اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 12, 2017
15:06 سه شنبه، 21ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84859

رشد بیش از 70 برابری مشترکان اینترنت سیار؛ فرصتی برای اشتغالزایی

شمار مشترکان اینترنت سیار از شهریور سال 1392 تا پایان فصل بهار امسال، رشدی بیش از 70 برابری یافته که بهترین فرصت را در اختیار جوانان برای اشتغالزایی بر این بستر رو به توسعه قرار داده است.
 
اشتغال آفرینی با استفاده از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره مورد تاکید دولت مردان چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم قرار گرفته است.
 
در آخرین نشست شورای عالی اشتغال در دولت یازدهم، اشاره رییس جمهوری به فعالیت جوانان و بانوان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی.سی.تی) با تاکید بر ضرورت برنامه ‌ریزی مناسب برای گسترش استفاده از این فناوری در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف همراه بود.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری بخش آی.سی.تی را بسیار مهم و تحول‌آفرین در زمینه اشتغال دانست و تاکید کرد باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم داده و از نیروی بااستعداد ایرانی در این بخش استفاده بهینه کنند تا بتوان اشتغال متناسبی برای جوانان به وجود آورد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم نیز 26 مرداد سال گذشته مهمترین دغدغه‌های دولت را اشتغال و بیکاری عنوان کرد و گفت: در حالی که توسعه اشتغال در بخش های دیگر اقتصادی مانند صنعت و کشاورزی با تنگناهایی روبروست، بخش آی.‌سی.‌تی می تواند فرصت های جدیدی پدید آورد.
 
رییس جمهوری به هنگام دفاع از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی و خطاب به نمایندگان مجلس جهرمی را دارای استعداد به پیش بردن امور در حوزه ارتباطات معرفی کرد و اظهار داشت: من از وی راه اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات می خواهم تا ظرفیت های سایبری را باعرصه تولید، ثروت و بویژه ایجاد اشتغال پیوند دهیم.
 
روحانی تصریح کرد: در صحبت با آقای جهرمی نخستین درخواست من از وی اشتغال بود و در سال گذشته دکتر واعظی از ایجاد 100 هزار شغل خبر دادند و ما از جهرمی خواستیم که برنامه ریزی برای 300 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشند و این کار مهمی است که باید انجام شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بتازگی در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: سهم اشتغال کشور از حوزه فناوری اطلاعات تا چهار سال آینده از 2 دهم درصد کنونی به 1.5 درصد می‌رسد درحالی‌که این میزان در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه 1.87 درصد است.
محمد جواد آذری جهرمی ادامه داد: ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات از اولویت‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
وی افزود: دولت دوازدهم نیز با جدیت به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید شغلی با توسعه روزافزون زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات در کشور است.
آذری جهرمی عنوان کرد: بهبود کیفیت این حوزه مهم نیز یکی از اولویت‌های اصلی دولت دوازدهم به شمار می‌رود.
 
** وضع کنونی
اکنون براساس تازه ترین گزارش های اعلام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران شمار مشترکان اینترنت سیار به 41 میلیون و 57 هزار و 744 نفر افزایش یافته است و این به معنای ان است که جوانان مستعد می توانند با استفاده از اینترنت برای ارائه انواع و اقسام فعالیت های خدماتی به این جمعیت عظیم تلاش کرده و ضمن ایجاد اشتغال ثروت های سرشاری برای خود فراهم آورند.
 
اکنون تولید ثروت و ایجاد اشتغال در جهان از روش های سنتی به مسیر های نوین وارد شده است و اکثریت شرکت های موفق جهانی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند که جا دارد کشور ما هم با توجه به این امکاناتی که فراهم شده است تلاش برای ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی بر این زیرساخت افزایش یابد.
 
البته نمونه های موفق این بخش در کشورمان کم نیستند و اکنون کسب و کارهای نوپای زیادی در این بخش فعالیت می کنند که جای کار بیشتری دارد و برای بزرگ شدن اندازه بازار این بخش نیازمند حضور هرچه بیشتر تعداد کسب و کارهای جدید است.
 
آذری جهرمی پیش از آنکه به عنوان وزیر ارتباطات از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد با حضور در اتاق بازرگانی تهران گفت: تلاش می شود تا پایان دولت دوازدهم پنج صنعت اصلی ایجاد شود که برند جهانی کشور باشند.
 
وی به مصوبه 237 که در سال 95 تصویب و به اجرا درآمد اشاره کرد و گفت: اجرا شدن این مصوبه سبب شد میزان پهنای باند ترافیکی کشور که شاخص آن در مرداده ماه 95 حدود 200 گیگابایت برثانیه بود در عرض یکسال به عدد 800 گیگابایت رسید که اندازه بازار را چهار برابر بزرگ تر کرد.
 
به گفته وی، بزرگ شدن اندازه بازار مدیون کاهش تعرفه ها بوده است زیرا وقتی تعرفه کاهش می یابد میزان مصرف بالا می رود و بالا رفتن میزان مصرف به سود شرکت ها است.
آذری جهرمی تاکید کرد: پس از تصویب مصوبه کاهش تعرفه ها درسال 1395 اندازه بازار پنج هزار میلیارد تومان بزرگ تر شده است .
 
وی تصمیم برای بزرگ نشدن اندازه بازار را تصمیمی نادرست دانست و یکی از برنامه های خود را رعایت حقوق مصرف کننده دانست و تاکید کرد : اگر تعرفه ها اصلاح نشود رشد ایجاد نخواهد شد. 
اشتغال آفرینی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کمترین هزینه و بیشترین فایده را به همراه دارد و جادارد متولیان امر بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشند.
 
به گفته وی، درصد اشتغال بخش فناوری اطلاعات به کل اشتغال کشورهای درحال توسعه 1.87صدم درصد به صورت طبیعی است که براساس آمار مرکز آمار ایران، این شاخص تا سال 1394، دو دهم درصد بود.
آذری جهرمی مجموع شغل های ایجاد شده در بخش فناوری اطلاعات به استثنای مخابرات را تا سال 1394 به میزان 50هزار شغل اعلام کرد و گفت: در سال 1395 براثر انجام فعالیت های توسعه ای و با وجود همه مشکلات و موانع موجود بیش از یکصد هزار شغل ایجاد شد.
 
وی ایجاد اشتغال در بخش آی.سی.تی را نیازمند مقدمه هایی دانست که در کشور 12 سال مورد غفلت واقع شده بود و افزود: شاید در بخشی از زمان غفلت به لحاظ بخش سرمایه گذاری بود و در بخش دیگری از این زمان 12 ساله مقابله با تکنولوژی و فناوری بود.
 
به گفته وی، دولت یازدهم در ابتدای کار با یک تاخیر 12 ساله در بخش فناوری اطلاعات مواجه بود و اکنون وجود برخی سرویس هایی که ایجاد شده مدیون توسعه دسترسی هایی است که در دولت یازدهم در ابتدا با چالش های فراوان مواجه شد که حتی حساسیت های فقهی هم به دنبال داشت.
 
آذری جهرمی یادآور شد: براساس آمار اعلام شده، اکنون 22 هزارگروه در حال تولید نرم افزار هستند که توانسته اند پارسال یک هزار میلیارد ریال ثروت ایجاد کنند.
 
وی یکی از برنامه های خود را درسرویس های خانگی در چهارسال آینده رساندن متوسط سرعت به حداقل به 20مگابایت برثانیه برشمرد.
 
به گفته وی اکنون 60درصد محتوای تبادلی در شبکه ها به طور متوسط درجهان مخصوص ویوئو است درحالی که 30درصد خطوط مخابراتی ما امروزبالای 2 مگابایت برثانیه را جواب نمی دهد و به قولی بالا نمی آید و توان دیدن ویدئو ندارند.
 
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه 30درصد مذکور جواب دهی لازم را ندارد گفت: نمی توان سرویس های جدید در این بخش ارایه کرد درحالی که تنها یک شغل تبلیغاتی در بخش ویدئو استعداد ایجاد درآمدی تا 30 هزار میلیارد ریال دارد.
 
وی اصلاح نظام بیمه و مالیات را از برنامه های خود برشمرد، از تلاش برای تدوین نقشه راه فناوری اطلاعات خبر داد و از کسانی که کارهای انجام شده را تخریب می کنند انتقاد کرد.
آذر جهرمی از تلاش برای اصلاح تعرفه ها خبرداد و تاکید کرد: باید سرویس های ثابت اینترنت ارزان شود.
 
* کلام آخر
افزایش شمار مشترکان اینترنت سیار ایران پیام روشنی برای اشتغالزایی است. 
از طرف دیگر به مسئولان امر این تاکید را دارد که برای ایجاد اشتغال در این بخش باید به طور جدی وارد گود شده و موانع را در اسرع وقت از بین برد تا شاهد کاهش چشمگیر معضل اشتغال در آینده ای نزدیک بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.