اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 27, 2017
7:27 چهارشنبه، 5ام مهرماه 1396
کد خبر: 85106

فاصله معنادار جویشگرهای بومی با مشابه‌های بین‌المللی

جویشگرهای بومی هنوز فاصله معناداری با جویشگرهای بین­‌المللی نظیر گوگل و حتی جویشگرهای بومی نظیر یاندکس روسیه دارند؛ در عین حال در یک نگاه درازمدت، تأثیر بسزایی در رونق فضای کسب‌وکار IT داشته و فرصت‏های شغلی فراوانی را ایجاد خواهند کرد.
 
مژگان فرهودی – مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۲۰۰ هزار پرس‌وجوی روزانه جویشگرهای بومی در مقایسه با ۲۸۰ میلیون پرس‌وجوی روزانه کاربران ایرانی به گوگل و با بیان اینکه در سال‌های اخیر جویشگرهای بومی در زمینه افزایش توانمندی‌های زیرساختی و فنی پیشرفت قابل ملاحظه­‌ای داشتند، گفت: از جمله این پیشرفت‌ها می­‌توان به قابلیت خزش میلیاردها صفحه و به‌روزرسانی هم‌زمان و برخط نمایه­‌های جست‌وجو اشاره کرد. همچنین با توسعه ابزارهای پردازشی و دادگان فارسی توانمندی‌های خود را درباره درک و بسط نیاز اطلاعاتی کاربر افزایش داده­‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: اما مطمئنا هنوز فاصله قابل توجه و معناداری با جویشگرهای بین­‌المللی نظیر گوگل دارند. این موضوع خصوصا در میزان اقبال و جذب کاربران قابل مشاهده است. در این زمینه علاوه بر فرهنگ­‌سازی و تبلیغات نیاز به ایجاد مزیت­‌های رقابتی برای جذب هر چه بیشتر کاربران هستیم.
 
۲۸۰ میلیون پرس‌وجو، سهم کاربران ایرانی از گوگل
 
مدیر آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب پژوهشگاه با اشاره به اقبال از جویشگرهای بومی اظهار کرد: تاکنون جویشگرهای بومی توانسته­‌اند میزان بازدید خود را به حدود ۷۰۰ هزار بازدید روزانه و تعداد پرس‌وجوهای ارائه‌شده را به ۲۰۰  هزار پرس‌وجو در روز افزایش دهند. اما با توجه به اینکه از سمت کاربران ایرانی حدود ۲۸۰ میلیون پرس‌وجوی روزانه به گوگل ارسال می­‌شود، هنوز برای دستیابی به حداقل­‌های سهم بازار فاصله قابل‌توجهی وجود دارد.
 
مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه درباره برنامه‌ برای افزایش تعداد کاربران توضیح داد: از جمله برنامه­‌های آتی برای افزایش تعداد کاربران، ایجاد تنوع در خدمات و سرویس­‌های ارائه‌شده همزمان با افزایش کیفیت آنهاست. همچنین ایجاد مزیت رقابتی در دسترسی به منابع و دادگان بومی تولیدشده در طرح جویشگر، نظیر گراف‌وب و وردنت فارسی از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.
 
فرهودی ادامه داد: از سوی دیگر در حال حاضر داده­‌های باارزشی در کشور در اختیار سازمان‌های مختلف قرار دارد که می­‌تواند با انعقاد تفاهم‌نامه و تعامل با آنها در اختیار جویشگرهای بومی قرار گیرد و ارزش افزوده بیشتری را در جویشگرهای بومی ایجاد کند. از جمله این موارد می­‌توان به اطلاعات ۱۱۸ و پایگاه­ داده­‌های پژوهشی نظیر پایان­ نامه­‌ها و مقالات علمی اشاره کرد. ارائه سرویس­‌های جست‌وجوی ویژه مدارس و کودکان نیز از برنامه­‌هایی است که به رونق هر چه بیشتر در استفاده از جویشگرهای بومی کمک خواهد کرد.
 
خدمات جویشگرهای بومی هنوز بلوغ نرسیده است
 
وی در پاسخ به اینکه آیا موتورهای جست‌وجوی بومی در اندازه جویشگرهای بومی سایر کشورها قابلیت دارند، گفت: قطعا در حال حاضر هنوز این خدمات به بلوغ کافی برای استفاده همه جانبه نرسیدند و بنابراین نمی‌توان آنها را به صورت کامل جایگزین کرد، اما می­‌توان در زمینه­‌هایی که قوت بیشتری دارند از آنها بهره‌برداری کرد. به عنوان نمونه برای خدمت جست‌وجوی پیمایشی که در آن به دنبال آدرس یک سایت می­‌گردیم در حال حاضر جویشگرهای بومی در وضعیت خوبی قرار دارند. یا سرویس­‌های جانبی نظیر ترجمه ماشینی و سرویس خبر با استقبال خوبی از جانب کاربران بومی مواجه شده است.
 
مدیر آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب پژوهشگاه ادامه داد: جویشگرهای داخلی بازار بزرگی را در بخش‌های آموزشی و پژوهشی دارند که می­‌توانند با تقویت زیرساخت‌های خود و هوشمندسازی بیشتر در سطح وسیعی کاربران ایرانی را جذب کنند. از جمله دیگر فرصت‌های مناسب موجود برای جویشگرهای بومی جست‌وجوی امن و خدمت‌رسانی در سطح کودکان و مقاطع مختلف آموزش و پرورش است که فرصت مناسبی برای ظهور و بروز خود دارند. سرویس جست‌وجوی سازمانی نیز سرویسی است که می­‌تواند با تعامل بین جویشگرهای بومی و مراکز دولتی در بسیاری از سازمان‌های دولتی جایگزین جویشگرهای موجود آنها شود که بعضا از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند.
 
فرهودی همچنین با اشاره به تفاوت جویشگرهای ایرانی با مشابه خود خاطرنشان کرد: هنوز جویشگر بومی با بسیاری از جویشگرهای بومی نظیر یاندکس روسیه فاصله قابل توجهی دارد و قطعا برای رسیدن به بلوغ مناسب باید مسیر دشوار و طولانی را طی کند. اما می­‌توان با تمرکز بیشتر در زمینه­‌های ذکرشده و فرهنگ­‌سازی استفاده از آنها، به تدریج بازار خود را بزرگ کرده تا به سطح بلوغ مناسبی برسد.
 
فرصت ایجاد هزاران شغل با پروژه‌های جویشگر بومی
 
مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه با اشاره به نقش موتورهای جست‌وجو بر ایجاد شغل بیان کرد: جویشگرهای بومی در حال حاضر حدود صدها نفر پرسنل را جذب کرده و توانسته­­‌اند جوانان مستعد و متخصص را در زمینه­‌های مرتبط به کارگیرند. در صورتیکه پروژه‌های مرتبط با جویشگر در یک طرح ملی و بزرگ بخواهند عملیاتی شوند قطعا هزاران فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و بازار بزرگی را ایجاد خواهد کرد.
 
وی درباره میزان درآمد جویشگرها نیز توضیح داد: درآمد جویشگرها عمدتا از طریق تبلیغات adwords است که در حال حاضر مهم‌ترین منبع درآمد گوگل نیز این خدمت است. ارائه این خدمت مستلزم دارا بودن سهم بازار بزرگی از کاربران در زمینه جست‌وجوی وب است. بنابراین در یک نگاه درازمدت، علاوه بر آنکه جویشگرهای بومی می‏‌توانند به استقلال ملی در فضای سایبری کمک کنند، به نوعی موتور محرکه صنعت IT کشور نیز محسوب می‏‌شوند، چراکه به خوبی می‏‌توانند مشتریان را به کسب‌وکارهای مورد نیاز خود هدایت کنند. از این لحاظ، تأثیر بسزایی در رونق فضای کسب‌وکار IT داشته و فرصت‏های شغلی فراوانی را ایجاد خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.