بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 7, 2017
17:32 سه شنبه، 16ام آبانماه 1396
کد خبر: 85569

گفت و گو با مدیران فین تک »پیگیر»: پیگیر پولتان باشید!

زمانی که کارت‌های شتاب بانکی وارد بازار شدند، شاید کسی تصور نمی‌کرد که حذف پول از چرخه دادوستدها تا جایی پیش برود که تمام پرداخت‌های موردنیاز یک فرد در طول روز، تنها از طریق یک اپلیکیشن موبایل، امکان‌پذیر شود. حوزه کیف پول الکترونیکی این روزها موردتوجه بسیاری از محافل است؛ تا جایی که علاوه بر استارت‌آپ‌ها برخی از بانک‌ها نیز به این حوزه ورود کرده‌اند ولی همچنان کیف پول الکترونیکی، یکی از حوزه‌های جذاب در اکوسیستم استارت‌آپی ایران به حساب می‌آید …
 پیگیر پولتان باشید!
استارت‌آپ «پیگیر» به نشانی ‌paygear.org‌ یکی از این استارت‌آپ‌هاست که کار خودش را از بهمن سال گذشته شروع کرده است. امیر محبعلی‌نژاد، به همراه علی فریدونی و علیرضا لطفی بنیانگذاران این استارت‌آپ هستند. آنها تا پیش از اینکه همکاری خود را در پیگیر شروع کنند، با هم کار کرده بودند و با روحیات همدیگر آشنایی داشتند و اهداف مشابهی را دنبال می‌کردند. امیر محبعلی‌نژاد ۲۵ ساله که در رشته برق دانشگاه امیرکبیر تحصیل کرده است، داستان شکل‌گیری این استارت‌آپ را روایت می‌کند. «‌حدود ۴ سال پیش که در بخش مدیریت آی‌تی کارگزاری بورس ایران کار می‌کردم، با مباحث بورس و سرمایه‌گذاری آشنا شدم و از طرفی پروژه پورتال مخابرات را در دست داشتیم و این فعالیت‌ها زمینه‌ای برای آشنایی من با مباحث کیف پول و بازار سرمایه بود. این ایده زمانی در ذهنمان شکل گرفت که ما همیشه وقتی با دوستانمان بیرون می‌رفتیم، برای انتقال دنگ‌های خود با مشکل روبه‌رو بودیم. چون در اکثر مواقع پول نقد همراه نداشتیم و این نیاز باعث شد که به دنبال راه‌حلی بگردیم. در آن زمان استفاده از تلگرام، باب شده بود و تصمیم گرفتیم از تلگرام برای حل این مشکل استفاده کنیم و یک بات تلگرامی طراحی کردیم که افراد از آن طریق می‌توانستند دنگ‌های خود را پرداخت کنند. سرویسی که در تلگرام راه انداختیم opaybot نام داشت و از آن طریق درآمدزایی خوبی داشتیم ولی بعد از اینکه برخی محدودیت‌ها برای تلگرام ایجاد شد ما هم تصمیمی گرفتیم که دیگر این خدمات را ‌روی تلگرام ارائه ندهیم و تصمیم گرفتیم که همان ایده را که بر مبنای انتقال پول و پرداخت فرد به فرد بود، در قالبی جدید و در استارت‌آپ پیگیر ادامه دهیم.»
 
 در حال حاضر ما از طریق تراکنش و رسوب پول درآمدزایی داریم به این ترتیب که پولی که کاربران ما در کیف پول استفاده می‌کنند، در حسابی تجمیع می‌شود و بانک پارسیان (بانک طرف قرارداد ما) درصدی از سود سالانه این حساب را به ما اختصاص می‌دهد 
 
 
  اگر بخواهیم یک تعریفی از پیگیر داشته باشیم، پیگیر چه خدماتی را به مخاطبان ارائه می‌دهد؟
پیگیر، یک کیف پول الکترونیکی است که برای خرید و انتقال پول استفاده می‌شود. علاوه بر این، ما قصد داریم یک سری خدمات پایه‌ای را که همه مردم به آن نیاز دارند به خدمات پیگیر اضافه کنیم، خدماتی مانند خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبض و کارت به کارت. این کیف پول قابلیت استفاده در بستر پرداخت‌های خرد را نیز دارد مانند پرداخت خرد در تاکسی‌ها یا هر نوع پرداخت خردی که در جامعه موردنیاز باشد. انتقال پول در پیگیر براساس شماره تماس‌های ثبت‌شده در گوشی صورت می‌گیرد و بدون کارمزد است. تشکیل گروه و تقسیم دنگی، پرداخت براساس QR کد و بخش رادار که پذیرنده‌ها (کسب‌و‌کارهایی که از پیگیر استفاده می‌کنند) و دوستان فرد در آن نمایش داده می‌شوند نیز از دیگر امکانات پیگیر است. 
 
  مخاطبان اصلی پیگیر چه کسانی هستند؟
ما در دو بُعد فعالیت داریم از طرفی بیزینس ما b2c است و با کاربران نهایی سر و کار داریم و از طرف دیگر با کسب‌و‌کارها به صورت b2b  همکاری داریم. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که با شرکت‌های لیزینگ برای پرداخت اقساط مشتریانشان از طریق پیگیر قرارداد ببندیم. درحال‌حاضر نیز با سه شرکت همکاری می‌کنیم که این شرکت‌ها حقوق‌های کارکنان خود را از طریق پیگیر پرداخت می‌کنند‌.
 
  با توجه به توضیحاتی که دادید، شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟
به‌طورکلی بیزینس‌های کیف پولی می‌توانند سه شیوه درآمدزایی داشته باشند که عبارتند از: دریافت کارمزد، تبلیغات و خواب یا رسوب پول. درحال‌حاضر ما از طریق تراکنش و رسوب پول درآمدزایی داریم به این ترتیب که پولی که کاربران ما در کیف پول استفاده می‌کنند، در حسابی تجمیع می‌شود و بانک پارسیان (بانک طرف قرارداد ما) درصدی از سود سالانه این حساب را به ما اختصاص می‌دهد و در آینده قصد داریم از طریق تبلیغات بر مبنای دیتا نیز درآمدزایی داشته باشیم. به این صورت که بعد از اینکه تعداد کاربرانمان افزایش یافت و تراکنش‌ها زیاد شد، از رفتارکاربران در پیگیر دیتایی تولید می‌شود که ما می‌توانیم بر اساس آن رفتارهای کاربران را پیش‌بینی کنیم و از طریق تبلیغات درآمدزایی داشته باشیم. به عبارت دیگر، بر اساس رفتار کاربر به او تگ‌هایی تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال، کاربران رستورانی، فست‌فودی، کافه‌های ارزان‌قیمت و غیره قابل شناسایی هستند و از این تگ‌ها برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنیم. مثلا اگر رستورانی قصد تبلیغ داشته باشد، ما تبلیغات رستوران را برای کاربران رستورانی، در رادار یا در قسمت‌های مختلف اپلیکیشن نمایش می‌دهیم.
 
  درحال‌حاضر فقط با شرکت‌ها کار می‌کنید؟ هنوز وارد مذاکره با کافه‌ها و رستوران‌ها نشدید؟
اقداماتی انجام داده‌ایم و با برخی از این مراکز در استان‌های مختلف مانند تهران و کردستان مذاکره کرده‌ایم ولی هنوز در حال بررسی بازار هستیم و قصد داریم به تدریج وارد بازار شویم.
 
  چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کرده‌اند؟
اولین ورژن اپلیکیشن پیگیر را در بهمن سال گذشته در کافه بازار منتشر کردیم و از آن زمان تاکنون حدود ۲۰ هزار دانلود و نصب داشته‌ایم‌ و درحال‌حاضر حدود ۱۰هزار عضو فعال داریم که بیشتر از خدمات پرداخت فرد به فرد استفاده می‌کنند و کاربردی که رواج خوبی در پیگیر دارد، تشکیل گروه برای جمع‌آوری پول برای تولد دوستان است. تعداد زیادی از اعضا از این کاربری پیگیر استفاده می‌کنند.
 
  با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید؟
در ابتدا که کار را شروع کردیم، خودمان هزینه می‌کردیم و به صورت خرد ۱۰۰هزار یا ۲۰۰هزار تومان ماهانه وارد کار می‌کردیم. به تدریج که موفق به جذب کاربر و متوجه کاربری و نیاز مردم به این اپلیکیشن شدیم، با شرکت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری از دولتی و نیمه‌دولتی گرفته تا خصوصی مذاکره کردیم و در نهایت شرکت سمسون به مدیریت آقای فیاد کمال فیاد ‌‌روی کار ما سرمایه‌گذاری کردند و درحال‌حاضر با هم همکاری داریم. 
 
  درحال‌حاضر به نقطه سر به سر و درآمدزایی رسیده‌اید؟
تا رسیدن به نقطه سر به سر خیلی فاصله داریم و درحال‌حاضر قصد درآمدزایی نداریم چون روشی که برای درآمدزایی در نظر گرفته‌ایم، زمان‌بر است و حداقل یک سال زمان می‌خواهد.
 
  تعداد زیادی استارت‌آپ کیف پولی شروع به فعالیت کرده‌اند. شما چطور می‌خواهید خودتان را از باقی رقبا متمایز کنید؟
بله در همین یکی دو ماه اخیر ۴ کیف پول جدید از طرف مراکز مختلف مانند بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی به بازار معرفی شده است ولی باتوجه به فیدبک‌هایی که دریافت کرده‌ایم، به نظر من کاربر‌پسند‌بودن اپلیکیشن پیگیر مزیت اصلی رقابتی ما نسبت به سایر رقباست. علاوه بر این، خدمات جانبی مانند خرید شارژ یا پرداخت قبض می‌تواند یکی دیگر از تفاوت‌های ما باشد که تا زمانی که کاربر دوستی در پیگیر ندارد، همچنان پیگیر برای او کاربردی باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.