لبه تکنولوژی

November 23, 2017
21:52 پنجشنبه، 2ام آذرماه 1396
کد خبر: 85928

آیا بلاک‌چین می‌تواند به تولید خودروهای خودران سرعت بخشد؟

 
ازآنجایی‌که به سرعت در حال رسیدن به آینده‌ای با وسایل نقلیه مستقل و خودران هستیم، ایده استفاده از بلاک‌چین برای اتصال خودروها و دیگر دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT)  بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه به نظر می‌رسد خانه‌های هوشمند (که در آن درها، ترموستات‌ها و لوازم برای قابلیت‌های بیشتر به اینترنت متصل می‌شوند) یک سال پیش رایج بوده، اما استارتاپ بلاک‌چینی درحال تبدیل به پتانسیلی برای اتصال خودروهاست.
 
جان گریتس (John Gerryts)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت Oaken می‌گوید: «زمانبندی همه‌چیز است. حالا زمان مناسب برای شروع ساخت این قبیل چیزهاست.»
 
 
وی ادامه داد: «هر کس به نوبه خود با این مسائل درگیر است و رسیدن به وسایل نقلیه مستقل بسته به این دارد که شما در ۵-۱۰ سال آینده با چه کسی صحبت می‌کنید.»
 
فرصت‌ها در این زمینه
گریتس گفت اکثر کارآفرینان در زمینه ماشین خودران، بر روی حرکت متمرکز هستند. با این وجود، Oaken بر روی لایه‌ها و سیستم‌های پشتیبانی که زمینه‌ساز این عملیات هستند تمرکز دارد.
 
استارتاپ‌ها می‌توانند برای این قسمت از صنعت از قراردادهای هوشمندی که بر روی بلاک‌چین وجود دارد برای اتصال همه چیز استفاده کنند.
 
به علاوه، خودروهایی که مجهز به مخزن ارز رمزنگاری‌شده می‌باشند، می‌توانند با استفاده از یک راه پرداخت سریع و ارزان قیمت، خدمات خرید مثل تنظیم یا تعویض روغن را انجام دهند.
 
Oaken خودش را مسئول مراقبت از گواهینامه وسایل نقلیه می‌داند، بنابراین اطلاعات را در بلاک‌چین وارد می‌کند تا هویت دیجیتال را به وسایل نقلیه بدهد. هنگامی که این هویت‌ها ایجاد شد، Oaken می‌تواند از GPS برای پیگیری ماشین استفاده کند و مکان آن را در بلاک‌چین نشان دهد.
 
 
همچنین داده‌های جمع آوری شده از اتصال وسیله نقلیه به اینترنت مانند الگوهای ترافیکی، می‌تواند توسط مصرف کنندگان، توسعه دهندگان نرم افزار و تولید کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
 
به گفته جیمز جانسون (James Johnson)، یکی از مؤسسین و مدیر ارشد بازاریابی در Oaken، «اگر همه داده‌های دیگران را داشته باشند، مسیر سریع‌تری برای خودروهای خودران خواهد بود.»
 
او می‌گوید: «اگر تولید کننده تجهیزات اولیه و سایر گروه‌ها می‌خواهند مسیر رسیدن به سطح پنجم رانندگی مستقل را سرعت ببخشند، بهترین راه، استفاده از بلاک‌چین برای به اشتراک گذاشتن تمام داده‌ها است.»
 
اما Oaken قبل از اتومبیل‌های خودران می‌خواهد ماشین‌های امروز را تجهیز کند، اتومبیل‌هایی که توسط انسان رانده می‌شوند اما توانایی خرید خدمات با استفاده از ارز رمزنگاری‌شده را دارند.
 
این شرکت اخیرا یک اثبات مفهوم (PoC)  را برای هکاتون حمایت شده توسط امارات متحده عربی، که جایگاه اول را کسب کرده، ساخته است. این پروژه به ماشین‌های Tesla امکان پرداخت عوارض جاده‌ای در شبکه اتریوم را می‌دهد.
 
گریتس گفت در حالی که تاکنون هیچ خروجی تجاری از PoC حاصل نشده، شرکت تمرکز خود را بر روی پروژه موسسه تحقیقاتی تویوتا قرار داده است. طبق اخباری که اخیراً اعلام شد این موسسه یک کنسرسیوم با شرکای استارتاپ بلاک‌چین با تمرکز بر استفاده‌ بالقوه از بلاک‌چین تشکیل خواهد داد.
 
Oaken همچنین در حال توسعه سیستم اجاره کوتاه مدت خودرو است. این شرکت می‌خواهد راهی پیدا کند تا به افراد، تولید کنندگان و یا شرکت‌های دیگر اجازه دهد وسایل نقلیه اجاره کنند. طی این پروسه‌، تمام داده‌ها و انتقال پول بر روی بلاک‌چین اتفاق می‌افتد.
 
این استارتاپ با یک برنامه کاربردی غیرمتمرکز (dapp)  بر روی اتریوم به افراد اجازه می‌دهد وسایل نقلیه خود را برای اجاره کوتاه مدت ثبت کنند. در طرف دیگر نیز افراد می‎‌توانند برای اجاره وسایل نقلیه اقدام به ورود و ثبت نام کنند.
 
Oaken و سایراستارتاپ‌های بلاک‌چین در کنسرسیوم تویوتا – از جمله Gem، BigchainDB و Commuterz اعلام کردند که قصد دارند توجه تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات اصلی (OEMها) را جلب کنند. آنها امیدوارند که این تلاش‌ها کمک کند تا قبل از بازار، سخت‌افزار مرتبط با بلاک‌چین به اجزای وسایل نقلیه تبدیل شود.
 
آزاد کردن پول واسطه
ارزش Uber بیش از ۶۰ میلیارد دلار است و تمام این شرکت به‌عنوان یک ارتباط‌دهنده عمل می‌کند.
 
جانسون این پرسش را مطرح می‌کند که «چه می‌شود اگر یک رابطه مستقیم بین صاحب وسیله نقلیه و مصرف‌کننده وجود داشته باشد؟»
 
با حذف واسطه‌هایی مانند Uber یا Lyft، رانندگان بدون پرداخت هزینه اضافی تا ۲۰ درصد، کسب درآمد می‌کنند و مصرف کنندگان سواریِ ارزان‌تری خواهند داشت.
 
همه شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات اصلی به دنبال این هستند که چگونه در این قضیه سهمی ببرند.
 
جانسون ادامه می‌دهد: «درحالی‌که ممکن است تولیدکنندگان اتومبیل کم‌تری به فروش برسانند، اما ازهرخودرو پول بیش‌تری دریافت خواهند کرد. درواقع به‌جای فروش ماشین، مدل‌های پرداخت به ازای هر استفاده را ارائه می‌دهند.»
 
 
همچینین ازآنجایی‌که Oaken در مورد آینده شهرهای هوشمند فکر می‌کند، استفاده از جاده‌ها برای رانندگی اشتراکی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا در اغلب شهرهای ایالات متحده، تعداد جاده‌ها حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از خطوط حمل و نقل عمومی است.
 
در ادامه جانسون به CoinDesk گفت: «من فکر می‌کنم این فرصت بسیار بزرگی است که تمام بازیکنان مختلف در فضای بلاک‌چین در حال تلاش برای به دست آوردن این راه حل هستند.»
 
تغییر اساسی در بیمه
یکی از بخش‌هایی که با محبوب‌تر شدن اجاره کوتاه مدت اتومبیل‌های فردی کاملا تغییر خواهد کرد بیمه‌ی اتومبیل است.
 
به گفته جانسون: «بیمه‌ها همیشه ۱۲ ماهه در نظر گرفته می‌شود اما اکنون ما در حال ساخت شکلی از بیمه برای مدت ۵ یا ۲۰ دقیقه هستیم.»
 
بسیاری از کارشناسان حرکت به سمت بیمه مبتنی بر استفاده (UBI) یا «پرداخت بهای رانندگی» (PAYD)  را پیش‌بینی کرده‌اند. این کار نه فقط به دلیل اجاره کوتاه مدت، بلکه به علت گسترش دستگاه‌های راه دور و گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. به کمک این دستگاه‌ها بر رفتار رانندگی افراد نظارت شده و برای رانندگی خوب آنها تخفیف یا حق‌بیمه بهتری در نظر گرفته می‌شود.
 
گریتس می‌گوید: «بیمه مبتنی بر استفاده به اندازه کافی داینامیک خواهد بود که اگر راننده بهتری باشید، بیمه فردای شما را بیشتر شارژ کند.»
 
مشکل این مدل‌ها این است که بیمه قرار است یک مکانیزم اشتراکی برای توزیع هزینه‌ها بین چندین نفر باشد و به نوبه خود این هزینه‌ها را پایین نگه دارد.
 
علاوه بر این، نظارت از راه دور می‌تواند گاهی به جمعیتی خاص ضرر برساند. به عنوان مثال، اکثر بیمه‌گران برای رانندگی در اواخر شبِ منتهی به صبح زود حق بیمه قائل نمی‌شوند زیرا به لحاظ آماری دقیقا زمانی است که بیشتر تصادفات اتفاق می‌افتد. اما با این کار، افراد می‌توانند تا اواخر شب کار‌ کنند یا شیفت شب ‌بمانند پس در معرض خطر هستند.
 
با این حال طبق گفته گریتس، شرکت بیمه تویوتا نیز در این تحقیق مشارکت دارد و روی این چالش‌ها کار می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.