های مختلف سر می‌زنیم تا نیازهای فعلی بازار را بهتر درک کنیم. همچنین  بررسی محصولات پیشین توسط کاربران را نگاه می‌کنیم تا در طراحی محصولات آینده از آن‌ها استفاده کنیم.»
 
این مطالعات به همراه تجربیاتی که از نسل‌های قبل سری S به یادگار مانده، از گلکسی S8 و عوامل تشکیل دهنده تجربه کاربری آن، محصولی با ویژگی‌های ماندگار و فراموش نشدنی ساخته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.