اپراتورها

تلفن همراه

November 28, 2017
21:06 سه شنبه، 7ام آذرماه 1396
کد خبر: 86080

مبلغ جایزه مصطفی (ص) چقدر است؟

 
جایزه مصطفی(ص) پرارزش‌ترین جایزه علمی در دنیای اسلام و یکی از ارزشمندترین جوایز علمی دنیاست.
 
جوایز علمی بطور طبیعی براساس دستاوردهای پژوهشی و پیشتاز در عرصه دانش و فناوری اعطا می‌شوند اما با توجه به محبوبیت جایزه نوبل می‌توان گفت مبلغ یا ارزش مادی جوایز علمی نقش فراوانی در شهرت و اعتبار آن‌ها دارد. از این‌رو نگاهی داریم به ارزش مالی جایزه مصطفی که به عنوان با ارزش‌ترین جایزه علمی دنیای اسلام در ایران پایه‌گذاری شده است.
 
در حال حاضر جوایز نوبل معمولا حدود یک میلیون دلار ارزش مالی دارند. این مبلغ از طریق منافع اهدا شده به بنیاد غیرانتفاعی نوبل تامین می‌شود.
 
جایزه مصطفی نیز علیرغم عمری بسیار کوتاه به نوبل اسلامی معروف شده است. این شهرت نه تنها به واسطه رویکرد علمی دبیرخانه این جایزه بلکه به دلیل ارزش بالای مالی این جایزه بدست آمده است.
 
جایزه مصطفی یکی از بالاترین ارزش‌های مالی را در میان جوایز علمی دنیا دارا است. مبلغ جایزه مصطفی در هر بخش از مسابقه برابر با ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست که با توجه به اعطای این جایزه در چهار بخش مبلغ کل جایزه مصطفی به دو میلیون دلار می‌رسد. البته این در صورتی است که بخش داوری در هر چهار بخش دانشمندانی را حائز دریافت جایزه مصطفی تشخیص دهد.
 
محل تامین مبلغ جایزه مصطفی بیت‌المال یا بودجه دولت نیست.
 
هرچند متصدی «جایزه مصطفی» پارک فناوری پردیس است و این جایزه از حمایت و معاضدت بسیاری سازمان‌های دولتی و مقامات حال و گذشته‌ی کشورمان برخوردار است اما این جایزه ماهیتی غیردولتی دارد و محل تامین مبلغ جایزه نیز کمک‌های مردمی و بخش خصوصی در قالب وقف است.
 
وقف علمی در جهان، دنیای اسلام و بخصوص ایران سابقه‌ای طولانی دارد. چه بسیار کتاب‌خانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و رویدادهایی که با وقف دارایی افراد خیر و شرکت‌های خصوصی ساخته و اداره شده‌اند. جایزه مصطفی درواقع با امید به همین سابقه‌ی فرهنگی و سنت حسنه از سال ۱۳۹۱ برنامه‌ریزی شد و سال ۱۳۹۴ نخستین دوره آن برگزار شد. امسال نیز پس از دوسال شاهد برگزاری دومین دوره این جایزه هستیم.
 
به گزارش اداره کل ارتباطات همراه اول، دوازدهم آذرماه مراسم اعطای دومین دوره «جایزه مصطفی» در تهران برگزار می‌شود و همراه اول حامی اصلی این جایزه ارزشمند است.
 
رشته‌ها و زمینه‌های جایزه مصطفی (ص)
 
در حال حاضر جایزه مصطفی در چهار بخش زیر به دانشمندان منتخب تعلق می‌گیرد:
 
۱- جایزه مصطفی برای علوم و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات
 
۲- جایزه مصطفی برای علوم و فناوری‌های زیستی و پزشکی
 
۳- جایزه مصطفی برای علوم و فناوری‌های نانو
 
۴- جایزه مصطفی برای رشته‌های عمومی
 
در ۳ حوزه اول باید دانشمند واجد شرایط، تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را داشته باشد اما در حوزه چهارم دانشمند برتر باید مسلمان باشد؛ اما داشتن تابعیت این کشورها ضرورتی ندارد. می توان با اطمینان گفت مهمترین هدف جایزه مصطفی، تشویق دانشمندان مسلمان به فعالیت بیشتر در سطوح بالای پژوهشی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.