اپراتورها

بازی

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

September 15, 2017
9:58 جمعه، 24ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84925

از دستگیری سازندگان نهنگ آبی تا اعتراض وزیر جوان به پیامک‌های تبلیغاتی

سریال ادامه‌دار حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از مارکت‌ها، توضیحات وزیر ارتباطات درباره حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل و گوگل و طرح جدید وزیر جوان برای ارتباط‌گیری بیشتر با مردم از جمله اخبار مهم ایسنا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ای بود که گذشت.
 
در حالی که چالش نهنگ آبی طی روزهای اخیر به موضوعی داغ برای رسانه‌ها تبدیل شده بود، این بحث به نوعی با اظهارات  مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که از دستگیری سازندگان نهنگ آبی خبر  داد، مختومه شد.
 
حسن کریمی قدوسی _مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای_ درباره چالش نهنگ آبی نیز توضیح داد: باید تاکید کنم که نهنگ آبی به مانند چالش سطل آب یخ، یک چالش است و نه یک بازی رایانه‌ای. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سه ماه پیش از این موضوع مطلع بوده اما آن را رسانه‌ای نکرده چرا که می‌دانست تاثیر منفی می‌گذارد. همان تاثیری که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم.
 
وی با بیان این که سازندگان این چالش دستگیر شده‌اند گفت: از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تایید و اعلام مراحل دارد، با دستگیری سازندگان آن عملا دیگر این چالش وجود ندارد. اما پرداختن به آن سبب می‌شود آدم‌های سودجو به فکر کپی کردن آن در کشور بیفتند و بحران جدیدی را در سطح کشور ایجاد کنند. تا چند روز پیش مردم از وجود این چالش بی‌خبر بودند اما اکنون با خبررسانی‌های گسترده‌ای که انجام شده کنجکاوی افراد برانگیخته شده است.
 
رونمایی از محصولات جدید اپل
 
شرکت اپل از آیفون ۸ با پنل شیشه‌ای و آیفون ایکس ۹۹۹ دلاری با فناوری تشخیص چهره برای بازگشایی قفل رونمایی کرد. اپل مانند سایر رویدادهای خود در ماه سپتامبر، از محصولات جدید خود رونمایی کرد. آیفون‌ ۸ و ۸ پلاس، آیفون ایکس و نسل سوم ساعت اپل، جدیدترین محصولات این شرکت هستند.
 
ظاهر آیفون ۸ بسیار شبیه به آیفون ۷ است، اما این بار پنل پشتی آن تماما شیشه‌ای است و در سه رنگ نقره‌ای، طوسی و رزگلد ظاهر شده است. آیفون ۸ دارای قابلیت شارژ بی‌سیم است که با قرار دادن دستگاه روی پد شارژ کار می‌کند. مانند آیفون ۷، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون حذف شده اما به واسطه شارژ بی‌سیم، می‌توان به صورت همزمان در عین شارژ گوشی، از هدفون استفاده کرد.
 
راهکارهایی برای افزایش عمر سیم‌کارت‌ها
 
عمر مفید سیم‌کارت‌ها به اندازه بسیاری به میزان مصرف، مکالمه و ارسال پیامک و به‌طور کلی نحوه نگهداری از آن بستگی دارد. سیم‌کارت یک کالای مصرفی و دارای عمر معینی است اما این که چرا برخی سیم‌کارت‌ها می‌سوزند و برخی دیگر دیرتر به این مشکل دچار می‌شوند، بعضا به میزان استفاده از سیم‌کارت بستگی دارد.
 
همچنین گفته شده که تعداد ارسال پیامک هم می‌تواند در سوختن سیم‌کارت موثر باشد و مشترکانی که زیاد پیامک ارسال می‌کنند، سیم‌کارتشان زودتر بسوزد زیرا هرچه بیش‌تر از سیم‌کارت استفاده شود، طول عمر آن کم‌تر می‌شود.
 
برخی سوختن سیم‌کارت را نتیجه صدمه دیدن فیزیکی سیم‌کارت می‌دانند ولی تعدادی از مشترکان سوختن سیم‌کارت را نتیجه قطع و برداشتن سیم‌کارت می‌دانند، درصورتی که این دو مقوله جداست و سیم‌کارت وقتی می‌سوزد که فیزیک سیم‌کارت صدمه دیده و باید به دفاتر بخش خصوصی مراجعه و نسبت به تعویض سیم‌کارت اقدام کنند تا این مشکل حل شود. اما مشترکی که سیم‌کارتش سوخته و درواقع عمر مفید آن به پایان رسیده می‌تواند با در دست داشتن کارت شناسایی به دفاتر مراجعه کرده و سیم‌کارت جدیدش را دریافت کند.
 
سریال ادامه‌دار حذف اپلیکیشن‌های ایرانی
 
پس از اینکه شرکت اپل اپلیکیشن‌های ایرانی را با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اپ‌استور حذف کرد، به نظر می‌رسد این بار نوبت شرکت گوگل شده تا در فروشگاه ‌آنلاین خود را روی اپلیکیشن‌های این بازار اندرویدی ببندد.
 
کمتر از یک ماه از موضع اپل برای حذف برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور در راستای قوانین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌گذرد که شرکت گوگل هم شروع به حذف این اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی کرده است. اگر چه پیش از این نیز از سال گذشته اپل چندین بار به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه آنلاین خود اقدام کرده بود.
 
شرکت اَپل پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرد: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اَپ استور اَپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. هم‌چنین این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.
 
این موضوع حتی واکنش نشریه‌های خارجی را هم در بر داشت. نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: با اینکه شرکت اپل در ایران به صورت رسمی دارای نمایندگی نیست، اما ایرانی‌های بسیاری از محصولات آن نظیر گوشی‌های هوشمند آیفون، آی‌پد، آی‌پاد و سایر محصولات و سرویس‌های آن استفاده می‌کنند و حذف برنامه‌ها و اپلیکشن‌های ایرانی از اپ‌استور، مشکلات و محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد خواهد کرد.
 
توضیحات وزیر ارتباطات درباره حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل و گوگل
 
محمدجواد آذری جهرمی _وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ با اشاره به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توسط شرکت‌های آمریکایی اپل و گوگل، گفت: در دنیا نظام‌هایی خصوصا در کره جنوبی وجود دارد تا در جهت رفع وابستگی مطلق به اندروید و گوگل صورت بگیرد که ما آن را در دستور کار خود گذاشتیم. اما این موضوع بسیار استراتژیکی است و نمی‌شود یک‌شبه در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان در ادامه کرد: باید همه جوانب را بررسی کنیم و همه حوزه‌های توسعه‌ای را باید دید و با احتیاط کامل این حوزه را مطالعه کرد تا فکر کلیدی در این حوزه داشته باشیم. تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که در زندگی مردم اختلال به وجود بیاورند. بنابراین تصمیمات به ظاهر خوب ما نباید به گونه‌ای باشد تا زندگی مردم تحت تاثیر شعارهای خوب ما قرار گیرد و نباید زندگی مردم را مختل کنیم.
 
جهرمی که در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت با بیان اینکه تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع نشده، ادامه داد: اما مشکل اینجاست که دولت جدید آمریکا می‌خواهد در تفاهماتی که دارد خللی ایجاد کند. اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران رفتار عاقلانه‌ای را داشته و از طرفی به هم زدن تفاهمات بین‌المللی برایشان هزینه‌بر خواهد بود، طبیعتا آنها دنبال این هستند که اقداماتی را انجام دهند تا بگویند شعارهایی که از قبل داده بودند را اجرا کرده‌اند پس به دنبال این هستند که با ایجاد محدودیت‌ها خودی نشان دهند.
 
وی همچنین بیان کرد: از سوی آمریکا تحریم جدیدی از سوی کنگره و دستور اجرایی ویژه جدیدی در این حوزه صادر نشده است. اما رفتار دولتمردان آمریکا این نگرانی را برای شرکت‌های آمریکایی به وجود آورده که در صورت وجود تعاملات مالی باید تحت بازرسی‌های وزارت خزانه‌داری قرار بگیرند بنابراین محدودیت‌ها و بازنگری‌هایی در این حوزه ایجاد کردند.
 
طرح جدید وزیر جوان برای ارتباط‌گیری بیشتر با مردم
 
وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات از حضور در شبکه‌های اجتماعی داخلی برای افزایش ارتباط با کاربران خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید از سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای در برج میلاد با اشاره به حضور فعالش در شبکه‌های اجتماعی خارجی اظهار کرد: ارتباط با کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی داخلی در حال انجام است. از روز گذشته در شبکه‌های سروش، بیسفون پلاد، کلوب و تبیان و در جهت حمایت از این شبکه‌های داخلی صفحه اجتماعی را باز کرده‌ایم و طبیعتا حضور فعالی در آنها خواهیم داشت و پاسخگوی سوالات و نظرات مردم خواهیم بود. امیدواریم در آینده اکثر این پاسخ‌ها در سرویس‌های داخلی صورت گیرد.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا حضور در شبکه‌های اجتماعی داخلی به معنای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی است، گفت: نگاه ما به شبکه‌ها نگاه حمایتی است. عضویت در این شبکه‌های اجتماعی محدودیت ندارد اما دور زدن فیلترینگ است که ممنوعیت دارد. در حال حاضر ما به عنوان وزیر اجازه انجام خلاف قانون را نداریم. برخی از مسئولان با کسب اجازه از  کارگروه فیلترینگ به شبکه‌ها دسترسی دارند.
 
پیامک‌های تبلیغاتی صدای وزیر ارتباطات را هم درآورد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساماندهی فضای مجازی برای بهره‌گیری کسب‌وکارها، از ایجاد سامانه‌ای برای دریافت گزارشهای آنلاین شکایات مزاحمتهای ناشی از پیامکهای تبلیغاتی خبر داد.
 
محمد جواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به پیامکهای تبلیغاتی اظهار کرد: پیامکهای تبلیغاتی مزاحم آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنلهای ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اکنون ارسال این پیامکها از طریق شماره‌های عادی فزونی یافته است.
 
وی در ادامه با تاکید بر اثر سوء تبلیغات اجباری بیان کرد: صاحبان کسب‌وکار بایستی به حریم خصوصی مردم احترام بگذارند و متوجه این موضوع باشند که این نوع تبلیغات اثر عکس دارد. وزارت ارتباطات نیز برای این نیاز مشروع کسب و کارها بایستی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی راهکاری اندیشه کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد سامانه‌ای برای دریافت شکایات خبر داد و گفت: به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسب و کارها که نیازمند بهره‌گیری از این فضا هستند را بیابد. بزودی سامانه‌ای برای دریافت گزارشهای آنلاین شکایات مزاحمتها و توقف سریع آنها راه خواهیم انداخت.
 
فقط لغو پیامک آگهی‌ تجاری امکان‌پذیر است
 
مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیامک اپراتورها در همه جای دنیا به مشترک ارسال می‌شود، گفت: اپراتور سرویس‌های ارزش افزوده دارد و این جزو حقوق اولیه اپراتور است که اگر سرویس جدیدی دارد یا می‌خواهد خدماتی ارائه کند، از طریق پیامک به مشترک اطلاع‌رسانی ‌کند.
 
وحید صدوقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیامک‌هایی که از طرف خود اپراتورها به مشترکان ارسال می‌شود، اظهار کرد: اپراتور با مشتری ارتباط تنگاتنگ دارد و برخی از سرویس‌های خود را از طریق پیامک به آنها اعلام می‌کند. این پیامک‌ها تبلیغاتی و تجاری از بیرون اپراتور نیست که مزاحمت ایجاد کند، بلکه با سرشماره خود همراه اول ارسال شده و اپراتور اگر سرویس‌ جدیدی راه‌اندازی کرده باشد، اعلام  و اطلاع‌رسانی می‌کند.
 
وی با بیان اینکه پیامک اپراتورها در همه جای دنیا به مشترک ارسال می‌شود و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم این سرویس را قطع نکرده است، افزود: اپراتور سرویس‌های ارزش افزوده دارد و این جزو حقوق اولیه اپراتور است که اگر سرویس جدیدی دارد یا می‌خواهد خدماتی ارائه کند، از طریق پیامک به مشترک اطلاع‌رسانی ‌کند. البته می‌توان این امکان را فراهم کرد که اگر مشترک مایل نیست این پیامک‌ها را هم دریافت نکند، اما تاکنون درخواستی مطرح نبوده است.
 
طرح جدید ترافیک اینترنت
 
گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایسنا این هفته همچنین طی گزارشی به مقوله شبکه ملی اطلاعات در کشور پرداخته است؛ تولید محتوای بومی به عنوان حلقه‌ی مفقوده‌ی شبکه ملی اطلاعات، نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست و طرحی که شرکت مخابرات ایران برای افزایش تولید محتوا و کاهش تعرفه ترافیک در نظر گرفته، ارزان‌تر شدن قیمت ترافیک سایت‌های داخلی با میزبانی دیتاسنتر مخابرات ایران در مقایسه با اینترنت کشوری و بین‌الملل را شامل می‌شود.
 
با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود و این کاهش در هزینه‌ها، دسترسی‌های ملی را برای مردم کم‌هزینه‌تر می‌کند و با راه‌اندازی این مراکز تعرفه سرویس‌های داخلی به میزان یک سوم سرویس‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود.
 
همچنین یکی از تکه‌های اصل پازل شبکه‌ ملی اطلاعات، موضوع محتوای بومی است که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همواره به‌ ‌آن تاکید داشته‌ و با راه‌اندازی فازهای سه‌گانه شبکه ملی اطلاعات و بحث‌های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را حلقه‌ی مفقوده شبکه دانسته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.