اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 20, 2017
22:49 دوشنبه، 29ام آبانماه 1396
کد خبر: 85857

رقابت سیسکو و هواوی بر سر توسعه شهرهای هوشمند

خبرآنلاین : دو کمپانی هواوی چین و سیسکو آمریکا دست به دوئل جدیدی برای توسعه شهرهای هوشمند زده‌اند. مغز اصلی شهر هوشمند، پیکره بندی و مدیریت بر شبکه یکپارچه حسگرها و دیتا است که به‌عنوان مغز شهر هوشمند نمود می‌کند. این هفته و در کنگره جهانی شهر هوشمند در بارسلونای اسپانیا، سیسکو از پلت‌فرم مدیریت شهر هوشمند خود موسوم به Cisco Kinetic for Cities پرده برداری کرد که قادر به دریافت دیتای اینترنت هوشمند از ساختمان‌ها، چراغ‌های راهنمایی و دوربین‌های شهری است.
 
سیسکو همچنین برنامه تجاری‌سازی شهر هوشمند خود را به نمایش گذاشت. سیسکو فناوری‌های شبکه‌ای خود را با پلت‌فرم اینترنت اشیای خود موسوم به Jasper IoT را در هم ادغام کرده است و به گفته مونیش گتراپال، مدیر واحد شهرهای هوشمند سیسکو، این پلت‌فرم را در بیش از ۵۰۰ مکان برگزیده نصب و راه‌اندازی کرده است. به گفته وی، آمریکا بیشتر روی بحث بودجه و بازده اقتصادی شهر هوشمند تمرکز کرده اما اروپا بر تاثیر شهر هوشمند بر پایداری و کیفیت زندگی تاکید بیشتری دارد. اما رهیافت هواوی درباره شهر هوشمند متفاوت از سیسکو است.
 
کمپانی چینی با توسعه مرکز عملیات هوشمند به‌عنوان مغز شهر هوشمند کار خود را جلو برده است. در پروژه هواوی سیستم عصبی مرکزی، دیتا را از حسگرها و دوربین‌ها گرفته و با استفاده از پهنای باند با سیم و بی سیم، پلتفرم‌های اینترنت اشیا و سیستم عامل LiteOS آنها را برای شهر هوشمند عملیاتی می‌کند. هواوی به شهر هوشمند مانند ارگانیسم موجود زنده می‌نگرد. به نظر می‌رسد دو کمپانی سیسکو و هواوی با دو رهیافت متفاوت، دوئل بزرگی را برای به دست آوردن بازار شهرهای هوشمند آغاز کرده‌اند و هر کدام که زودتر بتواند مغز شهرهوشمند را بقبولاند؛ بر بازار نوظهور غلبه خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.