تلفن همراه

گوشی

November 12, 2017
22:49 یکشنبه، 21ام آبانماه 1396
کد خبر: 85693

یورش شکنجه‌گران به آی‌فون ۱۰

عاقله ترابی – دنیای اقتصاد : کمپانی اپل از همان سالی که نخستین آی‌فون را معرفی و وارد بازار کرد سیل توجه علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی را به سمت خود جلب کرد. سال ۱۹۹۷ استیو جابز آی‌فون را با قابلیت‌های چشمگیر زمان خود معرفی کرد و از آن سال تاکنون، این کمپانی هر سال یک گوشی وارد بازار می‌کند که البته در سه،‌چهار سال اخیر و درواقع پس از مرگ جابز نظم تولید گوشی‌ها کمی به هم ریخته است.
 
 
یورش شکنجه‌گران به آی‌فون ۱۰
در این سال‌ها کمپانی اپل به سرکردگی تیم‌کوک سعی در تولید سایزهای متفاوت برای گوشی‌های هوشمندش کرد تا دل همه مخاطبان با هر سلیقه‌ای را به دست آورد. جدا از موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن این کار، موضوعی که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم این است که همچنان توجه همه افراد علاقه‌مند به حوزه تلفن همراه به گوشی‌های اپل است، حتی کسانی که مشتری این کمپانی نیستند و حتی دیگر تولیدکنندگان تلفن هوشمند و درواقع رقبا. هر سال با معرفی گوشی‌های جدید اپل انواع نقد و بررسی‌های کارشناسان روانه فضای مجازی می‌شود و حتی رقبا هم دست به کار می‌شوند و با روش‌های ویژه خود سعی در تخریب گوشی آی‌فون و تبلیغ گوشی هوشمند خود دارند. اما چیزی که در این میان از همه جذاب‌تر و جالب‌تر است تست‌های مقاومت آی‌فون است.
 
 تست مقاومت در برابر آب و ضربه و سقوط البته آزمایش‌های عرفی است که درباره دیگر پرچمداران هم صورت می‌گیرد، ولی درباره آی‌فون موضوع کمی متفاوت است. تست این گوشی همیشه فراتر از آزمایش‌های معمول سنجش مقاومت در برابر فشار و ضربه و سقوط است. درواقع آزمایش‌هایی که هر سال روی این گوشی انجام می‌گیرد با هدف آسیب‌زدن به آن است و بیشتر به شکنجه شباهت دارد تا تست مقاومت. امسال هم که آی‌فون ۱۰ معرفی شد بی‌شک از این قاعده مستثنا نیست و شکنجه‌گران قهار منتظر حضور این گوشی در بازار بودند تا به این گوشی حمله‌ور شوند و از بین ببرندش. آی‌فون ۱۰ از این نظر که به مناسبت ۰‌۱سالگی آی‌فون معرفی شد اهمیت ویژه‌ای دارد و قابلیت‌های جذابی هم که دارد بی‌شک این اهمیت را نشان می‌دهد. فیس‌آیدی یکی از همین قابلیت‌هاست که برای شناسایی چهره به کار می‌رود و با اسکن کامل و سه‌بعدی صورت شخص تایید هویت می‌کند.
 
این قابلیت حتی زمانی که شما عینک دارید یا کلاه به سر کرده باشید بازهم چهره شما را تشخیص می‌دهد. هرچند این قابلیت باعث شده اشتباه‌هایی هم مثلا درباره افراد دوقلو صورت بگیرد ولی به‌طور کلی نمی‌توان از جذابیت این قابلیت چشم‌پوشی کرد. توانایی ضبط ویدئو با نرخ فریم ۲۴۰ و کیفیت ۱۰۸۰p یکی دیکر از ویژگی‌های جالب توجه این گوشی است و همچنین قابلیت انیموجی که سرگرمی جالبی برای افرادی است که می‌خواهند چهره‌شان به یک شخصیت انیمیشنی تبدیل شود. به‌طور کلی قابلیت‌های ویژه این گوشی و همچنین توجه ویژه اپل به این گوشی که به مناسبت تولد ۱۰ ‌سالگی آی‌فون عرضه شده کارشناسان و رقبا را به چالش کشیده است.  در این میان خرابکاران هم بیکار ننشسته‌اند و همگام با اهمیت آی‌فون ۱۰ به انواع شکنجه‌ها و آزار و اذیت‌های مختلف پرداخته‌اند.
 
در این مطلب به چند نمونه از جذاب‌ترین شکنجه‌های آی‌فون ۱۰ پرداخته‌ایم که در هیچ‌یک از آنها نه آی‌فون؛ بلکه هیچ گوشی هوشمندی سالم درنمی‌آید.  در ابتدا و پیش از معرفی شکنجه‌های نابودکننده به تست معروف JerryRigEverything می‌پردازیم که مقاومت اغلب گوشی‌های پرچمدار را با چاقو و فندک آزمایش می‌کند. البته این نوع تست از نوع عاقلانه به حساب می‌آید که واقعا هدف نهایی سنجش مقاومت آی‌فون ۱۰ است. در این آزمایش ابتدا آی‌فون ۱۰ با سکه و کلید خراش داده می‌شود، ولی مقاومت نشان می‌دهد، بنابراین اگر آی‌فون ۱۰ دارید می‌توانید با خیال راحت آن را در جیبی که حاوی کلید و سکه است بگذارید و نگران خراش‌خوردن گوشی‌تان نباشید. البته این مقاونت فقط دربرابر سکه و کلید است و این گوشی در برابر اجسام سخت‌تر خراش پیدا می‌کند.
 
 در مرحله بعد آزمایش مقاومت این گوشی را دربرابر حرارت فندک خواهیم دید که آی‌فون ۱۰ در این آزمایش شکست می‌خورد و صفحه‌نمایش این گوشی به رنگ سبز در می‌آید و دیگر ترمیم نمی‌شود، درحالی که تقریبا همه پرچمداران جدید مثل نوت ۸ یا حتی آی‌فون ۷ پس از تغییر رنگ صفحه نمایش، خود به خود ترمیم می‌شوند و به حالت عادی برمی‌گردند در ادامه این تست، مقاومت دربرابر خم‌شدگی را می‌بینیم که آی‌فون ۱۰ از این تست سربلند بیرون می‌آید و مقاومت می‌کند. از این آزمایش‌های معمول و معقول که بگذریم بهتر است سراغ شکنجه‌گرانی برویم که بی‌رحمانه به آسیب‌زدن به آی‌فون ۱۰ پرداخته‌اند.
 
بازار دیجیتال
 
ضربه‌های متوالی چاقو و چکش
 
یکی از کانال‌های معروف یوتیوب با نام techrax که در حوزه آزمایش‌های خشن مقاومت گوشی‌های هوشمند تخصص دارد با ورود آی‌فون ۱۰ به بازار و تهیه آن دست به کار شده است.  این کانال ابتدا مقاومت آی‌فون را دربرابر ضربه‌های متوالی و محکم چاقو می‌سنجد و مقاومت شیشه پشتی این گوشی دربرابر ضربه‌های چاقو شگفت‌انگیز است. شیشه پشتی آی‌فون ۱۰ با وجود ضربه‌های متوالی و محکم هیچ آسیبی نمی‌بیند. در ادامه این آزمایش مقاومت آی‌فون ۱۰ را دربرابر ضربه‌های چکش تست می‌کند. وزن این چکش ۳۰۰ گرم است و در این آزمایش می‌بینیم که چند بار چکش از فاصله حدود بیست سانتی‌متری روی گوشی رها می‌شود و در ضربه سوم قسمت پایینی گوشی ترک می‌خورد. سپس فرد آزمایش‌کننده چکش را در دست می‌گیرد و چند ضربه متوالی به آی‌فون می‌زند و درنهایت تعجب می‌بینیم که با اینکه صفحه گوشی ترک برمی‌دارد؛ ولی همچنان صفحه‌نمایش روشن است و گوشی کار می‌کند. درنهایت ضربه‌های چکش آنقدر ادامه پیدا می‌کند که گوشی بالاخره خاموش می‌شود. به‌طور کلی باید گفت آی‌فون ۱۰ از لحاظ مقاومت در برابر ضربه با دیگر پرچمداران هم تراز است.
 
قتل آی‌فون با تبر
در این تست ابتدا فرد با تبری که می‌خواهد به آی‌فون ضربه بزند یک سیب را هدف قرار می‌دهد تا بیننده متوجه قدرت و تیزی این تبر بشود. سپس آی‌فون را روی تنه درخت می‌گذارد و با تعبیه‌کردن چند میخ اطرف این گوشی آن را سر جای خود محکم می‌‌کند تا هنگام ضربه گوشی به اطراف پرت نشود. سپس با تبر به این گوشی سه ضربه می‌زند و آی‌فون ۱۰ را کاملا از بین می‌برد.
 
بازار دیجیتال
 
آی‌فون ۱۰ روی ریل قطار
در این آزمایش فرد شکنجه‌گر آی‌فون 10 را روی ریل قطار می‌گذارد و منتظر می‌ماند تا قطار از راه برسد. پس از اینکه قطار از روی آی‌فون رد شد اتفاق جالبی می‌افتد و آن اینکه هیچ اثری از گوشی روی ریل دیده نمی‌شود. فقط جایی که گوشی قرار داده شده بود کمی رنگ فلز دیده می‌شود. سپس فرد به دنبال آثار گوشی در اطراف ریل می‌گردد و تنها چیزی که پیدا می‌کند یک قطعه فلز ذوب‌شده به ابعاد دو سانتی‌متر است. در این آزمایش نه‌تنها گوشی به قتل رسیده بلکه کاملا محو شده است و اثری از آن به جا نمانده است.
 
 
 
دعوت به مراسم گردن‌زنی
این شیوه جدید قتل آی‌فون است؛ گردن‌زنی به سنت سامورایی‌ها. در این آزمایش شمشیری را می‌بینیم که در ژاپن تولید شده و قابلیت‌های یک شمشیر سامورایی را دارد. البته در این آزمایش در کنار آی‌فون ۱۰ یک گوشی سامسونگ گلکسی اس ۸ را هم می‌بینیم که هردو در کنار یکدیگر به‌گونه‌ای تعبیه شده‌اند که حالت ایستاده داشته باشند. سپس جلاد مورد نظر ضربه را طوری می‌زند که به هر دو گوشی اصابت کند. پس از اصابت ضربه هردو تقریبا به یک اندازه آسیب می‌بینند.
 
رنده‌کردن آی‌فون
در این آزمایش که البته نمی‌توان نام آزمایش را برای آن گذاشت شاهد رنده‌شدن آی‌فون هستیم. پرواضح است که هیچ گوشی هوشمندی بعد از قرارگرفتن در یک دستگاه رنده صنعتی سالم بیرون نمی‌آید ولی این کار را با آی‌فون ۱۰ انجام می‌دهند. در این آزمایش آی‌فون ۱۰ را داخل یک رنده صنعتی می‌اندازند و ریزریز‌شدن آن را نگاه می‌کنند. چیزی که از این آزمایش بیرون می‌آید تکه‌های رنده‌شده آی‌فون است.
 
بازار دیجیتال
 
انفجار با ترقه
یک راه دیگر برای نابودی آی‌فون 10 انفجار آن است. آن هم به طرزی که مطمئن باشید کاملا نابود می‌شود؛ با استفاده از هزار ترقه. این فرد هزار ترقه را کنار هم می‌چیند و آی‌فون 10 را روی آن قرار می‌دهد. سپس عملیات نابودگر را آغاز می‌کند. ترقه‌ها روشن می‌شوند و می‌توان تصور کرد چه بلایی سر آی‌فون آمده است. البته صفحه پشتی این گوشی سالم است؛ ولی موضوع مهم اینجاست که این آی‌فون دیگر روشن نمی‌شود و صفحه آن کاملا سوخته است. حتی لبه بالایی گوشی نیز کمی بلند شده است.
 
رهاکردن از ارتفاع
300 متر ارتفاع کمی نیست. در این آزمایش آی‌فون را با استفاده از یک پهپاد تا ارتفاع 300 متری بالا می‌برند و سپس رهایش می‌کنند. پس از رسیدن به زمین درنهایت تعجب دیده می‌شود که دوربین این گوشی همچنان کار می‌کند. صفحه‌نمایش هم همچنان روشن فعال است و می‌توان با آن کار کرد. با این حال شیشه پشتی آن کاملا خرد شده است.
 
بازار دیجیتال
 
آی‌فون در فریزر
این شکنجه‌گر تصمیم گرفته آی‌فون را از راه یخ‌زدن به قتل برساند. برای رسیدن به این هدف آی‌فون را در ظرف پر از آبی می‌گذارد و آن را به مدت یک شب تا صبح یعنی حدود 10 ساعت در فریزر می‌گذارد. نتیجه‌ای که در صبح روز بعد دیده می‌شود شگفتی‌آور است.  طبیعی است که ظرف آب کاملا یخ زده است اما چه بلایی سر آی‌فون آمده است؟ این فرد پس از اینکه با استفاده از سشوار یخ را از ظرف جدا می‌کند قطعه یخ حاوی آی‌فون را از ارتفاع 10متری رها می‌کند تا تکه‌تکه شود.  به این ترتیب آی‌فون از یخ آزاد می‌شود و چیزی که دیده می‌شود آی‌فونی است که تاچ‌اسکرین آن کار می‌کند و صفحه‌نمایشش روشن است. جالب اینکه صفحه‌پشتی نیز سالم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.