امنیت

فناوری اطلاعات

October 8, 2017
10:52 یکشنبه، 16ام مهرماه 1396
کد خبر: 85210

چطور جلوی هک شدن رمز بانکی را بگیریم؟

لو رفتن رمز یا رمز دوم مشترکان بانک‌ها یکی از نگرانی‌های سیستم بانکی و نظام رایانه‌ای است. به همین دلیل راهکارهای متعددی به دارندگان حساب‌های بانکی ارائه می‌شود تا از این مشکل جلوگیری شود.
 
بسیاری از سیستم‌ها سیاست‌هایی برای رمز عبور اتخاذ می‌کنند تا ویژگی‌ها و املای رمز عبور را محدود کنند. رایج‌ترین محدودیت‌ها شامل حداقل طول رمز عبور، حداقل و حداکثر عمر رمز عبور، استفاده از سه یا چهار نوع کاراکتر در رمز عبور (حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و نشانه‌ها) و ممانعت از استفاده مجدد از رمز عبور است.
 
اگر رمزهای عبور تنها در صورتی که هوشمندانه انتخاب شده و به درستی مدیریت شوند، کارآمد خواهند بود. در سیاست‌های امنیتی سازمان باید به وضوح لزوم نیاز به رمز عبور قوی و چگونگی ایجاد یک رمز عبور قوی تعریف شود. اگر رمزهای عبور توسط کاربران نهایی ایجاد می‌شوند، لازم است برای ایجاد رمز عبور قوی پیشنهاداتی در نظر گرفته شوند.
 
از نام، نام کاربری، آدرس پست الکترونیکی، شماره پرسنلی، شماره کارت ملی، شماره تلفن و نام‌ها و کدهای شناسایی دیگر استفاده نکنید. کلمات فرهنگ لغت، اصطلاحات و یا کلمات اختصاری را مورد استفاده قرار ندهید. از کلماتی با املای غیر استاندارد همراه با حروف بزرگ استفاده کنید. حروف الفبا را جایگزین اعداد کنید. رمزهای عبور خود را به طور مداوم تغییر دهید.
 
همان‌طور که در سایت مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای آمده است، رمزهای عبور نباید در هیچ فرم یا قالبی نمایش داده شوند و در عین حال باید از ایجاد لیستی از رمزهای عبور کاربران اجتناب کرد. رمزهای عبوری که به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند اغلب توسط ابزار شکستن رمز عبور به راحتی کشف می‌شوند.
 
مدیران نیز باید به خاطر داشته باشند که اگر رمز عبور مدیر شبکه یا root به خطر بیفتد، تمامی رمزهای عبور حساب‌های کاربری باید تغییر کنند و توجه داشته باشید که هرگز رمزهای عبور خود را از طریق پست الکترونیکی انتقال ندهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.