اینترنت و شبکه

رگولاتوری

December 5, 2017
23:11 سه شنبه، 14ام آذرماه 1396
کد خبر: 86227

وزیر ارتباطات: کاربران از اینترنت ثابت غیرحجمی رضایت دارند

 

 
سوسن صادقی – ایران : وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در نشست خبری که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» که فعالان بخش خصوصی معتقد هستند مصوبه 266 موجب شده است تا قدرت انتخاب از مردم گرفته شود گفت: مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات که درباره تعرفه اینترنت ثابت غیرحجمی است به نفع مصرف‌کنندگان است و کاربران از این تعرفه‌گذاری رضایت دارند و اگر فعالان بخش خصوصی معتقد هستند قدرت انتخاب از کاربران گرفته شده است باید گفت آنها تنها به فکر منافع خود هستند، هر چند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال رضایت هر دو طرف یعنی کاربران و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت است.
 
تلفن همراه گزینه کاربران کم مصرف
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که کاربران کم مصرف اینترنت نسبت به مصوبه تعرفه اینترنتی جدید اعتراض دارند چراکه به ضرر آنها است گفت: کاربران کم مصرف می‌توانند از بسته‌های حجمی جایگزین که توسط اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌شود، استفاده کنند.
محمد جواد آذری جهرمی افزود: این مصوبه با توجه به تعرفه‌گذاری دقیق به ضرر قشر کم درآمد نیز نخواهد بود و براساس بررسی‌های انجام شده این مصوبه هیچ افزایش هزینه‌ای برای هیچ گروهی در کشور به‌دنبال ندارد.
جهرمی همچنین درباره جدا‌سازی ترافیک داخلی و خارجی خلاف بی‌طرفی شبکه اینترنت نیست نیز اعلام کرد: این جدا‌سازی خلاف این بی‌طرفی نیست. وقتی این بی‌طرفی نقض می‌شود که اپراتوری تنها به ارائه محتوای یک سرویس خاص توجه کند.
وزیر ارتباطات افزود: این تعرفه‌گذاری با تمایز بین ترافیک داخلی و خارجی برای کمک به تولید محتوای داخلی تصویب شده و ربطی به بی‌طرفی اینترنت ندارد چرا که در تمام دنیا هم، اپراتورها بسته‌های مشخص و اختصاصی در این زمینه در نظر می‌گیرند.
او همچنین تأکید کرد با این مصوبه اپراتورها اجازه ایجاد محدودیت در سرعت کاربران را نیز ندارند و آستانه سرعت مانند گذشته باز خواهد بود.
 
پافشاری مقام قضایی به ادامه فیلتر تماس صوتی تلگرام
 وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی در خصوص وعده او برای رفع فیلتر تماس صوتی تلگرام نیز گفت: من وعده‌ای برای رفع فیلتر از این سرویس نداده بودم چرا که این سرویس به دستور مقام قضایی فیلتر شده بود. تنها کاری که ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم پیگیری برای حل مشکل است. محمدجواد آذری جهرمی از پافشاری مقام قضایی به ادامه فیلتر بودن سرویس تماس صوتی تلگرام خبر داد و افزود: با توجه به دید امنیتی که در این زمینه وجود دارد امکان رفع فیلتر از این سرویس وجود ندارد.
 وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به اجرای طرح رجیستری و نحوه اجرای آن نیز اعلام کرد: در این خصوص تمام اطلاعیه‌ها توسط رگولاتوری منتشر می‌شود و کاربران تنها باید برای اطلاع از نحوه رجیستری با شماره تلفن ۷۷۷۷ تماس بگیرند. جهرمی تصریح کرد: انجام رجیستری هیچ هزینه‌ای برای کاربران ندارد و نباید فریب پیامک‌ها یا تماس‌هایی را بخورند که با وعده دروغین و دریافت پول کاربران را تشویق به رجیستری می‌کنند.
اجرای فیلترینگ غیرهمسان
وزیر ارتباطات از مذاکره و موافقت دادستانی با اجرای فیلترینگ غیرهمسان برای دسترسی کاربران ایرانی در اینترنت خبر داد و درباره طبقه‌بندی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت گفت: برای غیرهمسان‌سازی نظام فیلترینگ در اینترنت دستورالعمل و چارچوب فنی آن را برای ارائه به دادستانی آماده کرده‌ایم و پیرو مذاکرات مکتوب با دادستانی این موضوع مورد موافقت قرار گرفته که شروطی برای آن در نظر گرفته شده است. جهرمی افزود: ما پیشنهادات دادستانی را در این مورد بررسی کرده و پاسخ فنی لازم را برای اجرای این پروژه آماده کرده‌ایم که امیدواریم این موضوع نیز مورد تأیید قرار گیرد و بتوانیم مدل دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را براساس موقعیت، سن و سایر شرایط کاربران تعریف و فیلترینگ را بر مبنای این تعاریف روی سایت‌های اینترنتی اعمال کنیم.
‏‏
ممنوعیت ارسال پیامک تبلیغاتی با سر شماره اپراتورها
گفتنی است وزیر ارتباطات در خصوص ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه نیز در این نشست خبری اعلام گفت: با اعلام تذکر به اپراتورهای تلفن همراه از آنها خواسته‌ایم که از ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی از سرشماره‌شان پرهیز کنند وتنها اطلاع‌رسانی خود را از طریق این پیامک ها انجام دهند. وی گفت: ارسال پیامک انبوه از سرشماره اپراتورها از هر قالبی خلاف است و بعضاً دیده‌ایم که از سرشماره اپراتورها سرویس‌های ارزش افزوده ارسال می‌شود که این منطقی نیست و در صورت مشاهده و گزارش این موارد با اپراتورها برخورد خواهد شد.
پیگیری حذف اپ‌های ایرانی
 
 از اپ استور
 در بخش دیگر این نشست خبری وزیر ارتباطات از ادامه پیگیری حذف اپلیکیشن این موضوع توسط کارگروهی متشکل از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت خارجه، شرکت‌های خصوصی و … خبر داد و گفت: این کارگروه را تشکیل داده‌ایم تا ابعاد حقوقی این کار مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین در سفر رئیس جمهوری به نیویورک نیز این مسأله به صورت مشخص پیگیری شد. وزیر ارتباطات از شروع جدی مذاکره با شرکت‌هایی به صورت خاص در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: قانون مشخصی برای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استورها وجود ندارد اما تهدیدهای دولت امریکا ریسک فعالیت در این حوزه را بالا برده و باعث شده شرکت‌ها، برای ایرانیان محدودیت اعمال کنند.
جهرمی همچنین تأکید کرد: علاوه بر بررسی حذف این اپ‌ها ما باید استراتژی مشخصی نیز داشته باشیم و با راهکارهایی دقیق وابستگی خود به شرکت‌های خارجی را کم کنیم. البته منظور قطع دریافت خدمات نیست، چرا که این کار امکانپذیر نیست ولی بزودی سند استراتژیکی در این خصوص منتشر خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات همچنین در واکنش به مشکلات شرکت‌های نوپا گفت: بسیاری از این شرکت‌ها از ما می‌خواهند که به جای حمایت، موانع موجود این حوزه را از پیش روی آنها برداریم که این خواسته صحیحی است.
جهرمی با اعلام اینکه نگاه سلیقه‌ای به فعالیت کسب و کارهای نوپا در کشور زیاد است از تشکیل کمیته‌ای متشکل از پلیس، دادستانی، وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌های مربوطه خبر داد و اعلام کرد: با این کمیته سعی داریم موانع پیش روی کسب و کارهای نوپا را برداریم.  او همچنین در این نشست خبری با اشاره به تبلیغات منفی یکی از شرکت‌های استارتاپی گفت: متأسفانه در فضایی که گروهی نسبت به فعالیت این شرکت‌ها حساس هستند، شرکتی تبلیغاتی ضد جنسیتی و مذموم منتشر کرده که صدای انتقاد بسیاری از کاربران و حتی شرکت‌های نوپای دیگر در این حوزه را درآورده است.
جهرمی در ادامه تأکید کرد: این گونه تبلیغات باعث می‌شود برخی فکر کنند شرکت‌های استارتاپی ضد اصول فرهنگی کشور کار می‌کنند بنابراین از آنها می خواهیم کمی با ملاحظه و هوشمندانه‌تر عمل کنند. در عین حال در این نشست خبری وزیر ارتباطات در خصوص شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه سه فاز اصلی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است اما همچنان عده‌ای نسبت به آن انتقاد دارند گفت: منتقدان باید بدانند اگراین شبکه نبود کسب وکارهای نوپا به این سرعت در کشور رشد نداشتند. وی در ادامه افزود: البته باید در نظر داشت هر فردی از راه‌اندازی این شبکه ملی اطلاعات یک خواسته‌ای دارد. مثلاً علما می‌گویند این شبکه باید شبکه‌ای باشد که در آن گناهی رخ ندهد یا امنیتی‌ها می‌گویند شبکه ملی اطلاعات باید خطاناپذیر باشد و اطلاعات کشوراز هر خطری مصون بماند و در مجموع باید گفت، شبکه ملی اطلاعات در کشور داستان آن فیل در تاریکی است.  به اعتقاد ما شبکه ملی اطلاعات در برگیرنده همه این خواسته‌هاست.
 

نیم نگاه
مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات که درباره تعرفه اینترنت ثابت  غیرحجمی است به نفع مصرف کنندگان است و کاربران از این تعرفه گذاری رضایت دارند و اگر فعالان بخش خصوصی معتقد هستند قدرت انتخاب از کاربران گرفته شده است باید گفت آنها تنها به فکر منافع خود هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پافشاری مقام قضایی به ادامه فیلتر بودن سرویس تماس صوتی تلگرام خبر داد و افزود: با توجه به دید امنیتی که در این زمینه وجود دارد امکان رفع فیلتر از این سرویس وجود ندارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.