تجارت الکترونیک

حراج های «جمعه سیاه» بازار فروشگاه های مجازی را به هم ریخت

مریم عسگری - فناوران : با نزدیک شدن به جمعه سیاه یا Black Friday، بازار فروشگاه های مجازی حال و هوای خاصی یافته است.
 
از اعلام حراج های ویژه با عناوینی چون حراجمعه و ... که بگذریم، نزدیک شدن به این رویداد به شدت بر فضای کسب و کار فروشگاه های مجازی و همچنین فروشگاه های سنتی تاثیر گذاشته است.
بررسی ها مشخص کرده است که طی هفته های اخیر میزان تقاضا از فروشگاه های مجازی به شدت کاهش یافته است. این اتفاق با انتشار آگهی های تبلیغاتی برخی از فروشگاه های مجازی که اقدام به برگزاری حراج ویژه برای جمعه سیاه کرده اند، محسوس تر شده است.
به عنوان مثال چندی قبل یکی از فرو.شگاه های مجازی آگهی فروش کنسول بازی ps4 با ظرفیت 500 گیگابایت را با قیمتی حدود 600 هزار تومان در تاریخ 3 و 4 آذر منتشر کرد. این درحالی است که قیمت واقعی این کنسول حدود 4 برابر قیمت اعلام شده در حراج است.
همین موضوع موجب شده است تقاضا برای این کنسول، صرف نظر از اینکه فقط تعداد محدودی برای خرید این کنسول در حراج مد نظر موفق به خرید می شوند، به شدت کاهش یافته است.
فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان برگزاری این رویداد در بازار ایران می گویند: میزان تقاضا در بازر کامپیوتر ایران به شدت کاهش یافته است، اما از زمانی که تبلیغات برای حراج های ابتدای ماه آذر منتشر شده است، وضعیت تقاضا کاهش بیشتری یافته است.
این اتفاق تنها در بازار کامپیوتر ایران مشاهده نمی شود و حتی فروشندگان پوشاک و ... هم در این زمینه اظهار ناراحتی کردند. به گفته آنها، اگر چه در نظر گرفتن تخفیف برای خرید کالاهای کامپیوتری اقدامی خوب است و به رونق بازار منجر می شود؛ اما نباید تخفیف به صورتی باشد که بازار سنتی را به خطر اندازد.
با این حال کارشناسان می گویند: با توجه به محدودیت کالاهای تخفیف دار، به نظر نمی رسد که این رویدادها در بازار ایران تاثیری داشته باشد و تنها یک جو روانی در بازار ایران ایجاد کرده است.

​​