اینترنت و شبکه

رگولاتوری

November 17, 2017
20:52 جمعه، 26ام آبانماه 1396
کد خبر: 85779

احتمال دارد تلگرام محدود شود

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی ممکن است محدودیت هایی در استفاده از تلگرام به وجود بیاید.
 
ابوالحسن فیروزآبادی در جریان بازدید از نمایشگاه رسانه های دیجیتال گفت: توصیه ما به کسانی که کار رسانه ای انجام می دهند، این است که اگر دارنده گروه ها و کانال های بیش از 5 هزار هستند، در یک پیام رسان داخلی فعال باشند تا اگر ما مجبور به اتخاذ سیاست های محدودکنندگی شدیم، لطمه ای به کار دوستان رسانه ای نشود.
براساس گزارشی که ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال منتشر کرده است، حسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در چهارمین روز از نمایشگاه رسانه های دیجیتال بازدیدی به عمل آورد و از نزدیک با غرفه داران صحبت کرد و در جریان فعالیت های تولیدکنندگان محتوای دیجیتال قرار گرفت.
 
وی گفت: فضای مجازی به سمت هویت مند شدن پیش می رود؛ چراکه به دنبال توسعه است و ما هم برای آنکه به این توسعه دست یابیم، باید سخت افزارها و نرم افزارهای مان را هویت مند کنیم.
وی بیان کرد: در فضای مجازی نمی توان به طور کامل امنیت ایجاد کرد؛ چراکه سرعت توسعه فضای مجازی بیش از توسعه سرعت امنیت در فضای مجازی است. در فضای مجازی متاسفانه فضای ناامنی وجود دارد و شاخصی هم در این زمینه وجود ندارد که بدانیم فضای مجازی کدام کشور امن تر از دیگریست. ما برای استفاده از محصولات داخلی کاربران تاکید بسیاری داریم تا با مشکلات کمتری روبه رو شوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: پیام رسان های خارجی باید سیاست های جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند و به انتشار مطالب خلاف اخلاق نپردازند. اگر با ما همکاری داشته باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد.
 
وی با بیان طرح طبقه بندی شدن اینترنت در کشور گفت: هنوز سندی در این زمینه تهیه نشده است و ما به دنبال این هستیم که سرویس مناسبی را به هر گروه از جامعه ارایه دهیم. 
دبیرشورای عالی فضای مجازی ادامه داد: هم اکنون مذاکراتی با وزارت آموزش و پرورش داشته ایم و در حال مقدمات کار برای اینترنت کودکان در مدارس هستیم.
 
قوه قضاییه به پیام رسان های داخلی آسان تر می گیرد
فیروزآبادی همچنین درباره اقدامات شورا برای تولید محتوا در فضای مجاری با بیان اینکه دراین باره یک سند تقسیم کار به منظور سامانددهی تولید محتوا تنظیم شده است، افزود: البته نگاه ما در شرایط فعلی بیشتر سالم سازی محتوا و رعایت الزامات است به طور مثال نوع محتوا برای استفاده گروه های سنی باید مشخص شود.
 
وی در گفت وگو با ایرنا افزایش سواد مجازی را یکی دیگر از مسایلی عنوان کرد که در سند فوق الذکر تاکید شده و با بیان استفاده های نامناسب از فضای مجازی گفت: در این رابطه همچنین با پایش صورت گرفته یک برنامه آموزشی برای استفاده در مناطق مختلف کشور طراحی شده است.
فیروزآبادی درباره برنامه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های داخلی نیز با بیان اینکه این شورا اخیرا در این ارتباط مصوبه ای داشته است، گفت: چند دستگاه برای اعلام برنامه های حمایتی خود از این سند مشخص شده اند.
 
وی افزود: به عنوان مثال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است حمایت های تعرفه ای و ایجاد شبکه ها و زیرساخت های مناسب و اقدامات تشویقی در این خصوص داشته باشد، ضمن اینکه قوه قضاییه نیز قرار شد سندی تهیه کند که بر اساس آن فعالان رسانه های داخلی به لحاظ برخورد قضایی از شرایط مناسب تری در مقایسه با شرایط فعلی برخوردار شوند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: به طور مثال مسوولیت مطالبی که در پیام رسان ها استفاده می شود، بر عهده کسانی است که محتوا را تولید می کنند و خود پیام رسان مجرم تلقی نمی شود مگر اینکه آنها توجهی به مصادیق جرم نداشته باشند.
وی درباره طرح طبقه بندی اینترنت نیز با بیان اینکه درحال آماده سازی آن هستیم، گفت: هنوز این طرح برای شورا آماده نشده است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین درباره وضعیت انتقال سرورها به داخل کشور نیز گفت: این برنامه به صورت جدی در حال پیگیری است و در صورتی که همکاری لازم صورت نگیرد، این شورا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.
وی یکی از مسایل بسیار مهم در امنیت فضای مجازی را شناسایی هویت افراد دانست و با بیان اینکه، ما به دنبال آن هستیم که با احراز هویت افراد در فضای مجازی محکم تر گام برداریم، گفت: کارت هوشمند ملی در این بخش می تواند نقش بسیار مناسبی ایفا کند.
فیروزآبادی ادامه داد: طبق برنامه از سال 1397 به بعد بسیاری از خدمات در کشور همچون بانکی، حمایتی، بهداشتی و ایمنی تنها از طریق کارت هوشمند ملی ارایه خواهد شد که البته با شروع سال 1397 این برنامه به تدریج و در برخی بخش ها شروع خواهد شد.
 
وی در ارتباط با آخرین وضعیت مسدود کردن 8 هزار کانال تلگرامی که محتوای نامناسب تولید می کنند نیز با بیان اینکه این موضوع باید از قوه قضاییه پیگیری شود، افزود: البته قوه قضاییه در این ارتباط جلسات مشترکی با وزارت ارتباطات داشته است و تصمیماتی نیز در این باره اتخاذ شده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره تعداد کانال های دارای مجوز بیش از پنج هزار عضو نیز گفت: درحال حاضر حدود 17 هزار کانال مجوز گرفته اند و به زودی برای کسانی که برای دریافت مجوز مراجعه نکرده اند، یک بسته اعلام خواهد شد.
 
فیروزآبادی همچنین نمایشگاه دیجیتال امسال را در مقایسه با سال گذشته در ابعاد مختلف از جمله فضا و تنوع موضوعی مطلوب تر دانست و دلیل خود را رشد فزاینده در ضریب رشد اینترنت و پهنای باند در کشور، افزایش تعداد کانال ها و در کل توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور دانست.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه درباره استقبال از یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال نیز گفت: مخاطب این نمایشگاه به طور حتم مخاطب کیفی است.
یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال تا 26 آبان ماه جاری همه روزه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.