November 13, 2017
20:34 دوشنبه، 22ام آبانماه 1396
کد خبر: 85725

عوارض مشق یا موبایل

 
بسته به نوع تکالیف و مدرسه گاهی ممکن است در صورت انجام تکالیف زیاد دردهایی در ناحیه دست کودکان مشاهده شود که در موارد حاد به دلیل التهاب وترهای اطراف مفصل است
مادر هر شب درگیر آرام کردن کودکش در مواجهه با درد دست است.
 
بچه می‌گوید به خاطر مشق‌های زیادی که در مدرسه داده‌اند این مشکل ایجاد شده و مادر در جمله‌‌ای سرزنش‌آمیز می‌گوید: همش به خاطر ور رفتن با موبایله. برای تعیین تکلیف این دعوای همیشگی و این‌که مشق نوشتن بیشتر عامل درد دست بچه‌هاست یا بازی‌های کامپیوتری، این مطلب را بخوانید.
 
بروز درد به خودی خود علامت خوبی نیست و لازم است تا با بررسی دقیق علت اصلی درد را مشخص کنیم.
 
درد در واقع مانند یک رسانه است که پیام را منتقل می‌کند و پیام در اینجا عبارت است از یک مشکل یا بیماری. بخشی از دردهای استخوانی کودکان به دلیل شرایط رشد آنها رخ می‌دهد.
 
کودکان به دلیل داشتن استخوان‌های ظریف معمولا بیشتر در معرض آسیب‌هایی در استخوان‌ها می‌شوند که بیشتر از گروه‌های سنی دیگر است.
 
بسته به نوع تکالیف و مدرسه گاهی ممکن است در صورت انجام تکالیف زیاد دردهایی در ناحیه دست کودکان مشاهده شود که در موارد حاد به دلیل التهاب وترهای اطراف مفصل است.
 
برای درمان آن هم می‌توان از کمپرس آب سرد و استراحت دادن به دست کمک گرفت. در مواردی هم که این درد ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد.
 
اما بخشی از این دردها که در ناحیه دست یا پا رخ می‌دهند به دلیل تحرک زیاد کودک و سرد و گرم شدن متناوب استخوان بروز می‌کند.
 
این دردها را همچنین درد رشد هم نامگذاری کرده‌اند اما به کودکان زیر دو سال و همچنین کودکان در آستانه سن رشد اختصاص دارد.
 
اما عمده دردهای استخوانی در دست و پا به خاطر فعالیت زیاد خود کودکان است. هرچند نباید زیاد نسبت به این دردها حساسیت نشان داد اما در صورت نیاز باید به پزشک مراجعه کرد.
 
کمبود ویتامین D که می‌تواند منجر به راشیتیسم شود هم در کودکان نباید نادیده گرفته شود چرا که شایع‌ترین علایم درد استخوان در کودکان به خاطر کمبود این ویتامین است که می‌شود از طریق منابع غذایی و دارویی تامین شود.
 
دشمن اصلی
انجام تکلیف به عنوان یکی از علل نادر درد دست بچه‌ها محاسبه می‌شود و در مقابل بازی‌های رایانه‌ای و موبایل به عنوان علت شایع‌تری برای دردهای دست کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود
 
تحقیقات محققان خارجی نشان داده که هر ساعت بازی کامپیوتری می‌تواند دردهای مفصلی در کودکان را تا 50 درصد افزایش دهد.
 
مشکلات و دردهای استخوان و مفاصل به شکل عجیبی با سن کودکان مرتبط است به گونه‌ای که کودکان هفت ساله در مدت زمان مشخص و مشابه دچار مشکلات بیشتری نسبت به کودکان ده سال و بالاتر می‌شوند.
 
این دردها هم عمدتا در ناحیه مچ و انگشتان بروز می‌کنند.
 
عوارض و مشکلات جسمی بازی‌های رایانه‌ای همانطور که در همه‌ی این سال‌ها خوانده و شنیده‌اید تنها منحصر به مشکلات ارتوپدی نمی‌شوند
 
به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشمان افراد به شدت تحت فشار نور قرار می‌گیرد و دچار عوارض می‌شود.
 
کودک و نوجوان به دلیل غرق شدن در بازی متوجه گذر زمان نمی‌شود و معمولا در وضعیتی ثابت ساعت‌ها به بازی مشغول می‌شوند و عمدتا در ستون فقرات و استخوانبندی دچار مشکل می‌شوند.
 
احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست از عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است که می‌تواند آسیب‌های جدی به خصوص به کودکان وارد کند.
 
پوست هم در معرض مداوم اشعه‌هایی قرار می‌گیرد که از صفحه نمایشگر منتشر می‌شود و ایجاد تهوع و سرگیجه، به خصوص در کودکان و نوجوانانی که زمینه تهوع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه‌ای است. 
 
علت دردهای بیشتر در بین بچه‌های کوچک‌تر هنوز مشخص نشده، اما این موضوع می‌تواند به‌خاطر این باشد که عضلات و تاندون‌های آنها هنوز در حال رشد است.
 
بررسی‌های انجام شده روی بچه‌ها نشان می‌دهد میزان درد در انگشتان دست 12 درصد از این کودکان به قدری است که می‌تواند فعالیت‌های حرکتی آنها را مختل و محدود کند.
 
اما به طور کلی میزان درد مفاصل در بسیاری از کودکان در حد متوسط و ضعیف دسته‌بندی می‌شود و در صورت شدت بالای درد می‌توان برای درمان به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرد.
 
منبع:همشهری تندرستی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.