رگولاتوری

October 24, 2017
17:31 سه شنبه، 2ام آبانماه 1396
کد خبر: 85363

آیین نامه رگولاتور فضای مجازی تدوین می شود

پنل اقتصاد دیجیتال به میزبانی وزارت ارتباطات در نمایشگاه تلکام برگزار شد.
 
در این پنل محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی حضور داشتند.
محمد جواد آذری جهرمی در این پنل گفت: در مدل فیبر نوری، اینترنت حجمی است و مدل های غیرحجمی در کشور ارایه نمی شود. به همین دلیل است که کاربران در مصرف حجم اینترنت محافظه کار هستند.
 
وی افزود: در کشور ایران نگرانی هایی در پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که در چهار دسته زیرساخت، مناسب بودن خدمات با فرهنگ کشورها، مهارت و مقرون به صرفه بودن قرار می گیرد.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه زیرساخت کشور رشد خوبی داشته است، گفت: در چهار سال گذشته سرمایه گذاری خوبی در بخش زیرساخت انجام شده است و باعث شده تا زیرساخت به معنای واقعی وجود داشته باشد. در حال حاضر در بحث پهنای باند موبایل رشد بسیار بالا از 300 هزار به 40 میلیون مشترک ایجاد شده است. این در حالی است که زیرساخت کشور رشدی 10 برابری داشته است. همچنین در حوزه اینترنت ثابت رشد بسیار زیادی ایجاد شده است.
 
وزیر ارتباطات با بیان مشکلات در اینترنت ایران گفت: عدم سرمایه گذاری و انحصار در بخش اینترنت ثابت در کنار قیمت باعث شده تا مشکلاتی در این بخش وجود داشته باشد که باید اصلاح شود. امروزه در پهنای موبایل وضعیت مناسبی وجود دارد اما در حوزه اینترنت ثابت باید رشد بیشتری ایجاد شود.
 
وی با بیان بحث تولید محتوا گفت: یکی از مهم ترین مسائل تولید محتوای بومی است. بر اساس ارزیابی های انجام شده حوزه تولید ویدئو می تواند چهار هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با مدل حجمی اینترنت یادآور شد: در مدل فیبر نوری، اینترنت حجمی است و مدل های غیرحجمی در کشور ارایه نمی شود. به همین دلیل است که کاربران در مصرف حجم اینترنت محافظه کار هستند.
 
آذری جهرمی بزرگ ترین مشکل در اینترنت ثابت را عدم سرمایه گذاری خواند و گفت: شرکت مخابرات به دلیل مشکلات مالی نمی تواند سرمایه گذاری در حوزه اینترنت انجام دهد که این مشکل بزرگی است و باید رفع شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی دیگر سخنران این نشست بود و اعلام کرد که ۹۹ چالش در حوزه اقتصاد دیجیتالی شناسایی شد که تاکنون 84 چالش رفع شده و 15 تای آن باقی مانده است.
 
ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه موضوع تولید محتوای فضای مجازی که می تواند به افزایش میزان خدمات و در نهایت افزایش توسعه اقتصادی بینجامد در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر اساس تکالیف مرکز ملی فضای مجازی در سیاست گذاری این بخش، موضوع ساماندهی اقتصاد دیجیتالی را در دستور کار قرار داده ایم. بر این اساس کارگروهی در جهت شناسایی و بررسی این بخش تشکیل شد و ما توانستیم ۹۹ چالش را در حوزه اقتصاد دیجیتالی شناسایی کنیم که هم اکنون آن را به ۱۵ چالش کاهش داده ایم.
 
وی با بیان اینکه نگاه به فضای مجازی نگاهی اجتماعی و اقتصادی است، گفت: اگر چه در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی انجام شده اما همچنان در حوزه خدمات این بخش با مشکلات و کاهش هایی مواجه هستیم.
 
فیروزآبای با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته اقتصاد زیرساخت های فضای مجازی ۴۵ درصد و اقتصاد مربوط به خدمات این حوزه ۴۵ درصد آن را دربر دارد، گفت: اما در کشور ما متاسفانه اقتصاد زیرساخت ها سهم ۷۵ درصدی دارد و سهم سرویس های ارتباطی ۸ درصد است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اقتصادهای پیشرفته دنیا بر موضوع اشتغال زایی گیم و بازی های رایانه ای تاکید دارند، گفت: سهم اقتصاد بازی های رایانه ای در کشورهای توسعه یافته بالغ بر ۹ درصد است و ما در این حوزه خلاء داریم.
 
وی با بیان سند الزامات شبکه ملی اطلاعات و توجه به خدمات پایه کاربردی در این بخش گفت: نگرانی در حوزه محتوا، بازی و رسانه وابستگی به خارج است و نگرانی از این بابت است که اقتصاد دیجیتال فراملی در کشور شکل گیرد و همچنان در خدمات پایه کاربردی دچار وابستگی باشیم.
 
فیروزآبای همچنین با بیان اجرای نظام تنظیم مقررات فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کمیسیون تنظیم مقررات وجود دارد که یک سازمان پرتوان است، نظام تنظیم مقررات شکل گرفته است اما در سایر بخش های فضای مجازی این نظام دارای خلاء است.
 
وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات یک بازار ۲۵ هزار میلیارد تومانی را مدیریت می کند و بالغ بر ۵ هزار میلیارد دلار نیز برای دولت درآمدزایی دارد اما در سایر حوزه های فضای مجازی مانند سلامت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و تولید محتوای چندرسانه ای، نظام تنظیم مقررات وجود ندارد که این موضوع را در کمیسیون های مرکز ملی فضای مجازی دیده ایم و قرار است به صورت یک آیین نامه در سطح شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی نبود نظام تعیین هویت و احراز هویت، نظام مالکیت معنوی و قانون کپی رایت را از پایه ترین مشکلات اقتصاد دیجیتال در کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون در حوزه مالکیت آثار و حریم خصوصی تعارضاتی وجود دارد.
 
وی گفت: این تعارضات باعث شده ما به جرات بگوییم که آمادگی برای توسعه کسب و کارهای نوپا مانند اسنپ و تپسی وجود ندارد؛  اما متفقا در دولت و حاکمیت، بر این مشکلات چشم پوشی کرده ایم تا این کسب و کارها در کشور شکل بگیرند.
 
فیروزآبادی با انتقاد از ابهاماتی که در بحث نگهداری اطلاعات و امنیت حریم خصوصی مردم در این فضا وجود دارد، گفت: متاسفانه بانک های اطلاعاتی قابلیت نفوذ دارند و این مساله باعث فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی می شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در این راستا موضوع آیین نامه کاهش و مدیریت مخاطرات در فضای مجازی را به صحن شورای عالی فضای مجازی بردیم و دو جلسه درباره آن بحث شده است که امیدواریم تا یک جلسه دیگر به جمع بندی نهایی در رابطه با این آیین نامه برسیم. با این مصوبه شاهد برداشته شدن موانع در مقابل کسب و کارهای نوپای فضای مجازی خواهیم بود.
وی همچنین از وزارت ارتباطات خواست با همکاری مرکز ملی فضای مجازی نقش اصلی اقتصاد دیجیتالی را در کشور برعهده گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.