امنیت

فناوری اطلاعات

October 31, 2017
17:35 سه شنبه، 9ام آبانماه 1396
کد خبر: 85473

⁣وزیر ارتباطات: ۶۰ درصد سیستم‌های ارتباطی ایران متعلق به یک وندور خارجی است

وزیر ارتباطات از راه اندازی زیرساخت فیزیکی دیتاسنتر زیرزمینی برای نگهداری اطلاعات حساس و حیاتی کشور خبر داد و گفت: ۱۰هزار نیروی دفاع سایبری تربیت می شوند.
به گزارش خبرنگارمهر، محمدجواد آذری جهرمی در همایش پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه اطلاعات سازمان های حیاتی و حساس کشور نیازمند نگهداری در دیتاسنترهای امن است، گفت: زیرساخت فیزیکی دیتاسنتر امن که مقاوم در برابر هر گونه حمله از جمله حملات موشکی باشد، توسط وزارت ارتباطات فراهم شده و سازمان های حیاتی و حساس کشور می توانند اطلاعات خود را به این دیتاسنتر منتقل کنند.
 
وی با بیان اینکه این دیتاسنتر امن در عمق ۲۰۰ متر در زیرزمین بنا شده است، گفت: هم اکنون مرحله تجهیز این مرکز داده به عنوان مرکز ریکاوری اطلاعات به اتمام رسیده و امکان میزبانی از اطلاعات سازمان های حساس و حیاتی کشور را دارد.
 
وزیر ارتباطات همچنین از برنامه ریزی برای تربیت ۱۰ هزار نیروی دفاع سایبری برای دستگاه های حیاتی و حساس کشور خبر داد و گفت: با تربیت نیروهای سایبری قابلیت دفاع از تهدیدات سایبری را خواهیم داشت و دستگاه های حاکمیتی مطابق با تکالیف خود در حوزه دفاع سایبری، می توانند از این نیروها استفاده کنند.
 
شبکه سیگنال رسانی صدا و سیما آماده شد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته از سوی این وزارتخانه و عملیاتی شدن طرح های مربوط به پدافند غیرعامل و دفاع سایبری گفت: شبکه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما که سالها یکی از مطالبات مدنظر بود، آماده بهره برداری است.
 
وی گفت: به دلیل نبود این شبکه در مواجهه با موضوعات تحریم شاهد اشکال در پوشش تلویزیونی بودیم و در بسیاری موارد کانال های تلویزیونی را با وجود اینکه ماهواره از آن خودمان بود حذف می کردند.
 
جهرمی ادامه داد: امروز شبکه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما با قابلیت پوشش ۹۰ درصد جمعیت کشور آماده بهره برداری است و در صورتی که سازمان صدا و سیما هزینه های مربوط به نگهداری این شبکه را تامین کند، امکان بهره برداری از آن وجود خواهد داشت.
 
وی با انتقاد از سیاست سازمان صدا و سیما به دلیل عدم پرداخت هزینه های این شبکه ارتباطی گفت: از سوی صدا و سیما برای این پروژه تامین اعتبار صورت نگرفته و ما نیز قادر به پرداخت هزینه های نگهداری از این شبکه نخواهیم بود، بر این اساس از ریاست سازمان پدافند غیرعامل می خواهیم که با رایزنی موضوع را پیگیری کرده تا بهره برداری از این پروژه که فعلا متوقف است انجام شود.
 
سند پایداری شبکه های ارتباطی در برابر تهدیدات تدوین می شود
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه نیازمند تدوین استراتژی و سند برای پایداری ارتباطات کشور هستیم، گفت: این سند هم اکنون با هدف ارائه به مجموعه شرکت های ارتباطی تدوین شده است.
 
وی با اشاره به قطع شبکه برق استان خوزستان در سال گذشته به دلیل شرایط جوی و اختلالات به وجود آمده در شبکه های ارتباطی کشور تاکید کرد: آسیب پذیری اهواز نشان داد که طراحی شبکه های ما نیازمند بازطراحی است و ما باید برای آنکه زیرساخت های ارتباطی مختل نشوند از انرژی های نو در سایت های ارتباطی استفاده کنیم. این سند هم اکنون با همکاری مراکز دانشگاهی در حال تدوین است و به زودی برنامه های اجرایی آن آغاز می شود.
 
جهرمی با اشاره به مانورهای آمادگی شبکه ارتباطی کشور در مواجهه با تهدیدات سایبری در مواقع بحران گفت: مانورهای پدافندی همه ساله در وزارت ارتباطات برگزار می شود و ما شاخص های میزان آمادگی شبکه را سنجیده ایم که به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.
 
لایه دوم شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات از راه اندازی لایه دوم شبکه ملی اطلاعات برای اتصال سازمان هایی که اطلاعات حساس و حیاتی دارند خبر داد.
 
وی گفت: این شبکه با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات راه اندازی شده است و سازمان های مدنظر می توانند به صورت مستقل اطلاعات خود را از طریق این شبکه منتقل کنند. در حال حاضر ۶۷ دستگاه به لایه دوم شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و خدمات ارتباطی دریافت می کنند.
 
۶۰درصد سیستم های ارتباطی ایران متعلق به یک وندور خارجی است
 
جهرمی با انتقاد از وابستگی کشور در حوزه تجهیزات ارتباطی گفت: در بحث تحریم در حوزه های زیرساخت های ارتباطی دچار اشکالاتی هستیم که این مسئله امنیت شبکه ها را تهدید می کند. برای مثال هم اکنون یک وندور خارجی ۶۰ درصد سیستم ارتباطی کشور را در اختیار دارد و این مسئله باعث می شود که در صورت بروز یک اختلاف، کل شبکه دچار مشکل شود.
 
وی ادامه داد: ما نیازمند سند استراتژی برای استفاده از ظرفیت های مدنظر در تجهیزات شبکه های ارتباطی هستیم و در این زمینه از سازمان پدافند غیرعامل کمک گرفته ایم.
 
جهرمی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها در تولید داخل به توانمندی رسیدیم، اضافه کرد: تاکنون ۲۱ قلم تجهیزات ارتباطی تولید داخل که توانایی رقابت با تجهیزات خارجی را دارد شناسایی شده است.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه نمی خواهیم از تکنولوژی دنیا عقب بمانیم، افزود: اما برای افزایش ۲.۵ برابر ظرفیت بازار و عمل به تکالیف اقتصاد مقاومتی اپراتورها باید از این تجهیزات خریداری کنند. ما نمی دانیم چرا اپراتورها سختشان است که خرید داخل را انجام دهند و خرید خارجی برایشان لذتبخش تر است اما باید بدانند که این یک تکلیف ملی است و باید به آن عمل کنند.
 
هدیه ارتباطی جهرمی به مهمانان خارجی
 
وزیر ارتباطات با اشاره به حمایت از تولید تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت: روز گذشته کارخانه تولید تبلت و موبایل کودک و نوجوان مطابق با استراتژی وزارت ارتباطات در صیانت از حریم کودکان در فضای مجازی در خرمشهر راه اندازی شد. این کارخانه پیش از این ۲ هزار نفر نیروی کار داشت که به دلیل نبود تولید ۹۰ درصد آنها تعدیل شده بودند اما با راه اندازی مجدد خط تولید، شاهد هستیم که ۱۸۰۰ نفر از این نیروی کار بازگشتشان به کار فراهم شد.
 
وی با بیان اینکه محصولات تولید شده قابل رقابت با بسیاری از کالاهای موجود در بازار است و از بسیاری آنها نیز کیفیت بالاتری دارد گفت: تا پیش از این به عنوان هدیه به مهمانان خارجی خود صنایع دستی و تابلوهای نفیس اهدا می کردیم اما از این پس خواسته ام که به جای این هدایا، تجهیزات ساخت داخل از جمله تبلت ایرانی را با افتخار به مهمانان خارجی هدیه کنیم.
 
جهرمی ادامه داد: ایجاد اشتغال و از بین رفتن تهدیدات سایبری و نیز افزایش بازار رقابتی از جمله دستاوردهای تولید داخل است.
 
استراتژی غرب برای تهدیدات سایبری علیه ایران
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تهدیدات سایبری با وابستگی کشور رابطه مستقیم دارد، اضافه کرد: استراتژی غرب این است که یا ما را می ترساند که عقب مانده شده و نتوانیم از خدمات خود استفاده کنیم و یا اینکه یک فضای بی تفاوتی ایجاد می کند تا فضای مجازی به صورت افسارگسیخته توسعه یابد.
 
وی افزود: ما در مقابل این استراتژی نیازمند استفاده از شبکه های بومی و تولیدات بومی در کشور هستیم، اما استفاده از تولیدات بومی نیازمند حمایت دولت و سایر قوا و رفع موانع موجود بر سر تولید است.
 
جهرمی از قوه قضائیه خواست که از برخوردهای سلیقه ای با اپلیکیشن های بومی جلوگیری کرده و گفت: بسته حمایتی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بومی مطابق با تکالیف شورای عالی فضای مجازی تا فردا اعلام عمومی می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه برخورد کج سلیقه با سرویس های داخلی و کسب و کارهای نو مانع ایجاد فعالیت آنها در کشور می شود، گفت: دولت و سایر قوا فقط نباید به عنوان مطالبه گر عمل کنند بلکه باید آستین ها را بالا بزنند و از این کسب و کارها در کشور حمایت کنند.
 
هنوز هم هاست برخی وب سایت ها در خارج از کشور است
 
جهرمی با انتقاد از برخی سازمان ها در میزبانی اطلاعات خود در خارج از کشور گفت: با وجود اینکه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده اما شاهد هستیم که برخی وب سایت ها همچنان در خارج از کشور میزبانی یا هاست می شوند.
 
وزیر ارتباطات گفت: برابر گزارش استخراج شده از سطح آمادگی شبکه ارتباطی کشور در برابر قطعی اینترنت، مشخص شد در صورت هر گونه قطعی شبکه اینترنت برای شبکه داخلی و سرویس های آن هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد، اما وب سایت هایی که در خارج از ایران میزبانی می شوند قطع خواهند شد.
 
وی با اشاره به اینکه این گزارش که از سوی سازمان فناوری اطلاعات آماده شده است را به زودی منتشر می کنیم، اضافه کرد: استخراج شرح حال فعلی میزبانی های داخلی و خارجی در شبکه ارتباطی کشور تکلیف وزارت ارتباطات و دیگران را مشخص می کند و همان هایی که تاکنون انتقاد داشتند که چرا میزبانی ها در داخل کشور صورت نمی گیرد متوجه می شوند که مشکل از کجاست و خودشان در این زمینه چه وظیفه ای دارند.
 
جهرمی با بیان اینکه نباید نظام طلبکاری در کشور حاکم شود، گفت: ما با تهدیدات سایبری مواجه هستیم و این موضوع جدی است و نیازمند استراتژی مشخصی در حوزه فضای سایبری هستیم.
 
چالش جدی در عصر بعد، حکمرانی دیتا است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۵ وارد عرصه جدیدی از اطلاعات می شویم، گفت: سه مقوله اینترنت اشیاء، بیگ دیتا و واقعیت افزوده مقولاتی است که کل دنیا را تغییر خواهد داد، گفت: چالش جدی ما در عصر بعدی، حکمرانی دیتا است و در صورتی که زیرساخت های ابری و سنسورهای اینترنت اشیاء در کشور وجود نداشته باشد با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه در این مقوله فقط موضوعات امنیتی مطرح نیست اضافه کرد: برخی فقط فکر می کنند که انتقال اطلاعات موضوعی امنیتی است اما این موضوع حتی اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ ۱۵ سال است که اطلاعات ما از طریق یاهو و گوگل به خارج برده می شود اما عده ای همچنان در مقوله پیام رسان های موبایلی گیر کرده اند.
 
جهرمی با اشاره به اینکه بی محابا نباید وارد حریم خصوصی مردم شد و این مساوی با از دست دادن حکمرانی دیتا است، گفت: باید استراتژی مشخصی در این حوزه تدوین کرده و شاخص های آمادگی شبکه را اعلام عمومی کنیم.
 
برنامه ریزی برای تربیت ۱۰هزار نیروی دفاع سایبری
 
وزیر ارتباطات با انتقاد از استراتژی آمریکا علیه ایران در حوزه تهدیدات سایبری گفت: آمریکا اعلام می کند هر کشوری که به وی تهدید سایبری کند آن را جنگ قلمداد می کند اما ما هیچ وقت به آمریکا تهدید سایبری نداشته ایم و خودمان قربانی حملات سایبری از سوی این کشور هستیم.
 
وی گفت: دو پرونده اثبات شده «استاکس‌نت و فلیم» نمود واقعیتی از ورود آمریکا به عرصه سایبری کشورمان است.
 
جهرمی گفت: همه جا می گویند ایران قدرت پنجم سایبری دنیا است اما من این را قبول ندارم و ما به هیچ عنوان قدرت پنجم سایبری دنیا نیستیم؛ این جایگاه را برای ایران هراسی اعلام می کنند. اگر چه ما نیروهای نخبه داریم که بسیار نیز توانمند هستند اما تا به امروز ما قربانی حملات سایبری دنیا بودیم.
 
وی افزود: با این حال آمریکا با وقاهت اعلام می کند که می خواهد به ما حمله کند.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه باید توانمان را در حوزه سایبری و دفاع سایبری افزایش دهیم، از برنامه ریزی برای تربیت ۱۰ هزار نیروی دفاع سایبری برای به کارگیری در بخش های حیاتی و حساس کشور خبر داد و گفت: دستگاه های حاکمیتی مطابق با تکالیفی که دارند می توانند این نیروها را جذب کنند.
 
وی اضافه کرد: در شورای عالی فضای مجازی سه جلسه در خصوص حوادث سایبری و نحوه برخورد با آن برگزار شده است که به زودی سند مواجهه با حوادث سایبری به تصویب این شورا می رسد تا مطابق با تهدیدات، قابلیت دفاع از خودمان را داشته باشیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.