بازی

فناوری اطلاعات

November 27, 2017
17:40 دوشنبه، 6ام آذرماه 1396
کد خبر: 86064

راهنمای خرید کنسول بازی؛ Xbox One ،PS4 یا Switch؟

 
راهنمای خرید کنسول بازی
 
به دلیل موفقیت عظیم نینتندو سوییچ و رشد فزاینده‌ی بازی‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان می‌توان گفت کنسول‌های بازی این سه شرکت بزرگ در دوران اوج خود به سر می‌برند. کنسول نینتندو سوییچ نه‌تنها از بازی‌های جذاب نینتندو بهره می‌برد، بلکه از آن می‌توان به‌عنوان یک کنسول قابل حمل هم استفاده کرد. پلی استیشن ۴ بازی‌های اختصاصی فراوانی دارد که بیشتر آن‌ها مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌اند و همچنین از واقعیت مجازی هم پشتیبانی می‌کند؛ و ایکس باکس وان هم ازلحاظ سخت‌افزاری یک سر و گردن از باقی کنسول‌ها بالاتر است. در ادامه، این ۳ کنسول بازی را با هم مقایسه می‌کنیم تا از مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها باخبر شوید و درنهایت بتوانید بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.
 
کنسول بازی نینتندو سوییچ
 
مهم‌ترین ویژگی کنسول نینتندو سوییچ انعطاف‌پذیری آن است. شما می‌توانید این کنسول را به تلویزیون متصل کنید و به‌عنوان یک کنسول خانگی از آن بهره ببرید؛ یا با اتصال دسته‌ها به کناره‌های نمایشگر مانند یک کنسول دستی از آن استفاده کنید. شاید هم بخواهید نمایشگر را در جای دیگری قرار دهید و از طریق دسته‌های بی‌سیم بازی کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کنسول، دسته‌های آن است که به آن‌ها «جوی-کان» (Joy-Con) گفته می‌شود. کاربران با استفاده از این جوی-کان‌ها از قدرت مانور بیشتری بهره‌مند می‌شوند و همچنین موتورهای لرزاننده‌ای هم درون آن‌ها وجود دارد که حس گرفتن اشیاء واقعی را به کاربران انتقال می‌دهد.
 
در مقابل، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان کنسول‌های خانگی سنتی محسوب می‌شوند. هرکدام از آن‌ها هم ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. به‌طور مثال می‌توانیم به پشتیبانی از بلو-ری‌های ۴K در کنسول‌های ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس اشاره کنیم که پلی‌استیشن ۴ از چنین مشخصه‌ای بهره نمی‌برد.
 
 
تنوع بازی‌ها
 
بهترین کنسول بازی
 
 
نینتندو سوییچ از لحاظ بازی‌های اختصاصی کم و کسری ندارد. به‌طور مثال می‌توانیم به بازی‌های محبوبی مانند Super Mario Odyssey و The Legend of Zelda: Breath of the Wild اشاره کنیم. همچنین نباید بازی‌های چندنفره‌ی جذاب این کنسول مانند Splatoon 2، Arms و Mario Kart 8 Deluxe را از قلم بیندازیم.
 
نینتندو سوییچ همچنین همانند معدن طلا برای بازی‌سازان مستقل است. به همین خاطر بسیاری از بازی‌سازان مستقل عناوین جذابی را برای این کنسول ارائه داده‌اند. در کنار این بازی‌های مستقل، سوییچ از برخی از بازی‌های پر سروصدا مانند Doom، Skyrim، NBA 2K18 و L.A. Noire هم پشتیبانی می‌کند. با این حال، در این کنسول جدیدترین بازی‌های Call of Duty، Battlefield یا Assassin’s Creed را پیدا نخواهید کرد.
 
 
اگر چنین بازی‌هایی برای شما خیلی اهمیت دارد، پس بهتر است که به فکر خرید ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن ۴ باشید. هردوی این کنسول‌ها تقریبا از بیشتر بازی‌های پر سروصدا مانند Star Wars Battlefront II، Shadow of War و Dark Souls پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بازی‌های مستقل هم دسترسی داشته باشید. پلی‌استیشن ۴ معمولا به تنوع بازی‌های اختصاصی‌اش شهرت دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به بازی‌هایی همچون Uncharted 4، Horizon: Zero Dawn و Bloodborne اشاره کنیم. گرچه ایکس‌باکس ازلحاظ بازی‌های اختصاصی حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما سری بازی‌های اختصاصی این کنسول مانند Gears of War، Halo و Forza طرفداران پروپاقرص زیادی دارد.
 
علاوه بر موارد عنوان‌شده، ایکس‌باکس وان تنها کنسول این لیست محسوب می‌شود که با بازی‌های نسل قبل خود سازگاری دارد. ایکس‌باکس وان با بیش از ۳۰۰ بازی ایکس‌باکس ۳۶۰ و تعداد کمی از بازی‌های ایکس‌باکس نسل اول سازگار است.
 
خرید پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان
 
مشخصات فنی و سخت‌افزار
 
ازلحاظ سخت‌افزاری، سوییچ انعطاف‌پذیری را به قدرت گرافیکی ترجیح داده است. این کنسول از نوع خاصی از پردازنده‌ی «تگرا» (Tegra) که ساخت شرکت «انویدیا» (Nvidia) است بهره می‌برد. شرکت انویدیا در همین زمینه اعلام کرده که پردازنده‌ی سوییچ بر اساس معماری مشابه کارت گرافیک‌های برتر GeForce ساخته شده است.
 
سوییچ مجهز به یک نمایشگر ۶٫۲ اینچی است که از رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بهره می‌برد؛ البته این کنسول در هنگام اتصال به تلویزیون می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن ۱۰۸۰p نمایش دهد. حافظه‌ی داخلی سوییچ ۳۲ گیگابایت است که با استفاده از کارت حافظه‌ی microSD می‌توانید آن را افزایش دهید. این کنسول از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. دوام باتری این کنسول در حدود ۳ تا ۶ ساعت است و هنگام بازی کردن با آن می‌توانید ویدیو ضبط کنید یا اسکرین‌شات بگیرید.
 
 
ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ به لطف استفاده از کارت گرافیک AMD و ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ازلحاظ سخت‌افزاری بسیار قوی‌تر هستند. ارزان‌ترین نوع این کنسول‌ها از ۵۰۰ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد که البته با استفاده از هاردهای اکسترنال می‌شود آن را افزایش داد.
 
هر دوی این کنسول‌ها نوع قدرتمندتری هم عرضه کرده‌اند. ایکس‌باکس وان ایکس حدود ۳ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت پلی‌استیشن ۴ پرو در حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. ایکس‌باکس وان ایکس قدرتمندترین کنسول موجود در بازار محسوب می‌شود و می‌تواند بسیاری از بازی‌ها را با کیفیت ۴K حقیقی نمایش دهد. پلی‌استیشن ۴ به این اندازه قدرتمند نیست اما کاربران با استفاده از آن می‌توانند گیم‌های مختلفی را با کیفیت ۴K نه‌چندان حقیقی بازی کنند. پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۴ پرو، ایکس‌باکس وان اس و ایکس‌باکس وان ایکس از فناوری HDR پشتیبانی می‌کنند؛ این یعنی اگر تلویزیون شما مجهز به فناوری HDR باشد، می‌توانید بازی‌ها را با نور و رنگ بهتری مشاهده کنید.
 
 
واقعیت مجازی
 
هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 4
 
با وجود این که واقعیت مجازی روزبه‌روز همه‌گیرتر می‌شود، اما در بین این سه کنسول فقط پلی استیشن ۴ است که از بازی‌های واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. برای خرید هدست واقعیت مجازی PlayStation VR به همراه دوربین آن باید در حدود ۲ میلیون تومان هزینه کنید. البته اگر اهل چنین بازی‌هایی باشید از این خرید پشیمان نخواهید شد، زیرا بازی‌های جذابی برای این هدست منتشر شده است. از بین جذاب‌ترین و معروف‌ترین این بازی‌ها می‌توانیم به Batman Arkham VR و Resident Evil 7 اشاره کنیم.
 
 
ارزش خرید
 
چیزی که ارزش خرید سوییچ را پایین می‌آورد، قیمت آن است. برای خرید مدل ساده‌ی این کنسول باید حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کنید؛ مدل ساده یعنی فقط کنسول، داک و یک جفت دسته‌ی جوی-کان، اما بدون هرگونه بازی. در این میان باید به فکر لوازم جانبی آن هم باشید، مثلا اگر با این دسته‌های جوی-کان کنار نیایید، مجبورید که دسته‌ی حرفه‌ای‌تری بخرید؛ خرید چنین دسته‌ای در حدود ۳۷۰ هزار تومان برایتان هزینه دارد. خرید یک جفت دسته‌ی جوی-کان هم برایتان حدود ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.
 
 
 
ایکس باکس وان اس و پلی استیشن ۴ ازلحاظ ارزش خرید موقعیت بسیار بهتری دارند. قیمت پلی استیشن ۴ در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و دسته‌ی آن هم حدودا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. برای خرید ایکس‌باکس وان اس باید حدود ۱ میلیون تومان هزینه کنید و دسته‌ی آن هم با قیمت حدود ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین دسته‌های این دو کنسول می‌توانند به کامپیوتر متصل شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید گیم‌های موجود در کامپیوتر را هم بازی کنید. شایان ذکر است که ایکس‌باکس وان اس می‌تواند بلو-ری‌های ۴K را پخش کند و با توجه به قیمتی که دارد، می‌توان آن را یکی از ارزان‌ترین بلو-ری پلیرهای ۴K موجود در بازار به حساب آورد.
 
ازلحاظ سرویس‌های آنلاین هم کاربران با پرداخت سالیانه حدود ۲۴۰ هزار تومان می‌توانند به ایکس‌باکس لایو یا پلی‌استیشن پلاس متصل شوند و گیم‌های مختلفی را به‌صورت چندنفره در محیط آنلاین بازی کنند. سرویس آنلاین نینتندو سوییچ در حال حاضر رایگان است اما در سال ۲۰۱۸ که نسخه‌ی نهایی این سرویس ارائه می‌شود، کاربران برای استفاده از آن باید سالیانه ۲۰ دلار حق اشتراک بپردازند. در حال حاضر برای چت کردن در سرویس آنلاین سوییچ ناچارید که از اپلیکیشن موبایل این کنسول استفاده کنید. بنا به گفته‌ی نینتندو، بعد از عرضه‌ی نسخه‌ی کامل این سرویس آنلاین، هرماه تعدادی بازی قدیمی هم به‌صورت رایگان عرضه می‌شود.
 
کنسول بازی ایکس باکس وان اس
 
سخن آخر
 
 
سوییچ، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند و انتخاب آن‌ها درنهایت بستگی به اولویت‌های خریدار دارد. مثلا اگر طرفدار پروپاقرص بازی‌های نینتندو هستید، کنسول سوییچ مناسب شما است و در ضمن با خرید نینتندو سوییچ می‌توانید از آن هم به‌صورت یک کنسول خانگی و هم به‌صورت یک کنسول قابل حمل استفاده کنید.
 
پلی استیشن ۴ هم از تعداد زیادی بازی اختصاصی باکیفیت بهره می‌برد و تنها کنسول این لیست است که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. ایکس باکس وان اس نه‌تنها می‌تواند بلو-ری‌های ۴K را پخش کند، بلکه از بازی‌های نسل‌های قدیمی‌تر ایکس‌باکس هم پشتیبانی می‌کند. درنهایت می‌توان گفت هیچ‌کدام از این کنسول‌ها بی‌کیفیت نیستند و با مشخص کردن اولویت‌های شخصی، می‌توانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.