اینترنت و شبکه

بازار دیتاسنتر در انحصار FCPها است

برای تعیین وضعیت کیفیت و هزینه ارائه خدمات ابری مرکز داده در کشور در نظرسنجی از مراکز داده خصوصی عمده مشکلات مراکز داده داخلی در ارائه خدمات مورد پرسش قرار گرفته است.
 
به گزارش فارس، توسعه شبکه ملی اطلاعات علاوه بر نیاز به زیرساخت های ارتباطی به زیرساخت‌های اطلاعاتی و نرم‌افزاری نیاز دارد تا در نهایت زیست بومی برای تولید و ارائه محتوای داخلی شکل بگیرد.
 
یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای شکل گیری زیست بوم تولید محتوای، مراکز داده هستند.
 
اخیرا گزارشی از وضعیت کیفیت و هزینه ارایه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس‌دهنده‌های سایر کشورها از طریق یک مطالعه تطبیقی توسط یکی از زیرمجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است.
 
در این گزارش در نظرسنجی از مراکز داده خصوصی عمده مشکلات مراکز داده داخلی در ارائه خدمات مورد پرسش قرار گرفته است.
 
این اطلاعات از 4 مرکز داده داخلی در حد پاسخگویی رسمی و غیر رسمی دریافت شده است.
 
این مشکلات به شرح زیر اعلام شده است:
 
* گران‌ بودن هزینه ترانزیت داده بین سرویس‌دهنده‌های مختلف.
 
* عدم اتصال همه سرویس‌دهنده‌ها به IXP.
 
* عدم وجود BGP بین اپراتورهای تلفن همراه به عنوان سریع‌ترین و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده ارتباط بین کاربر نهایی و مراکز داده‌ داخلی به دلیل سختی برقراری ارتباط با نیروهای فنی و بروکراسی زیاد.
 
* عدم وجود قوانین و مقررات دقیق کارشناسی شده با دید استفاده کننده نهایی و شرکت‌های ارائه خدمات.
 
* انحصار ارائه مجوز فقط به FCPها و جلوگیری از امکان ورود بخش خصوصی به کسب و کار مرکز داده و عدم وجود رقابت.
 
* سختی و زمان‌بر بودن برقراری ارتباط فیزیکی از طریق زیرساخت‌های فیبر نوری.
 
* انحصار فیبرهای نوری و رایزرها به چند شرکت و ارگان و هزینه بسیار بالای ساخت رایزر و عدم صرفه اقتصادی برای ورود بخش خصوصی.
 
* سختی برقراری ارتباط با شهرهای جدید نزدیک مرکز تهران برای ساخت مراکز داده جدید با فاصله کمتر از یک ساعت از پایتخت و شهرهای بزرگ.
 
* عدم دانش فنی به‌روز برای ساخت مراکز داده جدید.
 
* عدم استقبال بخش خصوصی در استفاده از خدمات داخلی به دلیل هزینه تمام شده و کیفیت بد خدمات.
 
* عدم وجود ابزارهای دقیق سنجش ترانزیت داده.
 
* پرهزینه بودن اتصال و امکان برقراری ارتباط از چند سرویس دهنده.

​​