اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

December 7, 2017
13:46 پنجشنبه، 16ام آذرماه 1396
کد خبر: 86274

رایزنی‌های جهرمی در اجلاس اکو

 
وزیر اررتباطات در اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)، آمادگی ایران را برای پذیرش محوریت توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات در کشاورزی و امنیت سایبری اعلام کرد.
 
محمدجواد آذری جهرمی برای حضور در دومین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو روز گذشته به جمهوری آذربایجان سفر کرد. وی در این سفر علاوه بر حضور و سخنرانی در این اجلاس برای توسعه همکاریها، با رئیس جمهور آذربایجان، وزیر ارتباطات روسیه، وزیر ارتباطات ترکیه و نیز وزیر ارتباطات آذربایجان نیز دیدار و رایزنی کرد.
 
وزیر ارتباطات برای پذیرش محوریت توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات در کشاورزی و نیز امنیت سایبری در کشورهای عضو اکو از سوی ایران، اعلام آمادگی کرد.
 
همکاریهای منطقه ای برای رسیدن به اقتصاد دیجیتالی باندپهن
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای عضو اکو و تولید ناخالص بیش از ۵ تریلیون دلار از سوی این کشورها، خواستار همکاری های دوجانبه، چندجانبه و منطقه ای برای طراحی تولیدات مشترک، ارائه خدمات مشترک و توسعه و طراحی شبکه مشترک در جهت استفاده از فرصتهای ورود به عصر دیجیتال شد.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون در عصر ورود به اقتصاد دیجیتالی باندپهن با فرصت های زیادی روبرو هستیم، بر اهمیت تحکیم همکاری های منطقه ای در رسیدن به اقتصاد دیجیتالی باندپهن تاکید کرد و گفت: اقتصاد دیجیتالی مردم محور، فراگیر و توسعه گرا می تواند به دستیابی اهداف توسعه ای بین المللی کمک کند.
 
جهرمی با اشاره به استراتژی منطقه ای ۲۰۲۵ اکو برای توسعه جامعه اطلاعاتی، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد به عنوان نقطه تماس برای اجرای هدف ششم این استراتژی که همان استفاده از فناوری های دیجیتال برای توسعه کشاورزی است و نیز برای اجرای هدف هفتم که همان محیط ICT امن و مطمنن برای منطقه اکو است، عمل کند.
 
کارگروه مشترک ارتباطات ایران و ترکیه تشکیل می شود
 
وزیر ارتباطات در دیدار با همتای ترک خود نیز برای تشکیل کارگروه مشترک ارتباطات و فناوری اطلاعات به تفاهم رسید و گفت: زمینه های مشترک و ظرفیت های همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه بسیار زیاد است و ما مایل به تشکیل کارگروه مشترک برای توسعه این همکاریها هستیم.
 
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و ترکیه در حوزه امنیت سایبری در سال گذشته، بر اجرای این تفاهم نامه تاکید کرد و گفت: همکاری های ایران در حوزه های سنتی مانند پست، حوزه فضایی، ارتباطات و ترانزیت بین الملل و رگولاتوری و نیز حمایت های دو جانبه در عرصه فناوری اطلاعات ادامه دارد. ولی باید در حوزه های جدید مانند اقتصاد دیجیتال نیز همکاری های خود را گسترش دهیم. امروز بزرگترین شرکت حمل و نقل دنیا یعنی اوبر حتی یک خودرو هم ندارد و این معنای اقتصاد دیجیتال است.
 
جهرمی با بیان اینکه ۷۰ درصد اینترنت عراق از ایران تامین می شود و در این زمینه با اپراتورهای ترکیه همکاری داریم، ادامه داد: در حوزه ترانزیت مهمترین شریک ما ترکیه است و ایران با اپراتورهای ترکی همکاری نزدیکی دارد.
 
احمد ارسلان وزیر ارتباطات ترکیه نیز با اعلام موافقت در توسعه روابط اقتصادی دوکشور به ویژه در حوزه ارتباطات، تصریح کرد : توسعه تجارت الکترونیک به نفع دو کشور ایران و منطقه است و  برخی مشکلات کوچکی نیز که وجود دارد باید حل کنیم.
 
ارسلان با موافقت پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک ارتباطی میان دو کشور و همکاری دو کشور در خصوص امنیت سایبری و ترانزیت دیتا گفت: جایگاه مهمی بین اروپا و آسیا توسط ترکیه و ایران برای ترانزیت دیتا وجود دارد و برقراری ارتباط دیتا از طریق ترکیه، ایران، پاکستان و چین مورد نظر ترکیه است.
 
وی خواستار آغاز مطالعه برای همکاری های فضایی ایران و ترکیه شد.
 
ایجاد شرکتهای مشترک ارتباطی ایران و روسیه
 
آذری جهرمی درهمین حال با نیکولای نیکیفوروف وزیر ارتباطات فدراسیون روسیه دیدار کرد و در خصوص همکاری در زمینه توسعه فناوری اطلاعات ، گسترش روابط شرکتهای دو کشور در محورهای موتور جستجوگر ، امنیت و تولید قطعات الکترونیک تبادل نظر کرد.
 
وزیر ارتباطات گفت: ایران آماده ایجاد شرکتهای مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با روسیه است و ما آماده ایجاد شرکتهای مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با روسیه و دیگر کشورها همچون چین و هند هستیم .
 
در ادامه این دیدار، دو طرف برای تعیین نمایندگانی از دو کشور برای ایجاد ابزارهای تکنولوژی پیشرفته ارتباطات توافق کردند و قرار شد در این زمینه پیگیری های لازم صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.