تلفن همراه

گوشی

November 25, 2017
21:16 شنبه، 4ام آذرماه 1396
کد خبر: 85961

آیفون سه نرخی شد

ساحره چمنی – فناوران : پس از اجرای بخش مانیتورینگ طرح رجیستری گوشی های موبایل که تنها در خصوص یک مدل جدید گوشی های آیفون اعمال شد، نه تنها بازار عرضه و فروش آیفون سروسامان پیدا نکرد، بلکه این گوشی سه نرخی شد.
 
از روز ۲۸ مهرماه که اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل ظاهرا عملی شد، بیشترین تمرکز مسوولان روی گوشی آیفون X بود و مدام خبرهایی درباره ممنوعیت واردات، قاچاق بودن و غیرفعال شدن آن پس از اجرای طرح رجیستری منتشر شد. حتی خریداران پیامک هایی مبنی بر قاچاق بودن گوشی و غیرفعال شدن آن پس از یک ماه دریافت کردند. بر این اساس یک یا دو شرکت اقدام به واردات رسمی این گوشی کردند و بخش بزرگی از آن را در اختیار فروشگاه های اینترنتی قرار دادند و به خریداران توصیه شد که حتما این گوشی را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنند که البته قیمت آن نیز گران تر از مغازه های سنتی بود. 
 
با این حال بخش کوچکی از این محموله رسمی در اختیار فروشگاه های فیزیکی بازار قرار گرفت که تعداد آن محدود است. این در حالی است که تعداد زیادی از گوشی های آیفون مثل همیشه به شکل قاچاق وارد بازار شده و هم اکنون در مغازه ها با قیمت معقول تری در اختیار مشتری قرار می گیرد اما گفته می شود این احتمال وجود دارد که پس از یک ماه گوشی غیرفعال شده و از کار بیفتد. 
 
با این حال اما بسیاری از مشتریان حاضرند که این گوشی را بدون گارانتی و با قیمت معقول تری خریداری کنند و پس از اجرای طرح رجیستری و غیرفعال شدن، عوارض گمرکی و سود بازرگانی آن را پرداخت کرده و گوشی خود را مجددا فعال کنند. 
اما در این میان برخی از واردکنندگان که گوشی ها را به شکل قاچاق به بازار عرضه کرده اند، اقدام به رجیستر و ثبت شماره سریال گوشی در شبکه اپراتوری کشور کرده اند که این گوشی ها به نام «شبه قانونی» شناخته می شود و قیمتی بین گوشی قانونی و قیمت قاچاق دارد. البته به این گوشی ها گارانتی تعلق نمی گیرد و مشتری فقط از بابت غیرفعال نشدن دستگاهش پس از اجرای طرح مطمئن خواهد بود. 
 
 ورود مسافری آیفون X ممنوع نیست 
از سوی دیگر در حالی که پیش تر اعلام شده بود که واردات آیفون X به شکل مسافری و چمدانی ممنوع است، حالا گمرک اعلام کرده که ورود گوشی آیفون  X به صورت مسافری باید بر اساس بخشنامه ای صورت پذیرد که پیش از این جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است.
 
بر اساس این بخشنامه؛ مسافرانی که به کشور وارد می شوند در صورتیکه خارج از کشور گوشی همراه خریداری کرده باشند، موظف هستند تلفن همراه خود را در بدو ورود به گمرک محل ورود خود اظهار کنند. 
 
بر این اساس گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیرتجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه مراتب اظهار ذی نفع را در سامانه مسافری از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد کرده و سپس از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده برای درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام کنند.
 
در این بخشنامه تاکید شده است در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور در هنگام ورود به کشور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسوولیت آن با مسافر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.