بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری سرآوا در هولدینگ توشا

علی‌بابا رسماً مالک زورق شد

شرکت‌های زورق و علی‌بابا امروز در حاشیه کنفرانس D8 در پارک فناوری پردیس خبر از ادغام با هم دادند و در این راستا شرکت «سرآواپارس» (سرمایه‌گذار زورق) نیز در هولینگ «توسعه تجربه شایسته سفر» یا «توشا» (دارای برندهای علی‌بابا، جاباما و...) سرمایه گذاری کرد و ۲۵ درصد از سهام این هولدینگ را به دست آورد.
 
«کامران خوشی»، مدیرعامل زورق در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که بر اساس این توافق، مجموعه علی‌بابا زورق را خریداری کرده است اما برند زورق، پلتفرم و تیم آن حفظ خواهد شد. وی هدف این ادغام را هم‌افزایی در توسعه صنعت گردشگری و استارتاپی ایران عنوان می‌کند: «از این پس مجموعه زورق زیر نظر هولدینگ توشا فعالیت خواهد کرد. با جمع شدن شرکت‌ها زیر یک چتر، هم فعالیت آنها تقویت می‌شود و هم بخش خصوصی برای مذاکره با حاکمیت قدرت بیشتری پیدا می‌کند. از سوی دیگر این تمرین خوبی است تا به جای آنکه سرمایه گذارها با هم رقابت کنند، در کنار هم برند قوی‌تری بسازند.»
 
خوشی عنوان می‌کند که هر دو برند علی‌بابا و زورق فعلاً قرار است هر کدام به شکل مستقل به کار خود ادامه دهند تا بعداً در مورد جزییات فعالیت‌ آنها تصمیم‌گیری شود: «در حوزه گردشگری، فعالیت همزمان دو مجموعه با یک هدف زیر چتر یک هولدینگ امری متداول است.»
 
سرآوا از مدت‌ها پیش علاقمند به سرمایه‌گذاری در هولدینگ توشا و مجموعه علی‌بابا بوده است. کامران خوشی نیز اکنون عنوان می‌کند که سرآوا در خصوص این ادغام رقمی برابر با ۲۲ میلیون دلار (۹۰ میلیارد تومان) را در توشا سرمایه‌گذاری می‌کند و در ازای آن، ۲۵ درصد از سهام هولدینگ توشا که اکنون دارای برند‌های علی‌بابا، جاباما و زورق است را در اختیار خواهد گرفت؛ اتفاقی که باعث می‌شود ارزش هولدینگ توشا به ۹۶.۵ میلیون دلار (۴۰۰ میلیارد تومان) برسد.
 
مدیرعامل زورق ادغام شدن زورق در مجموعه علی‌بابا یا کارکرد مستقل هر دو مجموعه را در گروی تصمیمات بعدی تیم جدید از سهامدارن می‌داند و خبر می‌دهد که ادغام شدن یا مستقل کار کردن زورق و علی‌بابا هر کدام معایب یا مزیت‌های خودش را دارد: «در صورت ادغام کامل دو مجموعه، کار مدیریت آن ساده‌تر می‌شود و باعث ایجاد تمرکز بیشتر می شود. در حالی که استقلال دو مجموعه باعث می‌شود تا هر دو بتوانند با فرهنگ سازمانی که ساخته بودند به کارشان ادامه دهند. در حال حاضر یک ترکیب جدید از سهام‌داران به وجود آمده که تصمیم نهایی باید توسط آنها گرفته شود و من به تنهایی نمی‌توانم چنین تصمیمی بگیرم.»
 
روابط عمومی علی‌بابا در رابطه با خرید زورق به دیجیاتو می‌گوید که هنوز برنامه‌ریزی قطعی برای این برند گردشگری قدیمی انجام نشده و در مورد آینده زورق، ابهام وجود دارد: «ممکن است زورق به شکل مستقل به کار خود ادامه دهد اما احتمال بسیار کم و دور از تصوری هم وجود دارد که تصمیم به ادغام زورق در علی‌بابا گرفته شود.»
 
 

​​