امنیت

فناوری اطلاعات

October 17, 2017
19:16 سه شنبه، 25ام مهرماه 1396
کد خبر: 85285

تکامل بدافزارها با وجود تدابیر امنیتی شدید

کارشناسان امنیت سایبری اعلام کرده اند که حتی با وجود تدابیر امنیتی بسیار بالای سازمان های مختلف در جهان، بدافزارها آنقدر تکامل یافته شده اند که بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را به سرقت ببرند.
 
در حال حاضر  روزگاری که در آن افشا شدن اطلاعات محرمانه و خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین سازمان‌های دولتی و خصوصی، یک اتفاق بسیار نادر بود و در صورت بروز ، همه از سهل انگاری و کم کاری مسئولان آن سازمان سخن می گفتند، دیگر به سر آمده است.
 
بنابر آخرین اظهارات متخصصان شبکه و کارشناسان امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات در جهان، سازمان ها حتی در صورتیکه از تمامی اطلاعات خود محافظت و پشتیبانی کرده و بهترین تدابیر امنیتی را نیز برای آن اندیشیده باشند، باز هم در معرض سواستفاده و سرقت اطلاعاتشان قرار می گیرند چراکه هم اکنون بدافزار ها و باج افزارهای اینترنتی آنقدر پیشرفت و تکامل یافته‌اند که متخصصان امنیتی برای مقابله و پیشگیری از این مساله، از لحاظ سرعت به گرد پای آنها نیز نمی رسند.
 
بر اساس گزارش های منتشر شده، بد افزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی هستند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است. طبق آمار، حملات سایبری در سال جاری میلادی ۲۰۱۷ به اوج خود رسیده است. سالانه شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب های جبران ناپذیری می شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حمله سایبری به شرکت اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.
 
حملات سایبری در سال گذشته بوسیله باج افزار و بدافزار معروفی بنام واناکرای به (WannaCry) کشورها، سازمان ها و شرکت های بسیاری حمله کرد و خسارات جبران ناپذیری را برای آنها برجای گذاشت. حمله سایبری توسط بد افزار واناکرای به طور قطع یکی از مهلک ترین حملاتی است که در طول سال های اخیر صورت گرفته است.
 
باج افزار، بد افزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند به گونه ای که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند، سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می شود و به او هشدار می دهد تا زمانی که هزینه ای پرداخته نشود، نمی تواند قفل فایل های رایانه اش را باز کرده و از آن استفاده کند.
 
مساله ای که همواره موجب نگرانی شرکت های بزرگ و دولت ها بوده، آن است که هکرها و مجرمان سایبری همیشه یک قدم از آنها جلوتر هستند و این امر، حفاظت از اطلاعات محرمانه و خصوصی آنها را به چالش می کشاند.
 
نکته حائز اهمیتی که در اینجا باید گفت آن است که سازمان ها و شرکت ها باید اقدام به ساخت یک سیستم امنیتی و حفاظتی چندلایه کنند و این بدان معناست که با بکارگیری متخصصان امنیتی زبده و همچنین با دانش به روز، از اطلاعات کاربران، مشتریان و همچنین خصوصی و محرمانه خود حفاظت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.