امینت

تلفن همراه

گوشی

November 11, 2017
10:15 شنبه، 20ام آبانماه 1396
کد خبر: 85645

رگولاتوری: سلامت تشعشع گوشیهای قاچاق اندازه گیری نمی شود

 
مدیرکل نظارت بر سرویس های رادیویی رگولاتوری، با بیان اینکه سلامت گوشیهایی که قانونی وارد کشور می شوند، تست می شود، گفت: سلامت گوشی های قاچاق اندازه گیری نمی شود.
 
غلامرضا خاکسار در گفتگو با مهر، با بیان اینکه تمام گوشی های موبایلی که وارد کشور می شوند در آزمایشگاههای مجهز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واقع در دانشگاه علم و صنعت و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک تست و نمونه برداری می شوند، اظهار داشت: در این آزمایشگاهها میزان نرخ جذب تشعشع گوشی ها بر اندام های مختلف بدن نمونه برداری و تست می شود.
 
وی با اشاره به اینکه میزان نرخ جذب تشعشع گوشی موبایل برای سر و بدن نباید از ۱.۶ وات بر کیلوگرم بیشتر باشد، اضافه کرد: در صورتی که این میزان رعایت نشود، مدل مورد نظر مجوز ورود به کشور را نخواهد داشت.
 
خاکسار با بیان اینکه تمام گوشی های وارداتی که در سامانه گمرک کشور به ثبت می رسند مورد این تست قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: دو آزمایشگاه وابسته به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از جمله مجهزترین آزمایشگاههای تجهیزات الکترونیکی در منطقه است و به جز کشور ترکیه، نمونه این آزمایشگاهها در سایر کشورهای منطقه دیده نمی شود.
 
وی با اشاره به روند تست تجهیزات الکترونیکی که وارد کشور می شوند، گفت: تبلت، گوشی موبایل، مودم و سایر تجهیزات الکترونیکی قبل از ورود به کشور، نمونه برداری شده و علاوه بر تست تشعشع وای فای و تستهای عملکردی، میزان نرخ جذب تشعشع (SAR ) نیز برای تمامی این تجهیزات اندازه گیری می شود.
 
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: خط قرمز ما در این تست، میزان نرخ جذب تشعشع تجهیزات برای اندام های مختلف بدن است که اگر بالاتر از حد مجاز باشد به هیچ عنوان اجازه ورود به آن داده نمی شود.
 
وی توضیح داد: با توجه به اینکه گوشی های وارداتی که به صورت رسمی وارد کشور می شوند از برندهای قانونی معتبر دنیا هستند، اغلب استانداردهای روز دنیا را رعایت کرده و تاکنون به غیر از یک مورد، مورد دیگری مبنی بر اینکه میزان تشعشع گوشی ها بالاتر از حد استاندارد باشد، دیده نشده است.
 
خاکسار با تاکید براینکه نگرانی از بابت تشعشع این گوشی ها وجود ندارد، ادامه داد: با این وجود همچنان رعایت نکات بهداشتی و مصرفی در استفاده از گوشی های موبایل ضروری است.
 
این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به طرح رجیستری گوشی موبایل برای ثبت گوشی هایی که وارد کشور می شوند، تصریح کرد: هیچ گوشی که به صورت قانونی وارد کشور می شود، غیر استاندارد نیست؛ اما گوشی هایی که غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می شوند مورد تست و اندازه گیری تشعشع قرار نمی گیرند و سلامت آنها تضمین شده نیست.
 
وی تاکید کرد: برای اطمینان از سلامت میزان تشعشعات گوشی و رعایت حد استاندارد آن، بهتر است کاربران موبایل از گوشی هایی که به صورت قانونی وارد کشور می شود، استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.