تلفن همراه

گوشی

November 1, 2017
6:38 چهارشنبه، 10ام آبانماه 1396
کد خبر: 85487

مهم‌ترین پرسش و پاسخ‌ها درباره طرح رجیستری موبایل

طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از پنج شنبه هفته گذشته شروع به کار کرده  و البته هنوز هیچ کس به صورت دقیق نمی‌تواند نحوه عملکرد این طرح را توضیح دهد اما  در اینجا تعدادی از سوالاتی که درمورد این طرح وجود دارد و مسئولان طرح به آن پاسخ داده اند را مرور می‌کنیم، این مطلب سایت آی تی ایران با ارایه اطلاعات جدید در زمینه رجیستری موبایل به روز می‌شود: 
 
برای ثبت گوشی‌های فعلی باید کار به خصوصی انجام داد؟
 
اگر گوشی دارید که روشن است به صورت خودکار ثبت می شود اما اگر گوشی دارید که تاکنون استفاده نکرده‌اید با استفاده از یک سیم کارت و روشن کردن آن در این مرحله به صورت اتوماتیک رجیستر می‌شود.
 
نحوه استعلام گوشی چگونه است؟
 
هر خریدار باید کد IMEI گوشی را که در داخل گوشی و پشت باتری ( برخی مدل ها) قرار دارد را با کد درج شده روی جعبه تطبیق داده و سپس اصالت آن را با سامانه مربوطه تطبیق دهد. برای دریافت IMEI میتوان همچنین از کد *#06# استفاده کرد تا شماره IMEI روی صفحه نمایان شود.
 
آیا کسانی که گوشی جدیدی خریده‌اند لازم است استعلام کنند؟ 
 
به گفته مسئولان طرح فعلا از روز جمعه ۲۸ مهر صرفا مانیتورینگ شبکه آغاز شده و نیاز به استعلام گیری نیست در آینده سامانه ای ‍پیامکی برای استعلام شماره سریال گوشی توسط کاربران ناعلام خواهد شد.
 
جعل IMEI  چه مجازاتی دارد؟
 
بر اساس ماده ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بندهای الف و ب از ماده ۶ قانون جرایم رایانه ای هر کس مرتکب جعل شناسه گوشی تلفن همراه (IMEI) شود مجرم شناخته شده و تحت ‍پیگرد قرار می گیرد مجازات تعیین شده برای مرتکب در خصوص این جرم حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیونن ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو در نظر گرفته شده است. 
 
آیا گوشی موبایل به صورت مسافری رجیستر می‌شود؟
 
بله . به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات به زودی سامانه ای برای ثبت گوشی‌های مسافری راه‌اندازی می‌شود.؟
 
تا چه تعداد گوشی می‌توان به صورت مسافری وارد کشور کرد؟
 
فعلا مشخص نیست 
 
بعد از اجرای طرح گوشی‌های بازار چگونه خواهد بود؟
 
فقط  گوشی‌هایی که به صورت رسمی از طریق نمایندگی‌های رسمی وارد شوند رجیستر می‌شوند و گوشی‌هایی که با گارانتی بین‌الملل فروخته می‌شوند در ایران اعتبار نخواهند داشت. 
 
نحوه زمان بندی اجرای طرح رجیستری موبایل چگونه است؟
 
در ابتدای طرح که از ۲۸ مهرماه شروع می‌شود اجرا روی یک یا دو مدل گوشی آغاز می شود اما مسدود شدن صورت نمی گیرد احتمالا از اوایل آبان  عملیات مسدود شدن گوشی های قاچاق این یک یا دو مدل گوشی آغاز می شود. 
 
آیا برای رجیستر شدن هزینه ای باید به فروشنده یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا یا دیگر ارگان ها پرداخت؟
 
خیر و مسئولان از خریداران خواسته اند اگر فروشنده ای برای طرح رجیستری هزینه ای طلب کرد فروشگاه را ترک کنند 
 
آیا با اجرای طرح رجیستری گوشی گوشی های سرقتی قابل پیگیری خواهد شد؟
 
مسئولان طرح گفته‌اند که پیگیری تسهیل خواهد شد اما توضیحی نداده‌اند که چنین خدماتی را به مشترکان می‌دهند یا نه (‌در حال حاضر پیگیری گوشی های سرقتی نیاز به شکایت و مراجعه حضور به تک تک اپراتورها دارد و صرفا برای مدت زمان محدودی پیگیری صورت می گیرد ) 
 
چگونه میتوانم متوجه شوم فروشنده یا شرکت گارانتی کننده یک گوشی موبایل قانونی واردات انجام میدهد؟
 
با توجه به حجم بالای قاچاق تلفن همراه به کشور و اعلام اینکه حتی برخی واردکنندگان قانونی هم مشغول قاچاق هستند پاسخ به این سوال دشوار است اما حداقل از اینجا ( وب سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی) میتوان با جست وجو متوجه شد که نام شرکت فروشنده در بین فروشندگان قانونی وجود دارد یا خیر. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.