اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 5, 2017
23:00 سه شنبه، 14ام آذرماه 1396
کد خبر: 86220

چگونه یک سیگنال قوی وای‌فای در تمام نقاط خانه خود فراهم کنیم؟

wifi.jpg

اگر در خانه‌ای عریض و طویل یا با معماری تودرتو زندگی می‌کنید احتمالا با مشکل نقطه کور آنتن‌دهی مواجه هستید و جاهایی از خانه به اینترنت دسترسی ندارید. این مساله می‌تواند مانع از این شود که نت‌فلیکس شما سیگنال را ردیابی کند. مجبور نیستید این قطع و وصل شدن‌ها را تحمل‌کنید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید محدوده‌ آنتن‌دهی وای‌فای را افزایش دهید.
 
 
 روتر را ارتقا دهید
راه‌های پیش پای شما برای بهبود آنتن‌دهی به آی‌اس‌پی (رساننده خدمات اینترنتی) که از آن خدمات می‌گیرید و سخت‌افزارتان بستگی دارد. برخی شرکت‌ها در قبال مشتریانی که سخت‌افزارهای همان شرکت را نصب می‌کنند دقیق‌تر هستند. بهترین شانستان این است که با آی‌اس‌پی مشورت کنید یا با مرورگرتان به دنبال فروم پشتیبانی مربوطه باشید، آنچه می‌توانید انجام دهید بسته به محل زندگی‌تان متغیر است. برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مانند کام‌کَست فهرستی از سخت‌افزارهایی را که خدمات این شرکت برایشان ارائه می‌شود معرفی می‌کنند و شما می‌توانید به‌عنوان راهنما و مرجع از آن استفاده کنید. اگر مدت‌ها است که از روتر این شرکت استفاده می‌کنید ممکن است آی‌اس‌پی شما یک به‌روز‌رسانی رایگان برایتان ارسال کند. از این گذشته اگر برای داشتن سرعتی خاص مبلغی پرداخت می‌کنید وظیفه خود آنها است که امکانات لازم برای رسیدن به بهترین سرعت ممکن درخواستی‌تان را فراهم کنند. می‌توانید کیف پولتان را بردارید و برای خرید به بازار بروید (چیزی بیش از دسترسی به اینترنت ارزش هزینه کردن دارد؟) روتر وای‌فای D-Link AC۳۲۰۰ در نمایشگاه سی‌ای‌اس رونمایی شد و قیمت آن حدود ۳۰۰ دلار است، البته نیازی هم نیست آتش به مالتان بزنید. مشخصات روتر فعلی‌تان را چک کنید و ببینید که به‌روز‌رسانی آن چقدر تاثیرگذار خواهد بود.
 
 آنتن بهتر بخرید
تعویض آنتن روتر یکی از گزینه‌ها برای بهبود آنتن‌دهی است. گرچه بسیاری از روترهای جدید سال‌هاست که از آنتن داخلی استفاده می‌کنند و سوکت‌های لازم برای اضافه کردن آنتن جدید را ندارند. اگر روتری مناسب بخرید یا روتری با سوکت خارجی داشته باشید (برای کسب اطلاعات بیشتر از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید) می‌توانید با تغییر آنتن سیگنال را تقویت کرده یا مسیر آنتن‌دهی را اصلاح کنید.
 
 روتر را جابه‌جا کنید
پرواضح است که جابه‌جایی‌ روتر از موثرترین روش‌های تقویت سیگنال در منزل است. به خاطر داشته باشید که اکثر روترها سیگنال‌ها را به‌تمامی مسیرها منتشر می‌کنند، ازاین‌رو بهترین مکان برای روتر قرار دادن آن در مرکز خانه است. اگر انجام این کار برایتان ساده نیست می‌توانید روتر را تا جای ممکن نزدیک‌تر بیاورید. دستگاه‌های سخت‌افزار امروزی در انتشار سیگنال وای‌فای خوب هستند اما بدون نقص نیستند. دیوارها، زمین، اثاثیه، آیینه‌ها و اشیای فلزی همگی تاثیر منفی بر سیگنال می‌گذارند، به همین خاطر چیدمان خانگی مناسب در اینجا اهمیت دارد. هرچقدر تبلت، گوشی هوشمند و لپ‌تاپ شما جدیدتر باشد توانایی کارکرد سریع‌تر آنها با وای‌فای در فاصله بیشتر بهتر است.‌ کنترل‌کننده‌های کودک، گوشی‌های بی‌سیم و ریزموج‌ها باعث تداخل امواج نیز می‌شوند و تغییر شبکه‌ای که روتر شما از آن استفاده می‌کند می‌تواند این اخلال را کاهش دهد. بسیاری از روترها استفاده از باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز و ۴/ ۲ گیگاهرتز را پیشنهاد می‌دهند. باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز کانال‌های بیشتری دارند و احتمال تداخلشان کمتر است. مساله دیگر به‌روزرسانی ثابت‌افزار یا سخت‌افزار است. اگر نرم‌افزار تازه‌ای برای مدل روتر شما وجود دارد پس حتما به‌روزرسانی آن تفاوت بسیاری در قابلیت‌های سخت‌افزاری ایجاد خواهد کرد. برای مطلع شدن از اینکه آیا پَچ‌های جدید در دسترس هستند یا خیر، با کارخانه سازنده روتر یا مرکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود هماهنگی کنید، ارتقادادن تنها با چند کلیک ساده به پایان می‌رسد.
 
 اشتراک گذاشتن وای‌فای با همسایه‌ها
افرادی که در همسایگی‌تان زندگی می‌کنند را تا چه اندازه می‌شناسید؟ آیا مسن هستند و تنها کاری که انجام می‌دهند وبگردی و چک کردن ایمیل است؟ یا جوان هستند و عاشق اینکه چندین فایل تورنت را همزمان دانلود کنند؟ بسته به اینکه پاسخ چه باشد ممکن است اشتراک‌گذاری اینترنت با آنها را عملی بدانید. اگر همسایه‌تان را می‌شناسید (مثلا واحد پایینی از بستگان شماست) می‌توانید روتر را در کف خانه خود قرار دهید و واحد پایین نیز روتر خود را در ارتفاع نصب کند، با این روش و با به اشتراک گذاشتن رمز وای‌فای از پوشش بهتر و سراسری وای‌فای بهره خواهید برد.
 
بیایید از این زاویه به قضیه نگاه کنیم که خانواده‌ای پرجمعیت هستید و در دو ساختمان با دو روتر مجزا زندگی می‌کنید و آنها را در موقعیت‌های یکسان قرار می‌دهید تا به نحو احسن از آنها استفاده کنید. درصورتی‌که هردوی شما بسته‌های کانکشن پرسرعت داشته باشید قطعی کاهش می‌یابد و با تبادل پسورد می‌توانید شانس آنلاین بودن را با هزینه‌ای تا دو برابر افزایش دهید. حتی اگر با همسایه‌تان ارتباط دوستانه و نزدیک داشته باشید بازهم ممکن است نخواهید آنها در اطراف فایل‌هایتان پرسه بزنند، پس از اینکه با متصل شدن آنها به روتر شما به چه امکاناتی از شبکه خانگی‌تان دسترسی پیدا خواهند کرد اطمینان حاصل کنید. تنظیمات شبکه کامپیوتر اشتراک‌گذاری را محدود می‌کند اما این تنظیمات چیزی نیست که بتوان با آن از پس هکری که در همسایگی‌تان زندگی می‌کند برآمد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.