بازی

فناوری اطلاعات

November 25, 2017
21:14 شنبه، 4ام آذرماه 1396
کد خبر: 85960

معاون وزیر ارتباطات میگوید بازی سازان برای استفاده از 1/5 میلیارد دلار وام، به شهرهای کم جمعیت بروند

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: با اجرای مدل جدید تعرفه گذاری اینترنت، مانند کشورهای توسعه یافته، ما هم وارد دنیایی می شویم که اپراتورها بحث حجم را حذف کرده و بر مبنای سرعت اینترنت را واگذار می کنند.

 
نخستین دوره کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال: گرایش ها، فناوری ها و کاربردها، با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و بهروز مینایی دبیر علمی کنفرانس، صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز به کار کرد.
 
نصرالله جهانگرد در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: این موضوع که صنعت بازی های رایانه ای به مرحله ای از بلوغ رسیده است که به فاز پژوهشی وارد شده را باید به فال نیک گرفت و این موضوع نشان از عمیق شدن و ساخت یافتگی این صنعت است.
وی با بیان اینکه هر صنعتی که بخواهد پا بگیرد نیازمند اجزای مختلفی برای ساخت یافتگی و سیستماتیک شدن است گفت: در صورتی که به تولید دانش و مهارت نپردازیم، نقش ما در صنعت بازی های رایانه ای در حد مصرف کننده باقی می ماند.
جهانگرد ادامه داد: زبان مفاهمه در جهان امروز تصویری شده است به گونه ای که مفاهیم مهم یک کتاب را می توان در یک تیزر یا انیمیشن یک دقیقه ای به مخاطبان ارایه کرد. در صورتی که این پدیده به ابزاری تبدیل شود که مخاطب، عنصر فعالی در آن باشد، آن را می توان بازی دانست. در واقع در بازی های رایانه ای، بازیگر عنصر تکمیل کننده محصول است و بدون آن محصول کارایی ندارد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تصور ساده انگارانه ای است اگر بازی را تنها یک ابزار تفریحی برای نوجوانان و جوانان بدانیم، گفت: بازی های رایانه ای ابعاد مختلفی از جمله روانشناختی، اخلاقی، اجتماعی و مهارت آفرینی دارد و توجه به این ابعاد، نیازمند عقبه فکری، دانشی و پژوهشی است و باید برای بازی سازان خوراک لازم علمی را فراهم کرد.
 
وی افزود: فرهنگ و تاریخ عمیق و چندبعدی جامعه، ذخایر بسیار زیادی را در اختیار بازی سازان قرار می دهد و به آنها توصیه می کنم مطالعات زیادی در حوزه های فرهنگ، تاریخ، تمدن و موضوعات اجتماعی و روانشناسی داشته باشند تا بازی های بزرگ تر، عمیق تر و موثرتری بسازند.
جهانگرد با بیان اینکه ابزارهای لازم برای ساخت و توسعه صنعت بازی های رایانه ای در کشور فراهم است گفت: با همکاری و هماهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای استفاده بازی سازان از این ابزار را باید تسهیل کرد و آموزش مهارت را عمومی تر کنیم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان سیاست جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعرفه گذاری اینترنت کشور گفت: مانند کشورهای توسعه یافته، ما هم وارد دنیایی شده ایم که اپراتورها بحث حجم را حذف کرده و بر مبنای سرعت اینترنت را واگذار می کنند. این موضوع فرصت ویژه ای برای بازی سازان و بازی فروشان است و صنعت بازی های رایانه ای را توسعه می دهد.
وی با بیان اینکه تنها فایده بازی های رایانه ای سرگرمی نیست گفت: این صنعت اشتغال زایی فراوانی را برعهده دارد. علاوه بر این یک بازی ساز، مهارت های زیادی را آموخته است که می توان از این مهارت ها در سایر بخش های صنعت کامپیوتر کشور استفاده کرد.
جهانگرد ادامه دارد: توقع داریم جریان پژوهشی کشور به جنبه های علوم انسانی بازی ها بیش از پیش بپردازد. اگر یک چالش می تواند روی جنبه منفی روانشناختی مخاطب کار کرده و او را به نقطه سقوط بکشاند، پس حتما می توان روی جنبه های مثبت که می تواند سبب افزایش سرمایه های انسانی شود کار کرد. 
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه وزارت ارتباطات تعامل زیادی با بنیاد ملی بازی های رایانه ای دارد گفت: امیدواریم بتوانیم در سطح ملی حمایت هایی را که بازی سازان به آن نیازمندند، به صورت منظم و ساخت یافته و بدون دخالت در جریان بازار انجام دهیم.
وی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای می تواند به صورت موضوعی نیازهای بازی سازان را به ما منتقل کند گفت: علاوه بر اینکه امروز مراکز داده و بسترهای ابری به صورت آسان تری در اختیار بازی سازان قرار دارد، به زودی یک مرکز جدید پرظرفیت پردازش راه اندازی می شود و بازی سازان می توانند رندرینگ های سنگین خود را در این مرکز انجام دهند.
 
جهانگرد با بیان اینکه دولت نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه اشتغال در شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت بودجه اختصاص داده است گفت: این منابع با کمک های بانک ها بیش از 12 هزار میلیارد تومان می شود. صنعت بازی سازی به راحتی می تواند با توزیع شبکه تولید خود از این اعتبارات استفاده کند. امکانات فنی اعم از زیرساخت ها و مراکز داده نیز در شهرهای کوچک فراهم است.
 
 آمار و ارقام کنفرانس
بهروز مینایی دبیر علمی کنفرانس نیز در این مراسم گفت: نخستین دوره کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال با همراهی دانشگاه علم و صنعت برپا شده و هر سال این کنفرانس در یکی از دانشگاه های کشور ادامه خواهد یافت.
وی افزود: 148 مقاله به این کنفرانس رسید که 88 مقاله پذیرفته شد. از این تعداد 42 مقاله به صورت شفاهی و 46 مقاله به صورت پوستر ارایه شده است.
مینایی با بیان اینکه 36 مقاله در بخش علوم انسانی به دبیرخانه رسیده است گفت: این موضوع نشان می دهد جای یک کنفرانس تخصصی در حوزه مطالعات بازی های دیجیتال که ابعاد علوم انسانی را دربربگیرد، خالی بود. 
وی افزود: سه مجله علمی و پژوهشی کشور قبول کرده اند که با پذیرش داوری های این رویداد، مقالات منتخب را به چاب برسانند.
مینایی با بیان اینکه با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، جشنواره بازی های جدی در ذیل این جشنواره برگزار شده است گفت: 5 بازی به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده و در روز اختتامیه بازی برتر 20 میلیون تومان جایزه می گیرد.
دبیر علمی کنفرانس گفت: جای خالی پدافند غیرعامل در حوزه تولید بازی های جدی کاملا محسوس است و با وجود مذاکرات فراوان، این سازمان در سرمایه گذاری در این حوزه بسیار کند عمل می کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.