تلفن همراه

گوشی

October 29, 2017
18:12 یکشنبه، 7ام آبانماه 1396
کد خبر: 85424

ممنوعیت حضور بازدیدکنندگان ایرانی در MWC 2018 در پی تحریم GSMA

پس از تحریم ایران توسط GSMA، حضور بازدیدکنندگان ایرانی هم در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا از سوی این نهاد ارتباطی بین‌المللی ممنوع شده است.
 
اواخر شهریور ماه سال جاری مشخص شد که انجمن جهانی موبایل یا GSMA، ایران را تحریم کرده است. GSNA نهادی است که هماهنگی‌های بین‌الملی در حوزه‌ی موبایل را انجام می‌دهد و از جمله‌ی خدمات آن می‌توان به تعیین ساختار شناسه‌ی جهانی تجهیزات موبایل یا (IMEI) اشاره کرد. پس از آنکه مشخص شد GSMA ایران و اپراتورهای ایرانی را تحریم کرده، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرد که مجوز حضور شرکت‌های ایرانی در GSMA دو سال تمدید نشده بود و پس از تمدید این مجوز در سال جاری، شرکت‌های ایرانی منعی برای استفاده از خدمات GSMA ندارند.
 
حال پس از گذشت بیش از یک ماه از این موضوع و در فاصله‌ی چند ماهه تا آغاز برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا، مشخص شده است که کاربران و به بیان بهتر بازدیدکنندگان ایرانی به دلیل تحریم‌های GSMA قادر به حضور در نمایشگاه MWC 2018 نیستند. پس از واکنش شماری از فعالان حوزه‌ی فناوری در ایران به این موضوع، عده ای مراحل مورد نیاز برای ثبت نام به منظور حضور در MWC 2018 را طی کردند؛ اما پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به کشور، پیامی ظاهر شد که نشان از ممنوعیت حضور کاربران ایرانی در MWC 2018 داشت.
 
در پیام مورد نظر ذکر شده که به دلیل اینکه GSMA یک شرکت سهامی آمریکایی است، از این‌رو باید از تحریم‌های تجاری اعمال شده توسط دولت آمریکا تبعیت کند. تحریم‌های یادشده مانع از این می‌شود که GSMA ویزای حضور برای بازدیدکنندگان از کشور‌های کوبا، ایران و سوریه را صادر کند.
 
کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا یا MWC نمایشگاهی است که در واقع ترکیبی از حضور شرکت‌های تولیدکننده‌ی گجت‌های موبایل در کنار ارائه‌ی آخرین فناوری ارتباطی توسط اپراتورهای مخابراتی به همراه تمام فعالان این حوزه است. GSMA را باید اصلی‌ترین متولی برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی خواند. همان‌طور که می‌دانید هر سال در این نمایشگاه‌ها، اپراتورهای مخابراتی به همراه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، آخرین دستاوردهای خود را معرفی می‌کنند. هرچند این نمایشگاه بیشتر از جنبه‌ی معرفی گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود، اما شرکت‌های بسیاری در MWC حضور دارند تا آخرین یافته‌ها و محصولاتشان را در حوزه‌هایی نظیر اینترنت اشیا و استاندارد‌های مخابراتی رونمایی کنند.
 
هر ساله بسیاری از کاربران و فعالان حوزه‌ی ارتباطات و آی‌تی در کشور برای اطلاع از آخرین تکنولوژی‌های موجود راهی این نمایشگاه می‌شدند و حتی سال گذشته، کافه بازار نیز تنها شرکت ایرانی بود که غرفه‌ای را در MWC در اختیار گرفته بود. البته حضور کافه‌بازار در MWC 2017 نیز با اما و اگرهایی همراه شده بود؛ چرا که سال گذشته نیز قرارداد حضور این شرکت به‌صورت یک طرفه و با استناد به تحریم‌ها لغو شده بود که با پیگری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه رفع شد. با توجه به تحریم‌های GSMA به نظر می‌رسد که امسال نه‌تنها نمی‌توان امیدی به حضور شرکت‌های ایرانی داشت، بلکه بازدیدکنندگان و فعالان حوزه‌ی آی‌تی نیز نمی‌توانند در این نمایشگاه حضور به هم برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.